• Anonym (Mattias)

    Underhållsstöd efter att barnet blivit myndig?

    Hej, jag betalar underhåll till FK för ett barn jag aldrig haft kontakt med.
    Om ett par månader fyller barnet 18 år, vad händer med underhållet då?

  • Svar på tråden Underhållsstöd efter att barnet blivit myndig?
  • Anonym (M)

    Då brukar det betalas ut till barnet, till dess att det går ut gymnasiet och underhållsskyldigheten upphör.

  • Anonym (Mattias)

    Okej tack för svar. Läste någonstans att underhållet upphör vid 18 års ålder och att barnet då måste ansöka om förlängt. Minns inte var jag läste det. Jag betalar inte månadsvis utan en gång per år. Jag har inte frivilligt gjort det tidigare men sedan ett par år valt att betala innan det gick till kf.
    Barnet gick på gymnasiet men hoppade av och började denna termin igen. Tack än en gång för svar.

  • Anonym (förälder)

    Din försörjningsplikt kvarstår tills ditt barn är 18 eller så länge ditt barn studerar på gymnasienivå och är under 21.

    Du ska betala underhållsbidrag till boföräldern så länge barnet är under 18 och direkt till barnet efter att barnet fyllt 18. Vägrar du betala kan den andra föräldern eller barnet själv ansöka om underhållsstöd hos Försäkringskassan.

    Det enklaste är väl om du kommer överens med ditt barn direkt om underhållets storlek och sedan betalar in det på hens konto. Annars blir ditt barn tvunget att ansöka om förlängt underhållsstöd hos Försäkringskassan. Men kan tänka mig att du vill bespara ditt barn den jobbiga ansökningsprocessen så det enklaste då är ju att du tar det direkt med barnet.

  • Anonym (J)

    Vet inte hur det är nu, men jag var iaf tvungen att ansöka om förlängt från min pappa när jag fyllde 18.

    Tycker att det är ett rätt så taskigt system gentemot barnet. För mig var det så att min mamma såklart propsade på att jag skulle ansöka om det från min pappa (och jag skulle dessutom betala hyra så länge jag bodde hemma från att jag fyllt 18, så det kändes som att en stor del av pengarna egentligen gick till mamma, även om det var för att betala för min mat etc) och jag fick dåligt samvete för att jag "tiggde" om pengar från pappa. De som har bestämt detta system kan inte själva ha varit skilsmässobarn.

  • Anonym (Mattias)
    Anonym (förälder) skrev 2017-10-22 19:44:00 följande:

    Din försörjningsplikt kvarstår tills ditt barn är 18 eller så länge ditt barn studerar på gymnasienivå och är under 21.

    Du ska betala underhållsbidrag till boföräldern så länge barnet är under 18 och direkt till barnet efter att barnet fyllt 18. Vägrar du betala kan den andra föräldern eller barnet själv ansöka om underhållsstöd hos Försäkringskassan.

    Det enklaste är väl om du kommer överens med ditt barn direkt om underhållets storlek och sedan betalar in det på hens konto. Annars blir ditt barn tvunget att ansöka om förlängt underhållsstöd hos Försäkringskassan. Men kan tänka mig att du vill bespara ditt barn den jobbiga ansökningsprocessen så det enklaste då är ju att du tar det direkt med barnet.


    Tack för svar. Okej det här tycker jag mig känna igen. Jag hade tänkt betala direkt till barnet efter hens 18-årsdag men hen "får inte" ha kontakt med mig för sin mamma. Det har både mamman och barnet berättat för min fru för ett par år sedan. Min fru hade kontakt med barnet under en tid men barnet berättade bara att hen inte får ha kontakt med mig/oss och hur dålig, ful, äcklig osv jag är. Har hotat oss och skrivit väldigt elaka saker om mig, min fru och våra barn på sociala medier. Min fru orkade inte hålla kontakt eftersom hon fick så mycket skit och mamman var väldigt dum mot henne.
    Vad händer efter att barnet fyllt 18? Kommer hen få hem brev om möjligheten att förlänga underhållet, eller rullar det bara vidare om hen fortsätter gymnasiet? Kommer jag att få något brev från t ex fk när barnet fyller 18? Tack igen för ditt svar.
  • Anonym (Mattias)
    Anonym (J) skrev 2017-10-22 19:52:29 följande:

    Vet inte hur det är nu, men jag var iaf tvungen att ansöka om förlängt från min pappa när jag fyllde 18.

    Tycker att det är ett rätt så taskigt system gentemot barnet. För mig var det så att min mamma såklart propsade på att jag skulle ansöka om det från min pappa (och jag skulle dessutom betala hyra så länge jag bodde hemma från att jag fyllt 18, så det kändes som att en stor del av pengarna egentligen gick till mamma, även om det var för att betala för min mat etc) och jag fick dåligt samvete för att jag "tiggde" om pengar från pappa. De som har bestämt detta system kan inte själva ha varit skilsmässobarn.


    Är det länge sedan du fyllde 18?
    Håller med dig om att systemet är taskigt. Jag hade hellre betalat direkt till barnet när hen fyller 18 men vet inte hur det ska gå till. Likaså hade jag gärna betalat underhåll direkt till barnet tidigare också. Barnet "får inte" ha kontakt med mig och min familj för sin mamma.
    Beklagar att du behövde "tigga" pengar av din pappa. Tycker nog att pengarna skulle varit dina. Beklagar också att du upplevde som att du behövde tigga av din pappa. Vet inte er situation men för egen del hade jag inte haft problem att betala underhåll direkt till barnet istället för mamman men det har ju inte varit möjligt. Det är barnet som behöver pengarna. I vårt fall har mamman inte unnat barnet något men själv däremot festat varje helg, åkt på resor utan barn osv. Sedan har hon varit väldigt elak mot mig och min familj.
    Tack för ditt svar.
  • Anonym (förälder)
    Anonym (Mattias) skrev 2017-10-22 20:08:24 följande:

    Är det länge sedan du fyllde 18?

    Håller med dig om att systemet är taskigt. Jag hade hellre betalat direkt till barnet när hen fyller 18 men vet inte hur det ska gå till. Likaså hade jag gärna betalat underhåll direkt till barnet tidigare också. Barnet "får inte" ha kontakt med mig och min familj för sin mamma.

    Beklagar att du behövde "tigga" pengar av din pappa. Tycker nog att pengarna skulle varit dina. Beklagar också att du upplevde som att du behövde tigga av din pappa. Vet inte er situation men för egen del hade jag inte haft problem att betala underhåll direkt till barnet istället för mamman men det har ju inte varit möjligt. Det är barnet som behöver pengarna. I vårt fall har mamman inte unnat barnet något men själv däremot festat varje helg, åkt på resor utan barn osv. Sedan har hon varit väldigt elak mot mig och min familj.

    Tack för ditt svar.


    Hade du tänkt dig ett system där underhållet betalas direkt till en 6-åring också?
  • Anonym (Mattias)
    Anonym (förälder) skrev 2017-10-22 20:10:52 följande:
    Hade du tänkt dig ett system där underhållet betalas direkt till en 6-åring också?
    Absolut och just precis. Pengarna är till för barnet och de kunde ha satts in på ett konto i barnets namn som hen kunnat få vid 18 års ålder.
  • Anonym (förälder)
    Anonym (Mattias) skrev 2017-10-22 20:14:03 följande:

    Absolut och just precis. Pengarna är till för barnet och de kunde ha satts in på ett konto i barnets namn som hen kunnat få vid 18 års ålder.


    Men vem ska betala för barnets husrum, mat och kläder tills barnet är 18?
  • Anonym (S)
    Anonym (förälder) skrev 2017-10-22 20:18:26 följande:
    Men vem ska betala för barnets husrum, mat och kläder tills barnet är 18?

    Exakt. Underhållet är ju till för det barnet behöver här och nu. Det är sannerligen inte gratis att leva bara för att man är liten! Vill en förälder ha ett långsiktigt sparande till barnet så får hen ta andra pengar till det.
  • Anonym (J)
    Anonym (Mattias) skrev 2017-10-22 20:08:24 följande:
    Är det länge sedan du fyllde 18?
    Håller med dig om att systemet är taskigt. Jag hade hellre betalat direkt till barnet när hen fyller 18 men vet inte hur det ska gå till. Likaså hade jag gärna betalat underhåll direkt till barnet tidigare också. Barnet "får inte" ha kontakt med mig och min familj för sin mamma.
    Beklagar att du behövde "tigga" pengar av din pappa. Tycker nog att pengarna skulle varit dina. Beklagar också att du upplevde som att du behövde tigga av din pappa. Vet inte er situation men för egen del hade jag inte haft problem att betala underhåll direkt till barnet istället för mamman men det har ju inte varit möjligt. Det är barnet som behöver pengarna. I vårt fall har mamman inte unnat barnet något men själv däremot festat varje helg, åkt på resor utan barn osv. Sedan har hon varit väldigt elak mot mig och min familj.
    Tack för ditt svar.
    Det var 10 år sedan jag fyllde 18. Pengarna gick direkt till mig och mitt bankkonto från pappa när jag hade fyllt 18. Men eftersom det var min enda "inkomst" så blev det som att en del av de pengarna gick till hyran jag skulle betala till mamma.

    Däremot var min mamma långt ifrån den mamman du beskriver, min mamma köpte mycket till mig så man kan ju säga att pengarna kom tillbaka till mig igen. Men det var hela principen kring det, för relationen mellan mina föräldrar var väldigt känslig och pappa kände det som att han gav pengar till mamma och det blev jobbigt för mig att veta att han kände så.
  • Anonym (men)
    Anonym (Mattias) skrev 2017-10-22 20:14:03 följande:
    Absolut och just precis. Pengarna är till för barnet och de kunde ha satts in på ett konto i barnets namn som hen kunnat få vid 18 års ålder.
    Men pengarna är ju för barnets försörjning här och nu! Inte som nåt slags sparande för vuxenlivet. Ska mamman ensam stå för alla kostnader till barnet under uppväxten tänker du? Mat, boende, kläder, aktiviteter mm mm mm?
  • Brumma

    Oavsett om du betalar underhåll (direkt till barnet) eller förlängt underhållsstöd (genom försäkringskassan ) skall barnet få pengarna direkt till sig.

    Väljer ni (du och barnet) att betala direkt så se till att räkna ut ordentligt och kanske skriva ngt papper på det. Gör sedan en stående överföring till barnets (det nu myndiga) konto så att det går att bevisa att underhåll betalats ut.

    Annars så vore det kansje bra att på ngt sätt informera barnet om att söka förlängt underhållsstöd om barnet fortfarande läser på gymnasiet.

  • Anonym (Min granne)

    Kolla upp så att barnet i fråga verkligen går på gymnasiet efter 18-årsdagen. Min granne betalade underhåll - en rätt bra summa har jag förstått - i nästan ett år innan han fick klart för sig att dottern hoppat av gymnasiet när hon var sjutton och befann sig i Australien på backpackturné med likaledes avhoppad pojkvän. de levde bl a på hennes underhållspengar.

Svar på tråden Underhållsstöd efter att barnet blivit myndig?