• PappaA­ndreas
    Äldre 20 Oct 15:54
    14120 visningar
    19 svar
    19
    14120

    #metoo

    Vad tänker ni och känner om kampanjen?

  • Svar på tråden #metoo
  • Äldre 20 Oct 16:48
    #1
    +3

    Vadå tänker??
    Jag tycker män ska ta ansvar för sina jävla handlingar och sluta kränka våldta och trakassera kvinnor. Samt sluta bagatellisera det som hänt i media och vifta bort tafsande och kränkande som något kvinnor bara ska acceptera. Mäns rättighet till deras kroppar. Mer rätt än än kvinnorna själva har tydligen.

  • Äldre 20 Oct 16:50
    #2
    +3

    Hög djävla tid att problemet får det genomslag det får nu!

  • Äldre 20 Oct 16:55
    #3
    +1

    Om höns behöver stöd av hela hönsflocken för att kunna stå upp för det som är rätt är det väl bara bra med kampanjen.

  • Äldre 22 Oct 15:58
    #4
    -1 +1

    Jag tycker inte att det är en kampanj. Det är en fråga som det pratats om i flera år, men nu har frågan blivit extra aktuell nu när det är så mycket kända profiler som anmäler och berättar sin historia. Tror också att det kan hjälpa personer som inte tidigare vågat berätta för någon nu anmäler. Det känns också skönt att politiker tar tag i frågan och ser vad dom kan göra för att det ska förändras. 
    Känns samtidigt läskigt eftersom att USA nu har den president som har och att man vet vad han tycker om sånt här.

    Men som pappa så känner jag mig såklart lite rädd, då jag är pappa till 3 pojkar och 1 dotter. För mig kommer det vara viktigt att prata med dom som lika och inte prata med min dotter på ett sätt och mina söner på ett annat. Men framför allt vara nog med att dom ska våga säga ifrån om dom tycker att någon gör nått mot dom som inte känns okej för dom. Och att dom behandlar alla som lika oavsett vilka människor dom stöter på i livet. 

  • Äldre 17 Aug 21:44
    #5
    +1

    Var beredd att bli sur på macho kommentarer i tråden men insåg att alla var vettiga. Gjorde mig förvånad och glad! Bra jobbat gubbar!

    Det finns hopp ändå.

  • Äldre 22 Sep 00:13
    #6
    +1

    Kampanjen var, och är, nödvändig. Men det finns många problem.

    Jag har svårt för att massmedia agerar åklagare, jury, domare och bödel på samma gång. Inte rättssäkert...

    Jag ser inte heller hur saker skall kunna hanteras "internt" på arbetsplateser i stort. Inte ovanligt att de som utför trakasserier befinner sig högre upp i hierarkin än offret, och då blir det svårt att anmäla. Inte rättssäkert heller...

    Jag tror nog att metoo-anmälningar måste gå genom rättssystemet. Lagarna finns på plats, men praxis verkar saknas. Och polisen verkar ju sakna både resurser och organisation...

    Shit, inget verkar ju funka Foten i munnen

  • Äldre 27 Sep 02:23
    #7
    +1

    Synd att en kampanj som i grunden har ett gott syfte, ska nyttjas av oseriösa människor med smutsig agenda och på så vis gå under radarn för granskning.

    Att detta kan ske understöds av ett fenomen, där stora grupper av kampanjstödjare anser att syftet i sig utgör skäl till att transparens är något ont, som det inte finns någon nytta i.


    ?Så här flyttar nättrollen fokus?

    26 september, 2018


    Det här är en argumenterande text med syfte att påverka. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.


    DEBATT Lina Makboul har arbetat som journalist i över 20 år. Hon har granskat gängkriminella, politiker, terrorister och extremister. Aldrig har hon utstått lika mycket hat som när hon granskade mediernas roll under #metoo-hösten 2017. Här berättar Uppdrag gransknings reporter själv om hur hon upplevde arbetet bakom årets mest uppmärksammade reportage ?#metoo och Fredrik Virtanen?.
    ...
    www.journalisten.se/debatt/sa-har-flyttar-nattrollen-fokus

  • Bengt1­967
    Äldre 3 Oct 14:58
    #8

    Tråkigt att alla ska gnälla då världen funkar bra som den är med mansdomination!

  • Äldre 24 Oct 20:03
    #9
    OscarRosén skrev 2017-10-22 15:58:08 följande:

    Jag tycker inte att det är en kampanj. Det är en fråga som det pratats om i flera år, men nu har frågan blivit extra aktuell nu när det är så mycket kända profiler som anmäler och berättar sin historia. Tror också att det kan hjälpa personer som inte tidigare vågat berätta för någon nu anmäler. Det känns också skönt att politiker tar tag i frågan och ser vad dom kan göra för att det ska förändras. 
    Känns samtidigt läskigt eftersom att USA nu har den president som har och att man vet vad han tycker om sånt här.

    Men som pappa så känner jag mig såklart lite rädd, då jag är pappa till 3 pojkar och 1 dotter. För mig kommer det vara viktigt att prata med dom som lika och inte prata med min dotter på ett sätt och mina söner på ett annat. Men framför allt vara nog med att dom ska våga säga ifrån om dom tycker att någon gör nått mot dom som inte känns okej för dom. Och att dom behandlar alla som lika oavsett vilka människor dom stöter på i livet. 


    Dom, dom, dom, dom, dom och dom. Det heter dem och de!
  • Mon 27 Mar 2023 01:58
    #10

    Det var nog en del viktiga och nyttiga insikter och förhållanden som kom upp till ytan i och med metoo-kampanjen, som vi förhoppningsvis lär oss av.
    Men allt fler är också överens om att den gick för långt i vissa hänseenden.


    Två kvinnor som uttryckt detta offentligt är Lina Makboul och Kajjan Andersson.

    Kajjan Andersson: Förlåt för min del i Metoo-mobben (msn.com)

  • Mon 27 Mar 2023 02:46
    #11
    -1 +1

    Jävla trams! 
    Mestadels ett sätt att få misslyckade kvinnor att få en puff fram i rampljuset!

    På min tid; Om någon karl tog sig friheter så blev det en knytnäve i plytet, ett knä i skrevet och så bars han ut av vakterna.
    Inget man gick och höll på i 15 år och "råkade" komma på just i samma tillfälle som ens skiva eller teaterpjäs eller politiska karriär inte sålde såsom man förväntat sig.

  • sextio­talist
    Mon 27 Mar 2023 06:44
    #13
    LadyBug7621 skrev 2018-10-24 20:03:50 följande:
    Dom, dom, dom, dom, dom och dom. Det heter dem och de!
    Dom är helt ok att använda i informella texter. Bättre det, än att de använder de/dem felaktigt.
    Jag är de/dem-polis  ;)
  • sextio­talist
    Mon 27 Mar 2023 06:50
    #14
    BaraLillaJag84 skrev 2023-03-27 02:46:00 följande:

    Jävla trams! 
    Mestadels ett sätt att få misslyckade kvinnor att få en puff fram i rampljuset!

    På min tid; Om någon karl tog sig friheter så blev det en knytnäve i plytet, ett knä i skrevet och så bars han ut av vakterna.
    Inget man gick och höll på i 15 år och "råkade" komma på just i samma tillfälle som ens skiva eller teaterpjäs eller politiska karriär inte sålde såsom man förväntat sig.


    Förr, så var det tydligare. Idag är det mer subtilt.
    Så knytnäven och sparken i skrevet fungerar inte lika bra längre.
    Sedan var det mycket som var "pojkar/killar/män - gör så". Som idag är inte ok. Men uppenbarligen har det nästan blivit värre. Så det var nog lättare när vi växte upp. Det är mycket mer under radarn.
    Tyvärr har inte metoo ändrat så mycket. 
  • Mon 27 Mar 2023 07:34
    #15
    BaraLillaJag84 skrev 2023-03-27 02:46:00 följande:

    Jävla trams! 
    Mestadels ett sätt att få misslyckade kvinnor att få en puff fram i rampljuset!

    På min tid; Om någon karl tog sig friheter så blev det en knytnäve i plytet, ett knä i skrevet och så bars han ut av vakterna.
    Inget man gick och höll på i 15 år och "råkade" komma på just i samma tillfälle som ens skiva eller teaterpjäs eller politiska karriär inte sålde såsom man förväntat sig.


    Haha ja precis. 
  • Sat 24 Jun 2023 13:17
    #16

    Jag tycker det är skälvklart bra när övergrepp kommer fram ljuset men jag känner samtidigt att jag blir väldigt osäker som man vad får man i vad får man inte göra idag vart går gränsen.

  • Sat 24 Jun 2023 13:55
    #17
    +1

    Ursäkta en surkärring men jag tycker att de enda som verkat tagit till sig av metoo är män som aldrig har haft ett rövhålsbeteende ändå. Hallå eller det gällde inte er! De med rövhålsbeteende har det verkat passera in genom ena örat och ur det andra på ändå.

  • Sat 24 Jun 2023 16:31
    #18

    Här är ett liknande i Svenskfinland: www.astra.fi/dammenbrister/

  • Tue 8 Aug 2023 15:44
    #19
    -2

    Den var fan bra!

    Fast denna kollektiva skulden vi män har är jag så jävla less på! Jag tål inte de kvinnor som anser sig ha rätten att dömma ut oss alla. Ush så hemska män är. Jag anser att för varje pucko man det finns i världen finns det också en pucko kvinna.


    När en kvinna gör något så uppmärksamas det inte. Jag vet inte hur många män jag hört som blivit misshandlade av kvinnor men anser att det inte är misshandel och att det var deras egna fel eftersom de gjort henne arg.

    Jag hade haft mer respekt för att sånt här om det också pratades om de kvinnor som håller på. 

    I min värld är kvinnor över 30 år mer sexfixerade än män. Jag och mina manliga vänner pratar aldrig om sex, helt ointressan. Min fru och hennes väninnor däremot, Oj!
    riktigt grisiga!

Svar på tråden #metoo