• Anonym (N.R)

Polisanmälan -vad händer sen

Vad händer om jag gör polisanmälan?När tar dom kontakt med personen ifråga?Ringer dom personen?Om polisen frågar om jag vill ha åklagare ,vad innebär detta?

• Svar på tråden Polisanmälan -vad händer sen
  • Anonym (N.R)
    Dadasjgk skrev 2017-10-20 21:12:56 följande:

Nedläggning om det inte var mord.

Nu svara du inte på min fråga.Endast seriösa svar tack!
  • Anonym (Tur)

Det beror på vilket brott det är. Det mesta läggs ner utan att det ens inleds en förundersökning för polisen har varken resurser eller tid. Men anmäl ändå! Du kan ha tur!

• Anonym (Beror på)

Vad e de för typ av brott? Lättare att svara då

• Anonym (N.R)
    Anonym (Beror på) skrev 2017-10-20 21:49:35 följande:

Vad e de för typ av brott? Lättare att svara då

Falska anklagelser som kan ge konsekvenser om jag skulle bli dömd.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (N.R) skrev 2017-10-20 21:58:43 följande:

Falska anklagelser som kan ge konsekvenser om jag skulle bli dömd.

De nog inte så högt prioriterat. Om de ens blir förhör.. de kan nog ta väldigt lång tid men sen beror de kanske på vad det är för anklagelser.
  • Anonym (N.R)
    Anonym (Beror på) skrev 2017-10-20 22:03:30 följande:

De nog inte så högt prioriterat. Om de ens blir förhör.. de kan nog ta väldigt lång tid men sen beror de kanske på vad det är för anklagelser.

Har nu gjort anmälan och fick ett ärendenummer.Vad innebär detta?
  • Anonym (N.R)
    Anonym (Tur) skrev 2017-10-20 21:39:46 följande:

Det beror på vilket brott det är. Det mesta läggs ner utan att det ens inleds en förundersökning för polisen har varken resurser eller tid. Men anmäl ändå! Du kan ha tur!

Gjorde det för min egen skull,så att jag markerat tydligt att det är falska anklagelser ,vill inte bli oskyldig dömd på något sätt.Vet att det finns värre och viktigare fall som mord,men vill ändå göra detta ,så att ingen frågar sen;varför lät du saken vara och inte anmälde detta?
  • Anonym (C)

Om det inte är ett prioärende så kommer det att läggas i balansen och vänta på handläggare. När ärendet får en handläggare kommer ärendet börja utredas och du kommer att förhöras. Om polis och åklagare anser att brottet går att styrka så kommer ärendet drivas vidare.

Det kan dröja månader till år innan de ringer eller skickar en kallelse.

Frågade polisen verkligen om du ville ha en åklagare? De frågade inte om målsägandebiträde?

• Anonym (N.R)
    Anonym (C) skrev 2017-10-21 06:19:32 följande:

Om det inte är ett prioärende så kommer det att läggas i balansen och vänta på handläggare. När ärendet får en handläggare kommer ärendet börja utredas och du kommer att förhöras. Om polis och åklagare anser att brottet går att styrka så kommer ärendet drivas vidare.

Det kan dröja månader till år innan de ringer eller skickar en kallelse.

Frågade polisen verkligen om du ville ha en åklagare? De frågade inte om målsägandebiträde?

Jag tyckte att han sa åklagare,men vad är skillnad mellan målsägandebiträde?
  • Anonym (Nja)

Var det inte så att de frågade dig om du vill ange brottet till åtal och om åklagaren då ska föra din talan? Ett målsägandebiträde brukar inte bli aktuellt vid denna typen av brott.

• Anonym (N.R)
    Anonym (Nja) skrev 2017-10-21 09:07:19 följande:

Var det inte så att de frågade dig om du vill ange brottet till åtal och om åklagaren då ska föra din talan? Ett målsägandebiträde brukar inte bli aktuellt vid denna typen av brott.

Ja,så var nog,eftersom han frågade om åklagaren.Jag vill inte ha med dom att göra,vill göra roligare saker än anmäla någon.Men tänker om och när hör jag nåt.Och på den personen som jag anmält.
  • Anonym (N.R)

Nån som vill berätta sin historia om polisanmälan?

• Anonym (Nja)
    Anonym (N.R) skrev 2017-10-21 09:11:29 följande:
    Ja,så var nog,eftersom han frågade om åklagaren.Jag vill inte ha med dom att göra,vill göra roligare saker än anmäla någon.Men tänker om och när hör jag nåt.Och på den personen som jag anmält.
    Som sagts ovan kommer det med största sannolikhet att dröja. Minst flera månader. Upp till ett år. Oerhörda balanser hos polisen just nu. Inflödet på anmälningar är enormt och finns alldeles för få utredare/handläggare. Ärenden som inte prioriteras läggs på hög helt enkelt. Personen du anmält kommer inte bli kontaktad innan du blivit det. Det hålls i princip alltid ett målsägandeförhör först där du får berätta vad som hänt och presentera den bevisning du har. Efter det tas beslut av förundersökningsledaren om den misstänkte ska kallas och delges brottsmisstanke. Många gånger läggs ärenden ner innan misstänkt är hörd. Särskilt brott som förtal och ärekränkningsbrott är mkt svåra driva och få en åklagare att anse det finns tillräckligt för att väcka åtal.
  • Anonym (N.R)
    Anonym (Nja) skrev 2017-10-21 09:36:17 följande:

Som sagts ovan kommer det med största sannolikhet att dröja. Minst flera månader. Upp till ett år. Oerhörda balanser hos polisen just nu. Inflödet på anmälningar är enormt och finns alldeles för få utredare/handläggare. Ärenden som inte prioriteras läggs på hög helt enkelt. Personen du anmält kommer inte bli kontaktad innan du blivit det. Det hålls i princip alltid ett målsägandeförhör först där du får berätta vad som hänt och presentera den bevisning du har. Efter det tas beslut av förundersökningsledaren om den misstänkte ska kallas och delges brottsmisstanke. Många gånger läggs ärenden ner innan misstänkt är hörd. Särskilt brott som förtal och ärekränkningsbrott är mkt svåra driva och få en åklagare att anse det finns tillräckligt för att väcka åtal.

Jag förstår det.Men på nåt sätt önskar jag att de skulle kontakta personen som jag anmäld för falska anklagelser och förtal.För det känns inte ok att göra så mot någon,särskilt när det handlar om nåt som kan ge konsekvenser .
Svar på tråden Polisanmälan -vad händer sen