• Anonym (älskar kort)

Skolkort på väggen på gemensamma barnen men inte på bonusbarnen?

Nu är det så att jag älskar kort och på sonens förskola tog dom aldrig några dagis kort och nu har han börjat skolan och jag vill nu beställa årets kort på honom. Jag kommer beställa det största porträtt kortet och sätta på väggen men vi har långt ifrån alla årens skolkort på bonusbarnen. Blir det helt galet om jag sätter upp kortet på sonen? 

• Svar på tråden Skolkort på väggen på gemensamma barnen men inte på bonusbarnen?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (men skärp er) skrev 2017-10-22 18:05:07 följande:

Men det är fortfarande inte hon som har huvudansvaret, och hon kan som bonusmamma inte heller kräva ut skolfoton tex. varför gnälls det på ts i den här tråden? det är ju inte hon som brister? Hon har hellre inte vägrat ellet stött bortbonusbarnen så varför ska det ändå gnällas så förbannat?

Det är ofta man ser detta beteende i trådar och då framför allt från kvinnor. Det gnälls på biomammor, det gnälls på bonusmammor och hela tiden daltas det med männen som har huvudansvaret för sina barn men där ska det daltas och ursäktas.

Du säger att männen 'fixar att göra saker men varför gör dom då inte det??

I det här fallet är det ju pappan som inte får tummarna loss, men ändå lyckas ni gnälla på ts? Är det inte tröttsamt att vara mamma åt vuxna karlar som inte ens kan fixa fram foton på sina egna barn. även om detär ditt 'intresse' så borde väl en bra pappa vilja vara engagerad och delaktig.

Skriver under på detta!
  • Kusin Krakel
    Anonym (men skärp er) skrev 2017-10-22 18:05:07 följande:

Men det är fortfarande inte hon som har huvudansvaret, och hon kan som bonusmamma inte heller kräva ut skolfoton tex. varför gnälls det på ts i den här tråden? det är ju inte hon som brister? Hon har hellre inte vägrat ellet stött bortbonusbarnen så varför ska det ändå gnällas så förbannat?

Det är ofta man ser detta beteende i trådar och då framför allt från kvinnor. Det gnälls på biomammor, det gnälls på bonusmammor och hela tiden daltas det med männen som har huvudansvaret för sina barn men där ska det daltas och ursäktas.

Du säger att männen 'fixar att göra saker men varför gör dom då inte det??

I det här fallet är det ju pappan som inte får tummarna loss, men ändå lyckas ni gnälla på ts? Är det inte tröttsamt att vara mamma åt vuxna karlar som inte ens kan fixa fram foton på sina egna barn. även om detär ditt 'intresse' så borde väl en bra pappa vilja vara engagerad och delaktig.

Men det är väl rätt ointressant vem som har huvudansvaret att fixa foton på de andra barnen när det är ts som frågoar?

Ts frågar ju om det är ok att köpa och sätta upp ett stort foto på ett barn när motsvarande foto inte finns på ett annat barn.

De flesta anser inte att det är ok utan att foto i då fall måste fixas på det andra barnet också.

Det är väl inte konstigt ochninte att lägga över föräldraansvar på bonusmamma.

Det är ju inte så att man måste ha porträtt på barnen hemma, men ts vill ha det och då får hon ta hänsyn till andra barn som bor i samma hem. Visst behöver hon inte fixa det praktiskt eller betala om de har separerade ekonomier men hon får ju endera övertala pappan att fixa detveller fixa det själv om det nu är så viktigt för henne att sätta upp detta kort.

Jag tror att de flesta i tråden struntar i vem som praktiskt ordnar fram de andra korten utan svarar på ts fråga om det är ok att sätta upp ett kort på ett barn när de andra ej har foton. De flesta svarar nej på den frågan och om ts ska följa de råden får ju hon eller pappan endera fixa nya kort på de andra barnen eller låta bli att sätta upp detta skolfoto som tråden handlar om.

Så vet inte om jag håller med om att det gnälls på ts och att hennes man slipper undan för att han är man. Så kan det säkert vara ibland, men tycker inte att det är så här.
  • modsey

Vi gjorde en fotovägg med diverse olika bilder på barnen, bonus och gemensamma. Precis som ts hade jag inga skol eller ateljebilder av mannens barn. Det fanns i huvudtaget rätt lite bilder mot antal jag hade på mina och våra gemensamma. Bad bonusen kolla med mamman om vi kunde få om det fanns. Erbjöd att scanna. Tyvärr kom det inte fram så mycket och till slut gjorde jag en huller om buller vägg. Jättefint. Olika typer av foton i olika typer av ramar.

• Anonym (---)

Porträttfoton på väggarna visar vilken socialgrupp man tillhör. Speciellt när det är inramade skolfoton i största storleken och de hänger i vardagsrummet. Eller ännu värre, nakenbild på bebisen inramad på väggen.

TS, mina barn har passerat både förskola, grundskola och gymnasiet vid det här laget och de foton de tycker är bäst är gruppfotot på hela klassen. Sina egna porträttbilder (som jag köpte i en liten storlek och la i en låda) struntar de fullständigt i. Så om du verkligen vill glädja dina barn i framtiden så föreslår jag att du ramar in gruppfotot och sätter upp i barnets rum, och sen fyller på med nya vartefter som du hade tänkt.

• Anonym (Tänk till)
    Anonym (Orättvist) skrev 2017-10-22 21:26:30 följande:

Min styvmamma har hängt kort på hennes ungar på alla väggar hos dom, det finns till och med fyra st stora tavlor där hennes barn är avbildade. Det fanns ett litet kort på mig och min syster undangömt i pappas arbetsrum och det kändes alltid förfärligt. Idag är där noll kort på oss och massor på hennes barn och barnbarn. Hon blir arg om pappa vill ha kort och han är en toffel...

Så tänk till. Det kan skapa massa problem.

men du.. är det inte pappan som borde tänka till? varför är det bonusmammans ansvar? Det borde ju först och främst vara pappans.

I ditt fall så är det ju också din pappa som är det största problemet inte bonusmamman, det är ju han som misslyckas som din förälder, det är han somborde satt ner foten och krävt att hans barn finns, det är han som borde lämnat om hon behandlade dig illa.

Lägg skulden där den hör hemma

I ts tråd ser jag inte hur hon ska vara problemet, hon hindrar inte foton på bonusbarnen, hon kan inte heller begära ut foton det är biopappan som tramsar oc hbrister men som skyller på biomamman, allt ts vill är att sätta upp ett foto på sitt barn sen när är det något fel eller dumt? Eller ska ts barn sättas åt sidan för att bonusbarnen har kassa föräldrar?

Tänk till lite som sagt
  • nennnki
    Kusin Krakel skrev 2017-10-23 06:36:14 följande:
    Men det är väl rätt ointressant vem som har huvudansvaret att fixa foton på de andra barnen när det är ts som frågoar?

Ts frågar ju om det är ok att köpa och sätta upp ett stort foto på ett barn när motsvarande foto inte finns på ett annat barn.

De flesta anser inte att det är ok utan att foto i då fall måste fixas på det andra barnet också.

Det är väl inte konstigt ochninte att lägga över föräldraansvar på bonusmamma.

Det är ju inte så att man måste ha porträtt på barnen hemma, men ts vill ha det och då får hon ta hänsyn till andra barn som bor i samma hem. Visst behöver hon inte fixa det praktiskt eller betala om de har separerade ekonomier men hon får ju endera övertala pappan att fixa detveller fixa det själv om det nu är så viktigt för henne att sätta upp detta kort.

Jag tror att de flesta i tråden struntar i vem som praktiskt ordnar fram de andra korten utan svarar på ts fråga om det är ok att sätta upp ett kort på ett barn när de andra ej har foton. De flesta svarar nej på den frågan och om ts ska följa de råden får ju hon eller pappan endera fixa nya kort på de andra barnen eller låta bli att sätta upp detta skolfoto som tråden handlar om.

Så vet inte om jag håller med om att det gnälls på ts och att hennes man slipper undan för att han är man. Så kan det säkert vara ibland, men tycker inte att det är så här.
    NEJ de flesta anser inte att det inte är ok, utan snarare anser man att det är pappan som ska ta hand om den biten, det hade varit fel om ts vägrat bonusbarnen att också få foton men nu är det ju biopappan och biomamman som är orsaken till det, men som vanligt ska all skuld läggas på bonusmammorna, helt sjukt egentligen och det säger jag som biomamma med en jättefin bonusmamma och en pappa som tar sitt ansvar.
    Jag tycker tvärtom  att det alltid gnälls på kvinnorna vare sig det är bonus eller bio alltid är det kvinnorna som får skulden på ett eller annat sätt och då oftast bonusmamman men även biomamman. Det är ju bara att lösa igenom de flesta trådar i bonusforumet så ser man att det gnälls på bonus eller bio kvinnorna mest fast det inte alltid är deras fel över huvudtaget,

Man måste ju gå på fall till fall, man kan inte automatiskt läågga skulden på en sida och i det här fallet är det j uklart och tydligt pappan har alla möjligheter att fixa fram foton, ts är helt ok med det, ts vill sätta upp foton på sitt barn ska hon inte få göra det för att pappan inte fixar fram foton utan bara gnäller på biomamman, för självklart kan han fixa fram foton om han vill, det är han som brister inte ts.
    Den som skapar problemet är i det här fallet pappan
  • modsey
    Anonym (---) skrev 2017-10-23 15:04:33 följande:

Porträttfoton på väggarna visar vilken socialgrupp man tillhör. Speciellt när det är inramade skolfoton i största storleken och de hänger i vardagsrummet. Eller ännu värre, nakenbild på bebisen inramad på väggen.

TS, mina barn har passerat både förskola, grundskola och gymnasiet vid det här laget och de foton de tycker är bäst är gruppfotot på hela klassen. Sina egna porträttbilder (som jag köpte i en liten storlek och la i en låda) struntar de fullständigt i. Så om du verkligen vill glädja dina barn i framtiden så föreslår jag att du ramar in gruppfotot och sätter upp i barnets rum, och sen fyller på med nya vartefter som du hade tänkt.

Tänk här har de inte velat ha massa gruppfoton i rummen. När de var yngre hade de det aktuella fotot av klassen men ville sen byta ut dem när det nya kom.

Nyfiken på vad kort säger om vilken socialgrupp man tillhör!?
  • Anonym (G)
    modsey skrev 2017-10-23 09:11:56 följande:
    Vi gjorde en fotovägg med diverse olika bilder på barnen, bonus och gemensamma. Precis som ts hade jag inga skol eller ateljebilder av mannens barn. Det fanns i huvudtaget rätt lite bilder mot antal jag hade på mina och våra gemensamma. Bad bonusen kolla med mamman om vi kunde få om det fanns. Erbjöd att scanna. Tyvärr kom det inte fram så mycket och till slut gjorde jag en huller om buller vägg. Jättefint. Olika typer av foton i olika typer av ramar.
    Det låter fint
  • Tow2Mater

Klart du kan sätta upp ett stort foto på ditt barn! Sen får ju de andra barnens föräldrar sätta upp foton på sina barn hur de vill.

• Anonym (älskar kort)

Ska även köpa klasskortet som ha som du föreslår kommer ha i sitt rum. Enskilda koret kommer hänga i vardagsrummet som bonusbarnen GÖR fast då deras kort är flera år gammalt då vi inte fått varken inloggning eller kort av biomamamman på dom efteråt.. Så bonusbarnen hänger på väggen fast i ett litet format... 
  • Anonym (älskar kort)

Och vad menar du att det visar vilken socialgrupp man tillhör? Tillhör man en lägre klass när man har skolkort framme? Har även som du nämnde kort från fotograf där naken kort när dom var bebisar... 
  • Kusin Krakel
    nennnki skrev 2017-10-23 15:20:47 följande:

NEJ de flesta anser inte att det inte är ok, utan snarare anser man att det är pappan som ska ta hand om den biten, det hade varit fel om ts vägrat bonusbarnen att också få foton men nu är det ju biopappan och biomamman som är orsaken till det, men som vanligt ska all skuld läggas på bonusmammorna, helt sjukt egentligen och det säger jag som biomamma med en jättefin bonusmamma och en pappa som tar sitt ansvar.

Jag tycker tvärtom  att det alltid gnälls på kvinnorna vare sig det är bonus eller bio alltid är det kvinnorna som får skulden på ett eller annat sätt och då oftast bonusmamman men även biomamman. Det är ju bara att lösa igenom de flesta trådar i bonusforumet så ser man att det gnälls på bonus eller bio kvinnorna mest fast det inte alltid är deras fel över huvudtaget,

Man måste ju gå på fall till fall, man kan inte automatiskt läågga skulden på en sida och i det här fallet är det j uklart och tydligt pappan har alla möjligheter att fixa fram foton, ts är helt ok med det, ts vill sätta upp foton på sitt barn ska hon inte få göra det för att pappan inte fixar fram foton utan bara gnäller på biomamman, för självklart kan han fixa fram foton om han vill, det är han som brister inte ts.

Den som skapar problemet är i det här fallet pappan

Det sista understrukna hpller jag med om. Upplevde dock inte att folk i tråden uttryckt att det var ett mamma-ansvar, bara att det är naturligt att man vönder sig till ts med förslag på möjliga lösningar eftersom att det ärhon som dkriver tråden. Men hagnkan ha läst slarvigt

Sen tycker jag väl att hon har lite ansvar ovksp för att fixa med kort eftersom attdet är hon som vill ha kort framme och då ligger det ju i hennes intresse också att fixa det hela oavsett om det handlar om att fixa det själv eller be pappan.
  • Anonym (Ni kan ringa in)

Ni kan ringa in till de olika fotobolagen och få ut koden, jag gjorde de på min särbos mellersta, för att han slarvat bort och var på jobbet.

Jag är inte skriven på barnets adress och uppgav bara barn + skola

• zaq

Självklart ska du sätta upp ett kort på din son! Ignen konst på väggarna är väl finare än ens barn.

Pappan får väl ordna med kort på bonusbarnen.

• zaq
    Anonym (Ni kan ringa in) skrev 2017-10-24 04:51:05 följande:

Ni kan ringa in till de olika fotobolagen och få ut koden, jag gjorde de på min särbos mellersta, för att han slarvat bort och var på jobbet.

Jag är inte skriven på barnets adress och uppgav bara barn + skola

Creepy...i teorin kan du plocka ut bilder på andra barn.
  • zaq

Jag som precis hade tänkt boka porträttfotografering för min dotter, nu får jag nog strunta i det för jag vill ju inte visa fel socialgrupp... Då en porträttfotografering kostar 6000kr så är jag dock lie förvirrad över vilken socialgrupp du hänvisar till. De som kastar bort den summan som småpengar eller som måste spara barnbidraget ett halvår?
  • Anonym (hm)

Jag beställde min dotters kort fast hennes pappa hade inloggningsuppgifterna, det gick bra (inte för att han vägrade att lämna ut dem, utan för att han inte fick tummen ur).

Men annars finns det väl andra foton än skolfotona att sätta upp? Det bör vara rättvist hemma där barnen bor tycker jag (har också barn och bonusbarn). På jobbet har jag bara foton på mitt eget barn dock, och min man på sina barn på sitt jobb.

• Anonym (Bryr sig ens bonusbarnen?)

TS pratar om "de senaste årens skolkort" i sitt startinlägg. Alltså verkar bonusbarnen vara ganska mycket äldre än det förskolebarn som det nu ska sättas upp ett stort foto på.

Vem har sagt att de bryr sig eller ens reflekterar över om det finns större och nyare bilder på halvsyskonet? Alla som blivit upprörda här i tråden kanske ser ett problem som inte ens finns?

Mina barn från ett tidigare förhållande som är väldigt mycket äldre än det barn jag har i min nuvarande relation skulle förmodligen bara titta på mig som om jag inte var riktigt klok om jag frågade om de tar illa upp och känner sig åsidosatta för att det finns stora bilder på det lilla barnet men inte på dem i bokhyllan. De skulle tycka det var rejält pinsamt med stora porträttbilder på dem i vardagsrummet, bilder som alla som kliver in en bit i hallen ser eftersom vår bostad är konstruerad på det sättet. Det är verkligen ingenting de vill ha!

Visst finns det väldigt många bonusbarn som behandlas illa därute, jag har själv varit ett en gång i tiden men ofta verkar det vara välmenande vuxna som skapar problem som inte ens finns på grund av något slags absurt rättvisetänkande. Jag har sett trådar om den hemska "orättvisan" i att vuxna bonus"barn" som flyttat hemifrån inte får följa med på betalda utlandssemestrar när deras bonussyskon eller halvsyskon i förskoleåldern får, om "hemska" bonusmormödrar som inte reservationslöst älskar ett 12-årigt bonusbarnbarn hon känt i några månader på samma sätt som sina egna barnbarn, om "bonusmammor" till 25-åringar som lever sina egna liv som "exluderar" dem när de inte "får" vara med på familjebilder "bonusmamman" ifråga skickar till sina egna föräldrar. ...

Ja, listan kan göras lång. Och i de flesta av de här absurda exemplen är det inte ens bonusbarnen själva som tar illa upp utan andra som är upprörda å deras vägnar.

• Anonym (Ni kan ringa in)
    zaq skrev 2017-10-24 07:28:04 följande:

Creepy...i teorin kan du plocka ut bilder på andra barn.

Ja absolut. Det verkar det inte vara något problem. Jag blev lite chockad över att det gick så lätt.
Svar på tråden Skolkort på väggen på gemensamma barnen men inte på bonusbarnen?