• Ügglas

Femte missfallet

Hej..

Kan någon snälla hjälpa mig bli klokare..

Idag fick jag bekräftat att vi fått ett tidigt missfall. Jag har nu 3 missfal 1 MA och 1 utomkvedshavandeskap i bagaget. Jag har pcos, och även fått operera vort min vänstra äggledare.

Jag har gjort ivf 2 gånger och sedan gett upp hopet om biologiska barn. Efter många års försökande la jag allt på hyllan och bestämde mig för adoption.

Men exet och jag gick isär och idag lever jag i en ny relation. Min sambo vet om mitt bagage och han är ok med att jag inte kan få barn.

Men plötsligt blev jag gravid på naturligväg. Vi blev så glada men idag avslutades detta med tidigt missfall.

Jag blev utredd 2009 efter mitt 4e missfall, läkaren sa att de inte fanns något fel och menade att jag bara hade otur.

Läkaren idag på ul sa att jag har ett hjärtformat livmoder och vad de innebar svarade hon inte på. Jag frågade om de kan höra ihop med missfallen men de var utanför hennes område sa hon.

Läst om de på nätet och som jag förstår kan de vara så att man lättare får missfall??

Jag orkar inte mer. Jag hade gett upp barn drömmen. Men nu är de som jag klivit tillbaka 8 år i tiden och vill inget annat än att ha vår lilla knodd i magen. Jag är i chock att jag ens blev gravid. Men jag är så arg för jag inte får några svar. Jag är 30 år och vill ha hjälp med vad de är som gör att jag får missfall.

Nån i liknande situation ?

• Svar på tråden Femte missfallet
  • _Lini

Är med i bf decembergrupp där jag tror en har hjärtformad livmoder och graviditeten hittills har gått bra.

Ingen erfarenhet av det själv men om du blivit gravid kanske ivf kan hjälpa dig idag? Önskar dig all lycka!

• Ügglas

Tack för svar.

Men är de någon som har erfarenheter som skulle kunna skriva ? :(

• UndrandeSökare

Jag och min man har haft 6 missfall, så jag vet hur jobbigt det är med missfall. Vi har rest till flera kliniker utomlands för att få hjälp.

• Ügglas
    UndrandeSökare skrev 2017-10-20 09:24:17 följande:

Jag och min man har haft 6 missfall, så jag vet hur jobbigt det är med missfall. Vi har rest till flera kliniker utomlands för att få hjälp.

Hur har ni upplevt skillnaden i andra länder ? Bättre ? Va kostar det? Hur är kötiden? Fick ni en lyckad graviditet?
  • UndrandeSökare

Utomlands har de sällan några väntetider alls, och de är oftast både mycket kunnigare och har tillgång till fler tester och behandlingsmöjligheter än i Sverige.

Tyvärr ligger Sverige enormt långt efter många andra länder när det gäller fertilitetsproblem.

• UndrandeSökare

Efter 4 missfall och en missfallsutredning i Sverige som inte visade nånting, eftersom de tog för få prover, så började jag söka efter hjälp på nätet. Jag misstänkte att mitt immunförsvar kunde vara problemet, eftersom jag har autoimmuna sjukdomar, bla allergi, men de svenska läkarna "tror inte" att en kvinnas immunsystem kan orsaka fertilitetsproblem.

Jag hittade då Atentråden här på Familjeliv, reste till Dr D på Life Clinic i Aten, och fick en mycket bättre utredning där med många fler prover. Han tar bland annat prover och skickar till ett labb i USA specialinriktat på detta för analys.

Jag fick då veta att jag har både koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar. Behandlingen består av trombyl, fragmin, prednisolon och intralipiddropp.

Men tyvärr missfall ändå.

Vi tog då kontakt med AvaRiga i Lettland och reste dit och fick göra sperm dna fragmentationstest av spermierna vilket visade att det fanns både dnafel och fragmentationsfel. Eftersom jag var över 40, så bestämde vi oss för att göra dubbeldonation samt PGS (kromosomtesta alla embryon på dag 5, så man är säker på att endast normala embryon sätts in).

Vi fick 13 ägg från donatorn, 12 blev befruktade och dag 3 levde 12 och dag 5 levde 8 som de gjorde PGS på och 7 var normala kromosommässigt.

Satte in 2 normala men tyvärr missfall. Men nu vet vi ju att embryona är friska, enda problemet är min kropp. Så nästa steg blir att kolla upp så det inte är några problem med livmodern. Så vi är inte i mål än, men fortsätter kämpa. Har 5 friska embryon i frysen i Riga.

Om du vill veta mer om fertilitetsproblem och immunologi så kan jag verkligen rekommendera boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer, den förste läkare som började behandla kvinnor med fertilitetsproblem och immunproblem i USA på 1990-talet. Finns att köpa hos Bokus och Adlibris för 200kr.

Du är också varmt välkommen till Atentråden.

Den heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

• Bubbel85
    Ügglas skrev 2017-10-18 15:12:53 följande:

Hej..

Kan någon snälla hjälpa mig bli klokare..

Idag fick jag bekräftat att vi fått ett tidigt missfall. Jag har nu 3 missfal 1 MA och 1 utomkvedshavandeskap i bagaget. Jag har pcos, och även fått operera vort min vänstra äggledare.

Jag har gjort ivf 2 gånger och sedan gett upp hopet om biologiska barn. Efter många års försökande la jag allt på hyllan och bestämde mig för adoption.

Men exet och jag gick isär och idag lever jag i en ny relation. Min sambo vet om mitt bagage och han är ok med att jag inte kan få barn.

Men plötsligt blev jag gravid på naturligväg. Vi blev så glada men idag avslutades detta med tidigt missfall.

Jag blev utredd 2009 efter mitt 4e missfall, läkaren sa att de inte fanns något fel och menade att jag bara hade otur.

Läkaren idag på ul sa att jag har ett hjärtformat livmoder och vad de innebar svarade hon inte på. Jag frågade om de kan höra ihop med missfallen men de var utanför hennes område sa hon.

Läst om de på nätet och som jag förstår kan de vara så att man lättare får missfall??

Jag orkar inte mer. Jag hade gett upp barn drömmen. Men nu är de som jag klivit tillbaka 8 år i tiden och vill inget annat än att ha vår lilla knodd i magen. Jag är i chock att jag ens blev gravid. Men jag är så arg för jag inte får några svar. Jag är 30 år och vill ha hjälp med vad de är som gör att jag får missfall.

Nån i liknande situation ?

När du blev utredd gjorde de väl en kontraströntgen eller liknande så de såg hur livmodern såg ut? Jag har haft flera missfall och läkaren såg att jag har en hjärtformning men det är inte möjligt att se exakt utan kontrastvätska. Om du har t ex en skiljevägg behöver den opereras bort då det är lätt att ägget fastnar i skiljeväggen där den inte fäster ordentligt utan det blir tidiga missfall. Men en sådan skiljevägg är ett enkelt ingrepp att ta bort. Det finns så många grader av hjärtformning så viktigt att finna hur din ser ut så du får rätt behandling. Jag hade remiss till en sådan koll efter 2 missfall och ett Ma i V.8 men hann bli gravid innan jag hade fått tid till koll (och då gick allt bra, födde på beräknad bf) Om de inte utrett hjärtformingen ordentligt på dig tycker jag det är ditt första steg att ta. Håller tummarna!
Svar på tråden Femte missfallet