Bli sambo med någon som har 2 barn och äger villa
Jag och min pojkvän sedan ett år diskuterar samboskap. Jag har en utflugen dotter sedan flera år då jag fick barn tidigt och bor i en hyresrätt mitt i centrala stan som jag trivs i, har ingen bil och trivs med den livsstilen då jag gjort mitt i familjeväg. Han har 2 tonårsbarn och bor i en villa vid havet 2 mil utanför stan.
Jag trivs med särboskapet, eftersom jag inte är så intresserad av att pendla till jobb, betala för bensin, bli bonusmamma till 2 tonåringar, eller att vara inneboende hos någon där han äger huset och jag bara ska betala in till honom. Men han är verkligen på och vill att vi flyttar ihop så snart som möjligt.
Det som blir jobbigare för mig är att jag ska betala en månadsavgift till honom för kostnader, typ mellan 3-5000 kr/mån och det ska täcka allt från mat, el, vatten, etc. Han ska köpa en bil som står på honom, men jag får stå för försäkring och bensinkostnaden, vilket blir ca 3500 kr/mån totalt. I stan betalar jag bara hyra på 5000 kr/mån och inget annat tillkommer.
Jag älskar honom jättemycket, men känner ibland att han får alla fördelarna och jag alla nackdelarna. Jag får längre till jobb, högre kostnader, blir bonusmamma som måste städa och fixa i ett hus och äger ändå ingenting. Detta kanske låter väldigt egoistiskt, men jag har ju gjort allt detta och är klar. Samtidigt så älskar jag honom och vill satsa på oss. Men vill varken ha dyrare utgifter, ta hand om någons barn eller behöva städa och fixa i hus o trädgård som jag inte gillar
Sist men inte minst så betalar han bara ca 4000 kr i månaden för huset, så jag tycker inte att jag ska behöva betala mer än typ bara för fasta avgifter som el och vatten och en del av maten. Barnen bor där varannan vecka! Dessutom vill han att vi ska resa med barnen minst 2 ggr/året och då ska jag betala för mig själv.
Min fråga är bara vad ni (utan egna barn som ni tar med er in i sambolivet) hade gjort i min sits? Borde jag ta nackdelarna och acceptera om jag älskar honom, eller avvakta och se? Begär han för mycket eller är det jag som är helt konstig? Tacksam för svar.