• LukasVincent

Han vill, men vill jag?

Är i behovav era tankar!!

För fem månader sedan födde jag mitt första barn - en frisk underbar liten flicka.

Graviditeten var långt ifrån enkel..

Har mediciner som jag fick höja dramatiskt vilket både gav biverkningar och oteoligt labilt mående. Jag fick därför ta prover 1-2 ggr/ vecka de sista tre månaderna (+ de vanliga innan dess).

Fick havandeskapsförgiftning senare i graviditeten. Blev inlagd och fick medicin för detta.

Hade kraftiga förverkar 7 veckor innan förlossningen. Sov då ca 3 timmar/ natt.

Förlossningen blev för mig traumatisk. Igångsättning, 49 tim värkarbete men som slutade med akutsnitt för att jag var helt slut.

Jag vill så gärna ha fler barn, älskar barn och tycker det är fantastiskt att vara hemma med min lilla. Så till det så kallade problemet...

Jag kan inte använda preventivmedel bortsett från kondom och kopparspiral.

Kondom funkar såklart, men jag känner att det inte är ett långsiktigt hållbart alternativ. Vi har sex väldigt ofta.

Kopparspiral känns som ett mer långsiktigt förslag. Men jag är rädd att det kommer göra väldigt ont. Och om vi mot förmodan vill försöka bli gravida hyggligt snart igen, så känns det kanske lite onödigt om ni förstår mig rätt att sätta in en om den får tas ut strax därefter..

Hur göra? Vad tycker ni?

Min man vill så gärna skaffa ett till barn inom en snar framtid. Men jag är rädd:

1. Kan jag tänka mig att gå igenom detta igen? Är livrädd..

2. Jag upplevde att jag fick gå igenom allt ensam. Min man gör så gott han kan, men det innebär inte mer än att ha ibland frågade hur jag mådde. Jag hade behov av ett mer teamsrbete.

Känslan av att vi gick igenom det hela tillsammans så långt det var möjligt. Jag var ju den sjuka och det kan inte han göra något åt. Men jag vill inte känna mig så ensam.

(kan tilläggas att min familj bor väldigt långt bort. så de kunde inte finnas mer än på telefon)

Hur tänker ni?

Vill jag verklgen ha mer barn? Är jag orättvis mot min dotter i så fall som inte ha något syskon? Kommer såra min man mycket som så gärna vill ha fler barn..

I nuläget vacklar jag och då är det inte läge att fatta mågot beslut. Men jag har ingen att diskutera detta med då min man som sagt inte riktigt förstår min oro.

Är väldigt tacksam för era svar!!

• Svar på tråden Han vill, men vill jag?
  • Anonym (En till...)

Jag förstår dig, jag hade liknande känslor i min graviditet där det var mycket bråk mellan mig och sambon. Han förstod mig inte alls och hur tufft jag hade det. Jag mådde så dåligt och han bara tjafsade med mig och jag kände mig så fruktansvärt ensam! Jag hat mina föräldrar nära men de vet ingenting om hur vi har det i förhållandet eftersom jag skäms för att berätta. Känner mig fortfarande extremt ensam med vårt barn och kommer inte skaffa ett till hur gärna jag än vill just pga jag inte orkar dra ett till så stort lass i princip själv.

• Lena

Sätt in spiral, det gör sällan ont annat än precis efter insättning och gör inte ont att ta ur.

Sen vänta tills du mår bra och känner dig redo för ett till barn

• LukasVincent
    Anonym (En till...) skrev 2017-10-23 11:41:54 följande:

Jag förstår dig, jag hade liknande känslor i min graviditet där det var mycket bråk mellan mig och sambon. Han förstod mig inte alls och hur tufft jag hade det. Jag mådde så dåligt och han bara tjafsade med mig och jag kände mig så fruktansvärt ensam! Jag hat mina föräldrar nära men de vet ingenting om hur vi har det i förhållandet eftersom jag skäms för att berätta. Känner mig fortfarande extremt ensam med vårt barn och kommer inte skaffa ett till hur gärna jag än vill just pga jag inte orkar dra ett till så stort lass i princip själv.

Missförstå mig inte. Med jag blev så glad när jag läste ditt inlägg. Låter som att vi är i lite liknande sits.

Hur förhåller sig din partner till fler barn? Är han väldigt på stt vilja ha ett till?

Känns så sjukt jobbigt att känna sig så ensam. Jag har vänner som fått barn, men jag vill inte gärna ta upp det med dom.. Min man är underbar på många sätt. Men han förstår mig verkligen inte. Han tycker verkligen han finns där, men det gör han inte!

Han kan åka på jobb med övernattning utan att tänka att det kan vara tufft för mig. Visst han måste jobba. Men det är den där förståelsen som inte finns.

Jag saknade han så mycket under graviditeten. Jag var livrädd när jag låg inlagd för havandeskapsförgiftningen. Det förstod han inte. Hans sätt att se det var att det var bra att jag fick hjälp. Det har han ju rätt i, men mina känslor förstod han inte och att han var på jobb hela tiden så jag låg där ensam bekom han inte.

När jag blev snittad var han, såklart, så uppe i vår flicka och hade bara ögon för henne. Det var ju fantastiskt. Men då såg han inte mig alls. Jag låg i sängen och tittade på när andra tog hand om mitt barn i flera dagar. Jag kunde inte ta mig till toan eöler duscha utan morfin och gåbord. Tre meter tog mig låååång tid. Han erbjöd sig inte ens att hjälpa mig..

Finnns så många liknande situationern och de tycks aldig sluta.

Hur var din graviditet och förlossning? Kände du dig ensam få med? Hur fixade du det hela rent psykiskt? Hur funkar det i vardahen för dig?
  • LukasVincent
    Lena skrev 2017-10-23 11:53:12 följande:

Sätt in spiral, det gör sällan ont annat än precis efter insättning och gör inte ont att ta ur.

Sen vänta tills du mår bra och känner dig redo för ett till barn

Tack snälla för ditt svar! Tror du det skulle vara dumt att sätta in en om jag nu skulle ta ut den ganska tätt, låt säga till våren? (är kanske inte så sannolikt, men..) Vet du om det är svårare på något sätt att bli gravid efter man tagit ut spiralen?

Upplever du att man bara vet när man vill ha ett till barn? Är det dags så att säga när man inte känner någon oro eller ser några hinder?
  • Smka

Känner igen mig i hur du tänker även om jag inte hade en lika tramatisk start som du. Det är inte elakt att inte skaffa syskon men skulle tro att du någon gång kommer att känna längtan efter ett till barn även fast det kanske inte känns så nu. Kanske är jag som övertalar men men. Skulle sätta in spiral och vänta tills du känner längtan igen. Njut av din lilla familj så länge.

Sen inför ev nästa barn var tydlig med att du inte tänker ta allt själv. Gör klart att han kommer få ta mycket mer ansvar för barn och hem eftersom du kanske är trött och behöver vila. Min sambo var helt annorlunda nu vid graviditet nr 2. Tyvärr blev det missfall i v12 men hoppas jag får bli gravid snart igen för nu längtar jag efter ett syskon till mitt barn.

• Lena
    LukasVincent skrev 2017-10-23 13:31:03 följande:
    Tack snälla för ditt svar! Tror du det skulle vara dumt att sätta in en om jag nu skulle ta ut den ganska tätt, låt säga till våren? (är kanske inte så sannolikt, men..) Vet du om det är svårare på något sätt att bli gravid efter man tagit ut spiralen?

Upplever du att man bara vet när man vill ha ett till barn? Är det dags så att säga när man inte känner någon oro eller ser några hinder?
    Har du kopparspiral är det inte svårare att bli gravid när den är ute. Det är inte komplicerat att ta ut och sätta in så kör på bara :)
  • LukasVincent
    Smka skrev 2017-10-23 13:38:01 följande:

Känner igen mig i hur du tänker även om jag inte hade en lika tramatisk start som du. Det är inte elakt att inte skaffa syskon men skulle tro att du någon gång kommer att känna längtan efter ett till barn även fast det kanske inte känns så nu. Kanske är jag som övertalar men men. Skulle sätta in spiral och vänta tills du känner längtan igen. Njut av din lilla familj så länge.

Sen inför ev nästa barn var tydlig med att du inte tänker ta allt själv. Gör klart att han kommer få ta mycket mer ansvar för barn och hem eftersom du kanske är trött och behöver vila. Min sambo var helt annorlunda nu vid graviditet nr 2. Tyvärr blev det missfall i v12 men hoppas jag får bli gravid snart igen för nu längtar jag efter ett syskon till mitt barn.

Tack snälla för pepp och kloka tankar! Jag beklagar missfallet, något jag själv har erfarenhet av. Jag blev gravid direkt efter missfallet ????
  • LukasVincent
    Lena skrev 2017-10-23 18:44:26 följande:

Har du kopparspiral är det inte svårare att bli gravid när den är ute. Det är inte komplicerat att ta ut och sätta in så kör på bara :)

Tack! Jag är övertalad ????
  • LukasVincent
    LukasVincent skrev 2017-10-23 20:05:35 följande:

Tack! Jag är övertalad ????

En smiley skulle det vara med det såg ut som frågetecken
Svar på tråden Han vill, men vill jag?