• Victor137

Vattenskada utan hemförsäkring.

Hej! Tyvärr så har jag råkat ut för en vattenskada i min lägenhet då jag och min far skulle byta blandare i köken och ballofixen gick sönder.

Det vart en stor vattenskada då vattnet tog sig ner till dem andra lägenheterna och hela vägen ner till källaren.

Jag har en försäkring men efter som jag inte är skriven på denna adress så säger mitt försäkringsbolag att min försäkring inte gäller.

Nu är jag jävligt orolig att jag kanske behöver stå hela kostnaden som enligt hyresvärden kan gå upp mot 1miljon kronor.

Kan detta stämma? För jag har även hört att jag bara behöver betala hyresföretagets självrisk som skulle ligga på typ 40.000kr.

Är otroligt orolig att jag möjligtvis kan bli skuldsatt för resten av mitt liv. Så jag skulle uppskatta ifall det var något i detta forum som har någon sorts koll eller erfarenheter att dela med sig av.

• Svar på tråden Vattenskada utan hemförsäkring.
  • Victor137
    Anonym (?.) skrev 2017-10-18 13:29:54 följande:

Är det ingen som är skriven på lägenheten? För vilken adress är försäkringen tecknad? Det är klart man inte behöver vara skriven där för att den skall gälla. Man kan ju ha en försäkring på tex en sommarstuga. Frågan är ju om du har tecknat försäkring för just den adressen där skadan inträffat.

Adressen är där jag bor och jag har skrivit på papper om lägenheten. Men Folksam har av någon anledning så att om du inte är skriven på adressen försäkringen är så gäller ingen försäkring. Det shockade även fastighetsägaren då han inte hade någon aning och var tvungen att ringa sitt eget försäkringsbolag.

Dem skulle även gå ut till alla hyresgäster och informera dem om detta.
  • Anonym (?.)
    Victor137 skrev 2017-10-18 15:33:37 följande:

Adressen är där jag bor och jag har skrivit på papper om lägenheten. Men Folksam har av någon anledning så att om du inte är skriven på adressen försäkringen är så gäller ingen försäkring. Det shockade även fastighetsägaren då han inte hade någon aning och var tvungen att ringa sitt eget försäkringsbolag.

Mycket märkligt. Man kan alltså inte försäkra en sommarstuga med Folksam?
  • möjligt
    Anonym (?.) skrev 2017-10-18 16:03:45 följande:

Fast försäkrar du en sommarstuga så får du nog ange att det är just ett sommarboende.

Generellt gäller väl hemförsäkringar alla som är just skrivna på bostaden?
  • Långbenopluto
    Alla försäkringsbolag har så. Inget konstigt alls.
  • Anonym (G)

Låter jättekonstigt! Jag har två adresser och är bara skriven på den ena såklart men har separata folksamförsäkringar på båda och de har bedyrat att de gäller mig, på båda adresserna... Kolla med dem igen?
  • Anonym (Roxi)

Jag flyttade nyligen och då gällde min försäkring (Folksam) både gamla och nya lägenheten under de två månader jag hade dubbelt boende, trots att jag bara stod skriven på ena. Kollade detta extra noga eftersom vi skulle ha massa hantverkare springandes i den obebodda lägenheten. Jag tycker också att det låter konstigt det här.

• BurningDiamond

Är du säker på att försäkringen inte gäller pga var du är skriven och inte för att vattenskadan uppkom för att det inte var fackmän som skruvade i vattenrören?

• ssa123

Men denna försäkring du har, är det verkligen en hemförsäkring? Är väl inte så ofta barn som står skrivna i föräldrabostaden har en egen hemförsäkring?

• Anonym (X)

Är det bedömt om ni var slarviga och vållade skadan?

• Victor137

Än så länge så har vi inte fått veta någonting av deras försäkringsbolag så vi vet inte hur dem utreder detta. Hyresvärden rekommenderade mig att skaffa en advokat som kan hjälpa mig eftersom mitt försäkringsbolag inte hjälper mig.

Jag har pratat med Folksam ett antal gånger och dem säger att är man inte skriven på adressen så gäller inte försäkringen. Jag tror jag sitter djupt i skiten och blir möjligtvis skyldig en hel del pengar. Hoppas inte det blir så att jag behöver stå hela kostnaden för dem sa att det kunde vara kring 1miljon kronor.

• möjligt

.

Du har skrivit att du och din pappa gjorde detta tillsammans så det är oklart om du orsakade skadan eller om din pappa är "medskyldig"?

Oavsett så kan det, som sagt tidigare, vara värt att kolla upp hemförsäkringen på dina föräldrars adress där du också är skriven.

Om den har ett bra s.k. ansvarsskydd så kan du lyckas bli täckt där. Det kan täcka om man skadat någon annans egendom och medföljande rättstvist etc.

• Anonym (?.)
    möjligt skrev 2017-10-19 12:58:50 följande:

.

Du har skrivit att du och din pappa gjorde detta tillsammans så det är oklart om du orsakade skadan eller om din pappa är "medskyldig"?

Oavsett så kan det, som sagt tidigare, vara värt att kolla upp hemförsäkringen på dina föräldrars adress där du också är skriven.

Om den har ett bra s.k. ansvarsskydd så kan du lyckas bli täckt där. Det kan täcka om man skadat någon annans egendom och medföljande rättstvist etc.

Precis. Var detta din eller din pappas idé att ni skulle byta blandaren själva? Vem gjorde jobbet?

Är du medskriven på dina föräldrars försäkring? Vad säger din pappas försäkringsbolag om han orsakat skadan? Varför skall du betala allt om han är skyldig/medskyldig?
  • Anonym (12345)
    Tofflans skrev 2017-10-18 18:18:26 följande:
    Alla försäkringsbolag har så. Inget konstigt alls.
    Hur gör man om man äger mer än en bostadsrätt, är det omöjligt att försäkra den ena?
  • Anonym (12345)
    Anonym (?.) skrev 2017-10-18 16:03:45 följande:
    Jo det kan du göra, men då tecknar du inte en försäkring för villa eller bostadsrätt utan en fritidshusförsäkring.
  • Anonym (12345)

Det är lite oklart i tråden.

Om du kan svara på några frågor så kanske det kan finnas en lösning på det hela.

Är det en bostadsrätt eller hyresrätt, om hyresrätt har inte värden reflekterat över att du inte är skriven där.
    Hur kommer det sig att du är skriven hos dina föräldrar?

Vem bor i lägenheten, har personen som bor där tecknat en hemförsäkring?
    Ett ärligt svar här kan nog rädda dig från att betala en miljon i ersättning.

Hemförsäkringen du tecknat är det verkligen en försäkring för bostad, står det klart och tydligt adressen till bostaden på fakturan, skickas den dit eller skickas den till dina föräldrar.
    Det viktigaste är vad det försäkrade objektet har för adress att det är rätt adress, att fakturaadressen är en annan spelar nog ingen roll oavsett vad försäkringsbolaget säger.

Svar på tråden Vattenskada utan hemförsäkring.