• Finlandssvensk

    Hur länge hade ni ont i bröstvårtorna efter amningsstart?

    Hej!

    Jag har en bebis på 3v+ som jag helammar. Enligt barnmorskorna var greppet bra och bröstvårtorna är runda och fina efter amning. Barnmorskorna sa att det kunde göra ont 1 till 2 veckor innan brösten vant sig. Nu har det alltså gått mer än tre veckor och bättre har det inte blivit.

    Hur länge tog det för er innan brösten blev vana? Jag är smärtkänslig så tänker att det kanske tar längre tid pga det...

  • Svar på tråden Hur länge hade ni ont i bröstvårtorna efter amningsstart?
  • Anonym (misse)
    Finlandssvensk skrev 2017-10-21 21:20:25 följande:

    Hur ont gjorde det under dom veckorna? För mig gör det riktigt ordentligt ont så jag undrar om det kommer att gå över...


    Det var på gränsen till olidligt. Ibland var jag tvungen att pausa mitt i även fast hon då blev ledsen.

    Lufta brösten mellan amningarna så mycket du kan, det tyckte jag hjälpte :)
  • Anonym (6 veckor)
    Finlandssvensk skrev 2017-10-21 21:18:38 följande:

    Tack för svaret! Gjorde det jätteont i sex veckor eller blev det bättre och bättre? Jag hoppas det går över för mig också, känns bara inte så nu med tanke på hur ont det gör...


    Jag minns inte exakt men Plötsligt blev det bra. Provade att variera amningsställningar m.m för att slitaget skulle jämnas ut lite. Använder du amningsnapp? Usch ja, det är jättejobbigt när det gör ont!
  • emc85

    Jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg men tror det gjorde ont när barnet tog tag och utdrivningsreflexen kom igång i 4-5 veckor. Sedan hade jag en spricka på ena bröstvårtan som var besvärlig i 2 veckor till, använde amningsnapp då. Barnet hade bra grepp och bröstvårtorna var alltid runda och jämna efteråt men jag har indragna bröstvårtor och amningen i sig orsakade sprickan. Det jag gjorde var att byta bröst ofta då mitt barn ville suga väldigt länge under denna tid. Sedan köpte jag multi mam kompresser som kylde och lindrade väldigt bra samt purelan salva. Kommer ihåg hur ont det gjorde att duscha och bara nudda bröstvårtorna. Men nu är de så tåliga och det gör inte ont om inte barnet på snart 6 månader bits förstås. Och jag är så glad att amningen fungerar och vill i nuläget aldrig sluta. Gör det ont under hela amningstillfället för dig? Då kan det vara att barnet har fel grepp. Gör det ont även när du inte ammar? Gör det det så kan det vara en infektion även om det inte syns något. Har du haft kontakt med någon inom organisationen amningshjälpen? De är ju experter och kan komma med värdefulla tips och trix.

  • Anonym (6 veckor)

    Just det ja, kan tillägga att mitt andra barn alltid ammade minst en timme åt gången var tjedje timme, dvs det gick max två timmar med amningsuppehåll emellan, vet inte om det bidrog till att jag hade smärta i sex veckor.

    Bvc personal är ofta inte så kunniga inom amning tyvärr. Bättre att ta kontakt med en amningsmottagning.

  • elyse

    Nån månad. Jag fick börja med amningsnapp och hade det några veckor för bebisen bet så det blev jack i bröstvårtorna. :( Nu, vid fyra månader, går det finemang.

  • Finlandssvensk
    Anonym (misse) skrev 2017-10-21 22:05:19 följande:
    Det var på gränsen till olidligt. Ibland var jag tvungen att pausa mitt i även fast hon då blev ledsen.

    Lufta brösten mellan amningarna så mycket du kan, det tyckte jag hjälpte :)
    Luftar gör jag, att använda bh eller något annat tight funkar inte, det gör för ont så här luftas det mycket :)
  • Finlandssvensk
    Anonym (6 veckor) skrev 2017-10-21 22:10:54 följande:
    Jag minns inte exakt men Plötsligt blev det bra. Provade att variera amningsställningar m.m för att slitaget skulle jämnas ut lite. Använder du amningsnapp? Usch ja, det är jättejobbigt när det gör ont!
    Jag bor i Finland, och här har jag inte hört något om amningsnapp iaf... Jag ska till amningsklinik på fredag, kan höra med dom om amningsnapp då :)

    Jag försöker använda dom amningsställningarna jag verkligen kan haha så att det inte ska bli fel grepp :)
  • Finlandssvensk
    emc85 skrev 2017-10-21 22:33:27 följande:

    Jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg men tror det gjorde ont när barnet tog tag och utdrivningsreflexen kom igång i 4-5 veckor. Sedan hade jag en spricka på ena bröstvårtan som var besvärlig i 2 veckor till, använde amningsnapp då. Barnet hade bra grepp och bröstvårtorna var alltid runda och jämna efteråt men jag har indragna bröstvårtor och amningen i sig orsakade sprickan. Det jag gjorde var att byta bröst ofta då mitt barn ville suga väldigt länge under denna tid. Sedan köpte jag multi mam kompresser som kylde och lindrade väldigt bra samt purelan salva. Kommer ihåg hur ont det gjorde att duscha och bara nudda bröstvårtorna. Men nu är de så tåliga och det gör inte ont om inte barnet på snart 6 månader bits förstås. Och jag är så glad att amningen fungerar och vill i nuläget aldrig sluta. Gör det ont under hela amningstillfället för dig? Då kan det vara att barnet har fel grepp. Gör det ont även när du inte ammar? Gör det det så kan det vara en infektion även om det inte syns något. Har du haft kontakt med någon inom organisationen amningshjälpen? De är ju experter och kan komma med värdefulla tips och trix.


    Jo, det gör ont hela amningstillfället. Mellan amningstillfällena så värker det inte om bröstvårtorna inte kommer emot nåt, som t.ex. BH eller duschstrålen. Det syns ingenting på bröstvårtorna iaf... Jag ska till amningsklinik på fredag, får höra med dom då om infektion :) Tack för tipset!


     


    På BB fick jag höra att det var bra grepp och jag tycker att det fortfarande är samma grepp, jag hade ju ont redan då men enligt dom skulle det gå över efter 1-2 veckor då brösten var härdade...

  • Anonym (6 veckor)
    Finlandssvensk skrev 2017-10-22 11:38:02 följande:

    Jag bor i Finland, och här har jag inte hört något om amningsnapp iaf... Jag ska till amningsklinik på fredag, kan höra med dom om amningsnapp då :)

    Jag försöker använda dom amningsställningarna jag verkligen kan haha så att det inte ska bli fel grepp :)


    Jag hade inte överlevt utan amningsnapp! Om jag var du så hade jag gått direkt till närmaste "baby-butik" och frågat efter det, de har säkert det. Apotek kanske har annars.
  • Finlandssvensk

    Nu har jag sett att tungan är delvis vit... har alltid tänkt att det är mjölk men det kanske inte lämnar kvar? Kanske svamp och därför det gör ont att amma?

  • Anonym (misse)
    Finlandssvensk skrev 2017-10-22 17:55:41 följande:

    Nu har jag sett att tungan är delvis vit... har alltid tänkt att det är mjölk men det kanske inte lämnar kvar? Kanske svamp och därför det gör ont att amma?


    Är det vitt hela tiden eller bara efter han ätit?

    Min dotter kan vara lite vit på tungan strax efter hon ätit men det försvinner efter en liten stund. Hon har inte svamp.

    Är det vitt hela tiden skulle jag kolla upp om det är svamp, vilket isåfall också skulle kunna förklara smärtan för dig :)
  • Finlandssvensk
    Anonym (misse) skrev 2017-10-22 18:09:47 följande:

    Är det vitt hela tiden eller bara efter han ätit?

    Min dotter kan vara lite vit på tungan strax efter hon ätit men det försvinner efter en liten stund. Hon har inte svamp.

    Är det vitt hela tiden skulle jag kolla upp om det är svamp, vilket isåfall också skulle kunna förklara smärtan för dig :)


    Anonym (misse) skrev 2017-10-22 18:09:47 följande:

    Är det vitt hela tiden eller bara efter han ätit?

    Min dotter kan vara lite vit på tungan strax efter hon ätit men det försvinner efter en liten stund. Hon har inte svamp.

    Är det vitt hela tiden skulle jag kolla upp om det är svamp, vilket isåfall också skulle kunna förklara smärtan för dig :)


    Tack för snabbt svar! Det är inte över hela tungan utan bara längre in, det som gör mig osäker... Så efter en timme var det borta hos din dotter? Måste kolla när sambon kommer tillbaka från promenaden med sonen :)
  • Anonym (misse)

    [quote=78123844][quote-nick]Finlandssvensk skrev 2017-10-22 18:35:37 följande:[/quote-nick]Tungan fortfarande vit, två timmar efter amningen. Inte helvit men det är vitt på den...

    Låter ju lite som torsk (svamp).

    Ring bvc imorgon och kolla med dom.

    Annars har jag hört att vichyvatten kan hjälpa :)

Svar på tråden Hur länge hade ni ont i bröstvårtorna efter amningsstart?