• capi12

Bruten näsa hjälp?

Jag är en 23 årig tjej som för 10 år sedan krockade rejält med en vän under en lek. Vad jag inte förstod då var att näsan bröts. Så nu dom senaste 5-6 åren har jag haft stora problem med andningen, jag är jämt täppt i näsan speciellt under natten. Själva näsbenet är väldigt snett men det syns inte så mycket utanpå. Så mitt problem är absolut inte utseendet, utan det är min andning.

Så min fråga är hur ska jag gå tillväga för att få en operation? Jag har inte råd att gå till en plastikkirurg. Jag har försökt undvika detta länge då jag inte gillar sjukhus. Men nu känner jag att jag inte kan leva såhär resten av mitt liv.

Finns det någon läkare eller ssk som kan ge mig råd?

• Svar på tråden Bruten näsa hjälp?
  • Anonym (.)

Gå till vårdcentralen och be om en remiss till öron-näsa-halsläkare. På vissa ställen kan man även skriva egenremiss. Du kan googla om där du bor. De kan troligen operera dig pga andningsbesvären men det krävs såklart ett mottagningsbesök först.

• Anonym (ja)

vid andningsbesvär men även av kosmetiska skäl ifall näsan blivit sned får man näsbenskorrigering (operation) av den vanliga sjukvården, så du behöver inte betala mer än vanliga läkarbesökskostnader.

Svar på tråden Bruten näsa hjälp?