• tallball

Bli sambo med någon som har 2 barn och äger villa

Jag och min pojkvän sedan ett år diskuterar samboskap. Jag har en utflugen dotter sedan flera år då jag fick barn tidigt och bor i en hyresrätt mitt i centrala stan som jag trivs i, har ingen bil och trivs med den livsstilen då jag gjort mitt i familjeväg. Han har 2 tonårsbarn och bor i en villa vid havet 2 mil utanför stan.

Jag trivs med särboskapet, eftersom jag inte är så intresserad av att pendla till jobb, betala för bensin, bli bonusmamma till 2 tonåringar, eller att vara inneboende hos någon där han äger huset och jag bara ska betala in till honom. Men han är verkligen på och vill att vi flyttar ihop så snart som möjligt.

Det som blir jobbigare för mig är att jag ska betala en månadsavgift till honom för kostnader, typ mellan 3-5000 kr/mån och det ska täcka allt från mat, el, vatten, etc. Han ska köpa en bil som står på honom, men jag får stå för försäkring och bensinkostnaden, vilket blir ca 3500 kr/mån totalt. I stan betalar jag bara hyra på 5000 kr/mån och inget annat tillkommer.

Jag älskar honom jättemycket, men känner ibland att han får alla fördelarna och jag alla nackdelarna. Jag får längre till jobb, högre kostnader, blir bonusmamma som måste städa och fixa i ett hus och äger ändå ingenting. Detta kanske låter väldigt egoistiskt, men jag har ju gjort allt detta och är klar. Samtidigt så älskar jag honom och vill satsa på oss. Men vill varken ha dyrare utgifter, ta hand om någons barn eller behöva städa och fixa i hus o trädgård som jag inte gillar

Sist men inte minst så betalar han bara ca 4000 kr i månaden för huset, så jag tycker inte att jag ska behöva betala mer än typ bara för fasta avgifter som el och vatten och en del av maten. Barnen bor där varannan vecka! Dessutom vill han att vi ska resa med barnen minst 2 ggr/året och då ska jag betala för mig själv.

Min fråga är bara vad ni (utan egna barn som ni tar med er in i sambolivet) hade gjort i min sits? Borde jag ta nackdelarna och acceptera om jag älskar honom, eller avvakta och se? Begär han för mycket eller är det jag som är helt konstig? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Bli sambo med någon som har 2 barn och äger villa
  • Schack73

Jag tycker inte att ni ska flytta ihop under de premisserna. Du får alla nackdelar, han bara fördelar. Om du ska bo där ska ni betala lika mycket var och du borde köpa in dig på huset.

Angående semester känns det märkligt att bestämma redan nu hur ni ska göra framåt. Har ni samma syn på barnuppfostran, hur mycket kommer du få säga till om, hur mycket kommer du ha att göra med hans barn, hjälpa till med skjutsande och annat?

• tallball

Han skilde sig för 6 år sedan och är verkligen redo för en kvinna i sitt liv som han vill dela allt med och bo med. Problemet är att jag inte vill dela hans barn, resor med dem eller allt jobb och kostnader som hör till ett hus (som jag inte ens valt eller äger!

Jag har inga pengar att satsa in i huset tyvärr, annars hade jag kanske gjort det. Hans hus är värt väldigt mycket pengar, men han har också mycket lån och kostnader och ingen speciellt bra lön. Däremot hyr han ut ett annat boende som täcker merparten av dessa kostnaderna för huset, vilket gör att jag känner att jag inte vill betala något för huset. Det gör ju inte ens han själv, förutom för renoveringar och förbättringar.

• Poolskötaren

Ren humor. Det avtalet hade jag aldrig tagit. Fördelar för honom och nackdelar för dig. Överväg inte ens ett sådant beslut!

Risken är stor att du blir en oavlönad hushållerska och kassako.

• Aniiee

Låter för mig att han pressaar dig att flytta in för att hans ekonomi håller på att gå i stöpet......

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • erikaABC

Du resonerar och tänker klokt ts. Du har rätt!
    Jag skulle föreslagit att jag bor där under hans barnfria veckor och då delar kostnad för mat. Förresten han kan ju även bo i din lägenhet under barnfria veckor.
    Behåll ditt boende samt ditt oberoende och självständighet. Du har uppfostrat barn. Nu är det dags för nästa fas där du kan få utrymme för det du inte hann när du hade barnen boende hos dig. 
    Trots alla goda intentioner som folk har när de bildar bonusfamilj tycks kvinnan ändå hamna i fällan att städa och ta hand om mannens barn. Som inte alls är tacksamma utan många gånger motarbetar den nya familjemedlemmen.

• linani

Jag uppfattar dig inte alls som egoistisk. Du har en klar bild av hur du vill leva ditt liv - en positiv egenskap, bättre än att svepas med av andras vilja och sedan upptäcka att man är på en plats eller i en roll som man inte alls gillar.

Såklart ska man inte vara blint envis heller, utan öppen för andras förslag, men i ditt fall tycker jag att dina känslor är berättigade.

Jag tycker inte man kan säga att din man begär "för mycket", men han begär mer än vad du önskar att ge för tillfället. Du önskar en relation som bara ska innefatta er två. Han tycks önska att du ska kliva in i det tomrum som hans fru lämnat vilket även inkluderar barn och familjeliv.

Ingen av era önskningar är mer rätt än någon annans, men frågan är om ni älskar varandra tillräckligt mycket för att det ska kunna överbrygga avståndet mellan dem?

Att flytta ihop med en människa ska vara glädjefyllt, inte förknippas med negativa känslor. När barnen flyttat hemifrån kan det vara läge att lyfta situationen igen, samt diskutera de ekonomiska förutsättningarna (du ska inte behöva hamna i en sämre sits än honom på den punkten). Men i nuläget? Nej.

Även för barnens skull så tycker jag inte det är rätt, att det ska flytta in en person i deras hem som ser dem som en negativ belastning. 

Så tills vidare, följ din magkänsla och avstå!

• erikaABC
    linani skrev 2017-10-23 16:36:21 följande:

Jag uppfattar dig inte alls som egoistisk. Du har en klar bild av hur du vill leva ditt liv - en positiv egenskap, bättre än att svepas med av andras vilja och sedan upptäcka att man är på en plats eller i en roll som man inte alls gillar.

Såklart ska man inte vara blint envis heller, utan öppen för andras förslag, men i ditt fall tycker jag att dina känslor är berättigade.

Jag tycker inte man kan säga att din man begär "för mycket", men han begär mer än vad du önskar att ge för tillfället. Du önskar en relation som bara ska innefatta er två. Han tycks önska att du ska kliva in i det tomrum som hans fru lämnat vilket även inkluderar barn och familjeliv.

Ingen av era önskningar är mer rätt än någon annans, men frågan är om ni älskar varandra tillräckligt mycket för att det ska kunna överbrygga avståndet mellan dem?

Att flytta ihop med en människa ska vara glädjefyllt, inte förknippas med negativa känslor. När barnen flyttat hemifrån kan det vara läge att lyfta situationen igen, samt diskutera de ekonomiska förutsättningarna (du ska inte behöva hamna i en sämre sits än honom på den punkten). Men i nuläget? Nej.

Även för barnens skull så tycker jag inte det är rätt, att det ska flytta in en person i deras hem som ser dem som en negativ belastning. 

Så tills vidare, följ din magkänsla och avstå!

Bra förslag att vänta till mannens barn flyttat ut. Då  kan man starta om i ett nytt boende där man äger hälften var.
  • tallball

ÅÅhh tack alla ni som ger så bra råd :)

Vi skulle ha flyttat ihop nu i dec/jan, men jag avvaktar faktiskt. Dels för de stackars barnens skull och för min egen skull. De ska inte behöva lida för att jag inte är redo för någon annans barn just nu. Däremot träffar jag dem gärna den helgen de är där, men inte på vardagarna. Tycker tvärtom att jag är generös som säger åt honom att jag vill att han och barnen ska ha egentid utan mig; att verkligen umgås tillsammans de 3, istället för att jag alltid ska vara där som ett bihang, så som jag är säker på att de ser det. Men han blir bara arg och säger att han vill bara att vi är alla 4 som en familj !!

Jaja, mitt beslut känns ganska enkelt nu.

• tallball

Vill bara tillägga att barnen bara är 14 och 12 år. Flickan är i jobbiga puberteten och pojken ganska pappig och klängig men snälla båda 2. Stämningen mellan flickan och mig är dock väldigt kylig.

• Mycket battre

Han kan flytta till dig varannan vecka och då betala 1/4 av hyran + sin mat.
    Pengarna använder du till att resa med honom på hans barnfria veckor.

Svar på tråden Bli sambo med någon som har 2 barn och äger villa