• Anonym (Becky)

Han umgås med sitt ex

Mitt problem är att min pojkvän umgås en hel del med sitt ex och jag hoppas att någon kan reda ut om jag överdriver? Allt detta gör mig väldigt ledsen o nedstämd.

Allt började med att jag träffar en kille efter att hans tjej kastat ut honom, och efter 3 månader ångrar hon sig och vill ha tillbaka honom. Han berättar för mig när han är full att han vill vara med båda, men måste välja en av oss. De har hållit tät kontakt med sms (väldigt mycket varje dag med hjärtan och kärlekshälsningar från hennes sida) och hon ringer varje dag för att fråga vad han gör.

Jag blir förkrossad över att han är kär i henne och har dolt det för mig när han lovat att vara ärlig om allt. Han spenderar många kvällar med att prata ut med henne för att reda ut vem han vill ha. Hon gråter, bönar och ber och hotar med att skada sig själv om han inte väljer henne.

Han väljer mig men trots det fortsätter han att umgås med henne. Han är dock inte där så mycket, max 4-6 timmar per vecka. Det är mest den täta kontakten som stör mig; de pratar om allt de gör, delar allt, men han gör inte det lika mycket med mig.

Jag förstår att de har varit ihop i 3 år o har en djup kontakt och att han alltid kommer att känna något för henne. På sättet han agerar så känns det som att han är ihop med oss båda. Han har mig vardagsvis och åker till henne ibland för att umgås o prata.

Han ska bara hälsa på en stund, men de går o shoppar (fast han egentligen inte gillar det), äter mat på stan eller hemma hos henne och pratar om allt. De umgicks en lördag (dagtid) när det var tänkt att han o jag skulle hitta på något, men han valde henne (han skulle hjälpa henne att hitta en present till hennes syster).

Hon är den enda tjejen han umgås med förutom mig. Vet inte hur jag ska tackla allt det här. Han har sagt till henne att han har valt mig o att de kan vara kompisar, men hon är fortfarande kär i honom och skickar en massa kärlekshälsningar o sånt.

Hon blir glad när han glömmer något hos henne så att han ska komma tillbaka, hon vill att han ska hjälpa honom med en massa grejer och han kommer dit.

Han blev arg på henne när hon hade en annan kille vid sidan av medan hon var efter honom men jag menar att det är samma för mig: att han har henne vid sidan av. Han säger att hon var oärlig o jag säger detsamma om honom.

Det blev väldigt långt o kanske lite svårläst. Hoppas nån kan komma med råd om hur jag ska hantera det här.

Ska jag låta dem fortsätta umgås fastän vi alla vet att hon vill ha honom tillbaka? Jag kan ju inte hindra dem. Eller ska jag ställa krav på honom att inte umgås med henne? De delar mycket o jag känner mig alltid utanför när han väljer att vara med henne.

Överdriver jag? Min pojkvän tycker det o jag vet inte hur jag ska göra. Har någon råd att ge?

Hälsningar Becky

• Svar på tråden Han umgås med sitt ex
  • Flikkan92

Hade aldrig någonsin gått med på att han ens hade haft kontakt med henne. De beter sig riktigt illa båda två. Ställ ett ultimatum, han måste välja och bryta helt med den andra eller så går ni isär.

• Anonym (But)
    Flikkan92 skrev 2017-10-21 00:11:25 följande:

Hade aldrig någonsin gått med på att han ens hade haft kontakt med henne. De beter sig riktigt illa båda två. Ställ ett ultimatum, han måste välja och bryta helt med den andra eller så går ni isär.

Håller med. Sådär kan du ju inte ha det.

Han har ju alltså inte behövt välja riktigt eller hur? Jag tycker det låter som att din pojkvän faktiskt har två flickvänner. Bara det att han blir arg när hon skaffar kille är ju tecken på att det inte är helt platoniskt från hans sida.

Det är bara att ställa ultimatum och fixar han inte att bryta - vilket det låter som - behöver du lämna, hur ont det än gör för stunden.

Hoppas det löser sig inom kort!
  • EmberEyes

Jag förstår inte grejen.

Antingen accepterar du relationen mellan din pojkvän och hans ex, eller så gör du det inte. Det är inte pojkvännens ansvar att foga sig efter vad du är bekväm med, det är ditt ansvar att dra gränser som fungerar för dig, och sedan stå fast vid dem.

Att fråga om råd på ett forum kommer inte förändra vad du känner är rätt för dig, oavsett om folket håller med dig eller tycker du har galna värderingar.

• Tavelramen

Behöver du verkligen fråga något. Du förstår väl själv att beteendet är sjukt.

Dags att lämna (ställa krav är fel då han faktiskt vill vara med henne också och då är något fel)

• Anonym (J)

Han ÄR ju ihop med er båda! Du överdriver inte och det han gör är inte okej!

• Isis
    EmberEyes skrev 2017-10-21 07:07:18 följande:

Jag förstår inte grejen.

Antingen accepterar du relationen mellan din pojkvän och hans ex, eller så gör du det inte. Det är inte pojkvännens ansvar att foga sig efter vad du är bekväm med, det är ditt ansvar att dra gränser som fungerar för dig, och sedan stå fast vid dem.

Att fråga om råd på ett forum kommer inte förändra vad du känner är rätt för dig, oavsett om folket håller med dig eller tycker du har galna värderingar.

Skojar du??? Självklart är det killens ansvar att möta sin nuvarandes behov. Vad ska man annars ha relation för..? Sen om/att han inte gör det är en annan sak.
  • Tomten1

Du har rätt. Det är helt fel.

Han är förvirrad.

Ta en paus, hänvisa till att han behöver komma till rätta i vad han vill i livet.

Han gick in i ny relation förtidigt, innan han släppt det gamla.

• Anonym (man)
    EmberEyes skrev 2017-10-21 07:07:18 följande:

Jag förstår inte grejen.

Snarare är det väl BÅDAS val. Går man in i en ny relation måste man ju också göra ett val och släppa en tidigare relation. Att ha både och fungerar inte i ett exklusivt förhållande. Det handlar alltså inte om att foga sig, det handlar om att göra att välja. 

Ja, TS borde dumpa. Han är helt klar inte redo för en ny relation.
  • Anonym (G)
    Flikkan92 skrev 2017-10-21 00:11:25 följande:
    Håller med
  • Anonym (Becky)

Tack för alla svar. Ni har redan hjälpt mig genom att ge råd och stöd och ni har också rätt i att jag måste bestämma mig för hur jag vill ha det, vad jag accepterar i ett förhållande.

• Anonym (Seriöst?)

Allvarligt talat. Du förstår väl själv att de fortfarande är tillsammans oavsett vad han säger till dig?

• Tomas Tvivlaren

Becky, vad ser du som problemet? Att han umgås med sitt ex eller en kvinna? Jag ser inte det som ett problem om han vet var gränsen går men att vilja "vara ihop" med båda då har man passerat ett normalt förhållande. Att han har problem är klart, vad och vilka problem är egentligen ointressant.
    Du måste tänka på dig själv först sedan på din partner i detta fallet. I ditt brev så får jag intrycket av att ex´et inte har klart för sig gränserna om hur man skall umgås när man har separerat. Det finns så mycket bitterhet efter en separation så vissa spelar ut den enbart för att skada någon eller några.
    Sätt dig ner med din parter, förklara för honom att du inte känner dig nöjd med deras förhållande. Lyssna på honom, lyssna på vad han säger och inte för att argumentera emot. Han kommer att ge sin bild, hur han ser på det och utifrån det så kan du ta beslut. Om du anser att det skadar dig så finns det bara en utväg, lämna  förhållandet.

• Anonym (But)
    Mikael89 skrev 2017-10-22 09:36:25 följande:

Alla utom Becky och Embereyes, era jävla idioter som inte har något liv, sitter hemma med era torra fittor utan barn och inte kan få någon: Dra åt helvette. Ni har ingen aning om hur jag känner, "alvarligt talat du förstår väl att dom fortfarande är ihop?" Jävla mupp. Jag har problem socialt och känner mig endast bekväm med 3 personer i mitt liv det är Becky min mor och mitt ex, jag har många andra kompisar men det är mer ytligt. Jag har ångestproblem m.m. så visst jag är sjuk som någon nämnde.

Jag är inte som alla andra, jag vill inte säga upp kontakten med mitt ex och kalla henne för en idiot som dom flesta killar gör, jag gör på mitt sätt. Jag umgås med henne någon gång i veckan ett par timmar, pratar lite , hjälper gärna till med något och träffar katterna vi skaffade ihop. Jag har sagt till henne att sluta skriva till mig dock. Vilket hon skulle göra.

Hej,

Det var ju strongt av dig att ge dig in i debatten. Tack för det!

1) Mogen inledning. Nu är det ju inte så att alla är kvinnor som har svarat, men visar ju bara på vilka skruvade normer och värderingar du har. Tydligt blir det att du har (grava) problem socialt (som du skriver) men också en vidrig syn på kvinnor i allmänhet. Dags att börja ta ansvar för ditt liv och din problematik istället för att skylla ifrån dig? Se också till att du lär dig att stava din svärord rätt om du vill bli tagen på allvar.

2) nej, vi har ingen aning om hur du känner och diskussionen har heller inte kretsat kring det, utan om DIN flickväns känslor och upplevelser. Också ett tecken på hur du helt åsidosätter henne genom ditt inlägg. Det handlar visst bara om dig och hur du har det (och ditt kära ex då).

3) för din egen skull, läs din flickväns inlägg igen och byt perspektiv. Ponera att det är du som skrivit inlägget om din tjej som umgås med sitt ex. Hur känns det? Vad får du för tankar och funderingar? *Hoppas att någon pollett trillar ner..

Lycka till,
  • Anonym (man)
    Mikael89 skrev 2017-10-22 09:36:25 följande:

Alla utom Becky och Embereyes, era jävla idioter som inte har något liv, sitter hemma med era torra fittor utan barn och inte kan få någon: Dra åt helvette. Ni har ingen aning om hur jag känner, "alvarligt talat du förstår väl att dom fortfarande är ihop?" Jävla mupp. Jag har problem socialt och känner mig endast bekväm med 3 personer i mitt liv det är Becky min mor och mitt ex, jag har många andra kompisar men det är mer ytligt. Jag har ångestproblem m.m. så visst jag är sjuk som någon nämnde.

Jag är inte som alla andra, jag vill inte säga upp kontakten med mitt ex och kalla henne för en idiot som dom flesta killar gör, jag gör på mitt sätt. Jag umgås med henne någon gång i veckan ett par timmar, pratar lite , hjälper gärna till med något och träffar katterna vi skaffade ihop. Jag har sagt till henne att sluta skriva till mig dock. Vilket hon skulle göra.

1 Jag har ingen torr fitta, jag har en rejäl kuk, dessutom har den varit med och tillverkat 2 barn. Så bara där är du ute och cyklar (som allt annat i ditt liv)

2 Ja du har allvarliga problem, men det är DINA problem inte andras. Så om du inte kan fungera socialt så borde du i så fall GE FAN i att dra in andra i ditt skit. Lös dina problem först SEN kan du ha ett normalt förhållande med en normal person. 

3 Ja du är inte som alla andra, ge då fan i att ha ett förhållande med alla andra då och fortsätt enbart umgås med mamma och ditt ex Istället för att göra som du gör idag, ha ett förhållande med en normal tjej och förvänta dig att hon ska gå med på att leva efter DINA problem

Idiot!
  • Anonym (M)
    Anonym (Becky) skrev 2017-10-21 16:46:01 följande:

Tack för alla svar. Ni har redan hjälpt mig genom att ge råd och stöd och ni har också rätt i att jag måste bestämma mig för hur jag vill ha det, vad jag accepterar i ett förhållande.

OM detta skulle vara på riktigt, tråden i sig samt svaren från din pojkvän, så hoppas jag verkligen du gör slut. Hans beteende mot dig är förkastligt. Så behandlar man inte en partner. Därtill, de svar han ger här i tråden och hur han bemöter random människor online framställer honom som en rätt vidrig person. Gå vidare, det finns bättre män där ute - jag lovar. Såhär ska inte en bra relation se ut.
  • Anonym (man)
    Mikael89 skrev 2017-10-23 08:55:40 följande:

Jag har lust att skära dig och trycka ner din rejäla kuk i halsen på dig så du kvävs långsamt medans kukhålet lyckas ge dig lite lite luft så du dör långsamt. Hoppas du dör och brinner i helvetet för all evighet.

Jag åsidosätter inte hennes känslor, ja tråden handlar om henne jag ville bara dela mitt perspektiv av det hela det är ju inte helt orelevant, eller det kanske det är och jag är ett egoistisk svin.

Om det var omvända roller så skulle jag vara okej med att hon träffade sitt ex nån gång i veckan om hon hade samma inställning som jag. Det vill säga jag väljer Robin för jag älskar honom men vi kan ses ändå. Det betyder inte att vi aldrig mer ska prata med varanndra. Det skulle vara ett omoget beteende. Varför allt hat mot detta? Bara för att dom flesta gör slut och sen aldrig pratar med varandra så behöver man själv inte göra det. Alla bestämmer över sitt eget liv.

Mina problem är faktiskt hennes problem för hon har liknande problem själv som vi jobbar på och vi stöttar varanndra i detta och försöker göra det bästa utav det. Jag vill bara göra henne lycklig, ge all kärlek i världen och stötta henne. Men sen kom dehär problemet upp och hon har blivit ledsen. Men hon behöver inte vara ledsen Jag har valt henne, jag älskar henne. Det är igentligen bara det som betyder något

Haha, du har iaf bra fantasi Flört

Fast nu är det ju inte det omvända, det är vad HON känner som tråden handlar om, så att du skulle vara ok med att hon betedde sig som du är irrelevant, HON är inte ok med det och då är frågan hur ni ska lösa det?
  • Anonym (Becky)
    Tomas Tvivlaren skrev 2017-10-22 10:34:35 följande:

Becky, vad ser du som problemet? Att han umgås med sitt ex eller en kvinna? Jag ser inte det som ett problem om han vet var gränsen går men att vilja "vara ihop" med båda då har man passerat ett normalt förhållande. Att han har problem är klart, vad och vilka problem är egentligen ointressant.

Du måste tänka på dig själv först sedan på din partner i detta fallet. I ditt brev så får jag intrycket av att ex´et inte har klart för sig gränserna om hur man skall umgås när man har separerat. Det finns så mycket bitterhet efter en separation så vissa spelar ut den enbart för att skada någon eller några.

Sätt dig ner med din parter, förklara för honom att du inte känner dig nöjd med deras förhållande. Lyssna på honom, lyssna på vad han säger och inte för att argumentera emot. Han kommer att ge sin bild, hur han ser på det och utifrån det så kan du ta beslut. Om du anser att det skadar dig så finns det bara en utväg, lämna  förhållandet.

Tack för dina synpunkter, Tomas. Jag o min pojkvän har pratat och kommer antagligen att prata ännu mer om det här. Jag har försökt se hans sida av saken. Han säger att han inte har några känslor kvar för henne och bara vill ha henne som vän då han inte har många att verkligen prata med. Jag är såklart orolig att han ska få djupare känslor för henne igen, likaså känner han inför mitt ex.

Jag tror nog att vi ska kunna ta oss vidare från det här, hur naiv folk än tycker att jag är. Jag hoppas att han och jag ska kunna lita på varandra.
  • Tavelramen

Alltså läs vad din kille skriver. Han har riktiga problem. Om han vill tvinga forumskribenter att andas genom "kukhålet" är han ju psykiskt labil. Tror du på riktigt att ni kommer lösa hans problem och rida på en vit springare mot solnedgången? Nä du lever bara en gång, lämna killen, hans gamla katter, hans morsa och hans ex och skapa dig ett eget liv. Är det verkligen honom du vill tillbringa ditt liv med.

• Canadasvensk

Becky jag tror inte din pojkvän är riktigt frisk. Troligtvis narcissist!

Han har inte släppt sitt ex och troligtvis så är deras relation också fysisk. Låt honom gå tillbaka till henne och hitta någon ny. Jag lovar dig att du inte kommer att ångra dig...

Svar på tråden Han umgås med sitt ex