• agu

Svärmor vill ta med ena barnet utomlands, hur hade ni ställt er till de?

Vi har två barn på 7 och 9 år.

Deras farmor har frågat om hon hade fått ta med sig 9 åringen på utlandssemester.

Känns inte det lite orättvist mot 7 åringen?! Eller hur hade ni ställt er till de?

• Svar på tråden Svärmor vill ta med ena barnet utomlands, hur hade ni ställt er till de?
  • Remmens
    agu skrev 2017-10-21 05:29:02 följande:

Vi har två barn på 7 och 9 år.

Deras farmor har frågat om hon hade fått ta med sig 9 åringen på utlandssemester.

Känns inte det lite orättvist mot 7 åringen?! Eller hur hade ni ställt er till de?

Oj, vilket svårt dilemma. Finns för och nackdelar oavsett vad du väljer.

Största faran med att säga ja är att du späder på syskonavundsjuka. Kan 7-åringen följa med nästa gång eller på något annat?

Största faran med att säga nej är att du hämmar relationen mellan mormor och barnbarn. Samt att du kan framstå som missunsam av 9-åringen.

Jag tror jag skulle låta 9-åringen åka men se till så att 7-åringen får något som är likvärdigt för barnen.
  • Kusin Krakel

Jag harvrest med syskonbarn, ett i taget utan att det funnits uttalat att alla syskonbarn ska få motsvarabde resa. Det har inte varit något problem eller avundsjuka, men nu är de barnen vana att göra saker både ihop och var för sig, även med föräldrarna. Det blir rättvist i det stora hela även om de inte får samma. Men de barnen har dock varit lite äldre.

Om en nära och för barnet viktig släkting tydligt prioriterar ett barn i alla sammanhang bör man ju däremot vara observant kan jag tycka.

• GAndrea

Mina föräldrar är skilda, deras ekonomi har inte varit den bästa. Jag och min bror har aldrig saknat något utom just utlandsresor. När jag fyllde 15 fick jag en resa av farmor och farfar till Paris. 3 år senare fick min lillebror en resa till London när han fyllde 15. Mina kompisar tyckte att min familj var helknasig och undrade om jag faktiskt tyckte det var kul att åka med två pensionärer! Jag ÄLSKADE resan, att dessutom få vara själv gjorde att man kunde sig mer speciell.

Tips är att svärmor måste lova att även resa med 7 åringen senare också. Hon kan inte vänta tills 9 åringen fyller 10? En jämn siffra att det är lite större och blir som en födelsedagspresent?

• LiaSthlm

Mina barns farmor har gjort så att hon rest med ett barn i taget under deras uppväxt så alla har fått en resa någongång.

Äldsta var på weekend i London, mellan på hotell i Grekland och yngsta nu i farmors nyköpta lägenhet i Spanien.

Så kul för dem att få full uppmärksamhet ibland.

• Carambolan

Mina morföräldrar reste med mig och alla mina syskon, en i taget. De gjorde det till en 10-årsgrej. För mig som är äldst var det en överraskningapresent men mina tre yngre syskon visste att de också skulle få när de blev 10.

• Persikaplommon

Det beror på.

Om farmor också vill bjuda 7 åringen en annan gång då tycker jag det går bra.

Det är säkert lättare för henne att åka med 1 barn i taget.

Jag tycker man ska behandla alla barn lika , men det innebär inte att man måste alltid göra samma saker samtidigt.

• Lena

Brukar hon inte favorisera och planerar hon något liknande för småsyskonet när det blir äldre är det helt okej.

• äldreochklokare

jag tycker som ovan, att man får se till helheten. Om farmor gärna favoriserar ett visst barn även i små sammanhang skulle det inte kännas bra med en resa. 
    Om ni har en fin relation med farmor och ni vet att det andra barnet kan göra något annat kul med någon annan under samma period eller att farmor reser med det barnet senare, ser jag inga hinder. 

• viseversa

Jo det är orättvist om det inte är så att hon tänkt ta med 7 åringen utomlands vid ett senare tillfälle?!

• Plupp73

När man har två barn som är relativt lika i ålder blir det lätt så att de sällan får egentid med vuxna. Om farmor tänkt åka med båda barnen - fast ett i taget - så skulle inte jag hindra henne. Man kan heller inte begära att en äldre person ska orka 2 barn en hel vecka 24/7.

Om det är så att hon tydligt prioriterar det ena barnet så hade jag tagit upp det med henne. En variant är att någon av er föräldrar åker iväg ensam med 7-åringen samtidigt, och the other way around en annan gång.

I vår familj åker vi på en ensamresa/vuxen med ett barn i taget.

Svar på tråden Svärmor vill ta med ena barnet utomlands, hur hade ni ställt er till de?