• Anonym (Orolig mamma.)

17åring som akutförflyttad till vuxenpsykiatrin.

Hej!

Min 17åriga dotter har under en månads tid varit mycket deprimerad och självmordsbenägen. Hon har lägat inne på barn och ungdomspsykiatrisk avdelningi en vecka. Där vi föräldrar får vara med dygnet runt. Personalen har helst inte velat att hon ska lämnas själv. Utan vi föräldrar ska vara där så mycket vi kan. I går kväll så fick jag ett samtal på eftermiddagen att hon blir akutförflyttad pga personalbrist. Till en annan stad och till vuxenpsykiatrin. Alltså psykiatrisk intensiv vårds avdelning där vi egentligen ändats får besöka på besökstiden. Fast det sa jag direkt att jag inte kommer följa. Men jag kommer inte få sova där. Så nu är hon inlagd med vuxna. Vi åkte och tog emot henne, Men fick inte sova över. Jag ville att hon skulle skickad till en annan region och till barn och ungdomspsykiatriska avdelning men fick direkt nej. Det känns ju inte direkt kul att lämna min 17åriga deprimerade dotter med 35 åriga psykotiska män(gissar bara)

Man känner sig så maktlös. Det är nästan så att jag åker och hämtar henne. Finns det något man kan göra?

• Svar på tråden 17åring som akutförflyttad till vuxenpsykiatrin.
  • Långbenopluto

Välj att se det positiva istället, att hon är på ett ställe som är med kompetent att ge henne vård.

• Anonym (T)

Eftersom ditt barn är minderårigt har ni rätt att vara där dygnet runt. Min son har också varit inlagd på vuxenpsyk som 17-åring och personalen var väldigt tydlig med att de inte kan neka mej att vara kvar men vore tacksamma om jag inre var det. Min son låg med lpt två dygn på vuxen.

• Anonym (Maria)

Hoppas du får fakta att förhålla dig till och slipper gissa, kanske skapa farhågor och bilder som inte stämmer.

Jag blev som 17-åring inlagd på tonårspsyk och har sedan några olika erfarenheter från inläggning på vuxenpsyk, olika orter och olika typer av avdelning, och av olika anledningar.

Jag har några av mina jobbigaste minnen kopplade till andra patienter från just tonårspsyk så det är inte självklart att det måste vara bättre.
    På psykavdelningar skiljer de ofta på psykoser och depressioner på olika avdelningar eller delar av avdelningar. 

Hoppas din dotter snart mår bättre och att ni själva också får stöd. Kram! 

• Anonym (Psyk som vuxen)

Har inga erfarenheter av att vara inlagd som barn, men jag har varit inlagd i vuxen ålder.

Det finns särskilda avdelningar för patienter med psykoser, men tyvärr kan en psykospatient bli flyttad till en vanlig avdelning pga personalbrist. Även patienter som är påverkade av något kan komma in för att det är fullt på beroendeavdelningen. Men då brukar personalen separera den påverkade patienten från de andra.

Jag tyckte att det var ganska slappt med säkerheten där. Vissa skötare släppte in vilka besökare som helst medan andra var mer noggranna. Besökare ombads att inte ta med något vasst men det kollades aldrig vad besökare hade med sig. En anhörig till mig tog med sig nagelklippare, pincett, osv till mig. Jag själv valde dock att lämna in dessa saker för att ingen annan patient skulle få tag i dem.

Hoppas din dotter mår bättre snart. Se till så att hon får ett enkelrum. Om hon inte får det så skulle jag faktiskt föreslå att hon får dela rum med en äldre dam. Min erfarenhet är att de yngre patienterna (tjejer) är mer benägna att smuggla in tabletter, ge tabletter till varandra osv.

• Anonym (Orolig mamma.)
    Tofflans skrev 2017-10-21 09:41:36 följande:

Välj att se det positiva istället, att hon är på ett ställe som är med kompetent att ge henne vård.

Det är ju precis det det inte är. Hon räknas fortfarande som barn.
  • Anonym (Orolig mamma.)
    Anonym (Psyk som vuxen) skrev 2017-10-21 12:36:32 följande:

Har inga erfarenheter av att vara inlagd som barn, men jag har varit inlagd i vuxen ålder.

Det finns särskilda avdelningar för patienter med psykoser, men tyvärr kan en psykospatient bli flyttad till en vanlig avdelning pga personalbrist. Även patienter som är påverkade av något kan komma in för att det är fullt på beroendeavdelningen. Men då brukar personalen separera den påverkade patienten från de andra.

Jag tyckte att det var ganska slappt med säkerheten där. Vissa skötare släppte in vilka besökare som helst medan andra var mer noggranna. Besökare ombads att inte ta med något vasst men det kollades aldrig vad besökare hade med sig. En anhörig till mig tog med sig nagelklippare, pincett, osv till mig. Jag själv valde dock att lämna in dessa saker för att ingen annan patient skulle få tag i dem.

Hoppas din dotter mår bättre snart. Se till så att hon får ett enkelrum. Om hon inte får det så skulle jag faktiskt föreslå att hon får dela rum med en äldre dam. Min erfarenhet är att de yngre patienterna (tjejer) är mer benägna att smuggla in tabletter, ge tabletter till varandra osv.

• Anonym (Orolig mamma.)
    Anonym (Psyk som vuxen) skrev 2017-10-21 12:36:32 följande:

Jag får ju knapt komma in ditt. Med tanke på att det är psykisk intensivvårdsavdelningen så lär det vara dom mäst sjuka där. Min dotter är på väg uppåt och upplever stället väldigt jobbigt. Hon ringer och gråter för att det är jobbigt.
  • Anonym (Orolig mamma.)
    Anonym (T) skrev 2017-10-21 10:08:03 följande:

Eftersom ditt barn är minderårigt har ni rätt att vara där dygnet runt. Min son har också varit inlagd på vuxenpsyk som 17-åring och personalen var väldigt tydlig med att de inte kan neka mej att vara kvar men vore tacksamma om jag inre var det. Min son låg med lpt två dygn på vuxen.

Det är ju det jag försöker säga till dem. Jag fick komma in till hennes rum efter många om och men och möttes av mycket otrevlig personal. Jag har varit försiktig med att säga något påhoppade utan bara påpekat att hon mot mini blir flyttad från ett ställe där jag fått vara med dygnet runt till att inte knapt få komma.

Man är rädd för att bråka och göra min dotter orolig. Man börjar tänka att det är snart över och hon får helt enkelt stå ut.
  • Anonym (Psk ssk)

Man brukar ha separata akut psykiatriska avdelningar för kvinnor och män. Säkerheten bör vara hög på dessa avdelningar. Visst finns dom sjukaste människor där, men samtidigt så är dom väl medicinarde. Och får dom in en patient som inte är lugn, så isoleras denna tills den är under kontroll. Tycker inte du behöver oroa dig för den delen.

Kan förstå att du vill vara med din dotter. Men kanske kan det vara bra att hon får vårdas utan dig närvarande också? Det kan göra susen ibland. Och när din dotter blir 18 så kommer inte du få närvara på samma sätt oavsett.

Om din dotter varit på en öppen avdelning innan då lär hon ju få gå ut och du kan träffa henne utanför. Om din dotter varit intagen under tvång, eller har förbud att gå ut (självmordstankar) då får du hålla dig till tiderna för besök. Orsaken till att man är strikta med det här, det är ju för människorna är ju verkligen sjuka. Och skulle något inträffa så är det svårt att garantera din säkerhet. Personalen är anpassad att klara av ett visst antal patienter (och besökstider). Men om många anhöriga finns på avdelningen utanför besöks tiderna, då kan säkerheten vara svår att garantera om något skulle hända.

• Anonym (Ssk)

Vuxenpsykiatrisk avdelning är inte detsamma som paykiatriskintensivvårds avdelning.

Svar på tråden 17åring som akutförflyttad till vuxenpsykiatrin.