• Anonymfru

Leva kvar med dessa känslor?

Har varit tillsammans med min ungdomskärlek, min man, i snart 10 år. Vi har två fantastiska barn ihop. Allt började för ganska exakt ett år sedan, jag föll dit och var otrogen.. Träffade en annan man några gånger, pratade i princip dygnet runt. Mådde både bra och dåligt under den tiden. Kände hur jag puttade barnen, hemmet och allt det viktiga åt sidan och levde bara i den kärleksfulla bubblan. Kunde inte hålla detta hemligt länge så det kom fram och min man bröt såklart ihop, men jag fick en ny chans. Jag gissar på att jag var otrogen då jag inte visste hur jag kände för min man längre, hur jag ville ha det osv så trillade lätt dit för det var lockande.. Men jag tog denna chans fast jag kanske skulle lämnat än att stanna kvar. Vi började gå i familjeterapi och kämpade på.

När min man började få tillbaka en gnutta tillit började tankarna på den andra mannen komma tillbaka och saknaden av honom. Kände mig inte alls kär i min man längre och visste inte hur jag skulle göra med allt vi hade. Jag träffade denna man ytterligare några gånger. Vi låg med varandra några gånger igen och jag njöt av att vara hos honom. Kunde sedan känna att jag kanske inte var den enda tjejen i hans liv, har hört att han gärna hoppar runt bland tjejerna men samtidigt kände jag mig faktiskt som jag var den han ville ha. Detta började efter ett tag äta upp mig inifrån och jag var tvungen att säga som det var för min man, ännu en gång.. Då var jag tvungen att gå. Vi bodde ifrån varandra under några dygn men jag klarade inte det, mådde så dåligt och kände verkligen vad jag förlorade. Jag bad om att få komma tillbaka och han var lika ledsen han men detta var det bästa, eller..? Vi bodde sedan ihop igen som en familj och jag kämpade på med att han skulle känna att han var den enda för mig. Vi fortsatte med terapin och tillslut rullade allt på som innan allt kaos började.

Det går i perioder med alla känslor, all skuld och alla minnen.. Nu är jag i en svacka där jag inte känner att jag kommer komma ifrån dessa skuldkänslor och vad jag gjort mot min man, våra barn och nära och kära. Kommer jag kunna leva vidare lyckligt med min man? Varför har tankarna på den andra mannen dykt upp i mitt huvud de senaste dagarna? Kanske för det var ett år sedan allt började.. Vad vill jag egentligen? Kommer barnen må jätte dåligt av en separation? Jag vill inte dra igång något så kanske därför jag bara låter dagarna gå och man lever i vardagen med alla måsten som hör till. Det gör så ont i mig att jag har gjort detta mot min man, att jag har lurat hela våran familj som jag gjort. Hur kunde jag?! Fy, kommer man någonsin vidare? Känns som vi står still... Skulle kunna skriva mycket mer men jag måste sluta nu. Behövde få ur mig lite men vet inte var jag ska vända mig. Kanske finns det någon därute i liknande sits? 

• Svar på tråden Leva kvar med dessa känslor?
  • Anonymfru
    Anonym (Tjejen) skrev 2017-10-24 20:41:11 följande:
    Förälskelse är väldigt lurigt. Underbart om det känns till 100% rätt och det inte finns några hinder men kan vara precis tvärtom, speciellt i efterhand om man var kluven på ett eller annat sätt :/

Känns nästan som att det går i cykler, kanske halvårscykler för dig och tvåårscykler för mig. Jag vet att det är ungefär lika länge sedan nu som sist så försöker vara extra försiktig och inte göra något jag kommer att ångra sedan. Försöker leva ett liv som jag kan stå för, i framtiden och inför mig själv. Tänker att det kanske tom påverkar ångesten positivt... för den har ju blivit mycket värre av det jag gjort på lång sikt även fast det var meningen tvärtom :/

Det låter som att en av sakerna som binder dig vid den andra är just dina funderingar kring vad det var ni hade och avslutet och hans tankar så det är bra att du skriver av dig :) men det är jättesvårt att veta. Antingen var din magkänsla rätt och det ni hade var inte lika speciellt för honom... eller så var det ditt eget dåliga samvete som lyste igenom och liksom färgade av sig på hur du såg honom. Samtidigt kan han ju värderat dig högt även om han hade en annan iom att du gjorde det med honom... så det är svårt.

Det känns inte som att jag kan det, det känns som att jag har förändrats och blivit bättre på att värdera långsiktiga värden men samtidigt har jag ju trott det innan och haft fel så jag vågar inte lita helt på det och det är nog också en anledning till att jag är så rädd att råka träffa på honom, för att jag inte kan vara 100 på att jag vet hur jag kommer reagera även om det känns så, för det visar ju min historia på :/ Men jag tror att han tycker ganska dåligt om mig också eftersom jag var otrogen och han bara var "den andra" och jag tog avstånd från honom så han kanske undviker mig med. Eller så har han helt glömt mig. Två år är ju ändå lång tid för de flesta. Jag vet inte alls vem han är och vad han gör idag. Vet dock att han inte har någon partner eftersom en gemensam bekant sagt det och jag vet inte hur jag ska känna för det heller. Jag har ju betett mig illa mot honom också och han kan ju ha blivit bränd. Så känns som att det kan vara allt från att jag förstört hans liv till att han knappt minns mig.

Så kan jag också känna, det är som det går i cykler. Jobbigt att känna att man "dra sig" mot det som inte är rätt. 

Tack för dina ord<3 Så kan det absolut vara, att jag inte visste hur vi hade det och mina tankar och känslor for åt alla möjliga håll. 

Det är lätt att ta på sig skuld och känna att man är felet i allt, även om det inte är så egentligen. Hoppas du inte behöver möta honom så du slipper den oron som säkert finns där innerst inne. 

Skulle jag nu vara med denna man eller någon annan igen kommer jag lämna min nuvarande man innan jag gör något dumt. Jag kan inte såra honom mer med att gå bakom ryggen på honom, igen... Detta kommer alltid finnas med som ett sår i mig och främst honom oavsett om vi fortsätter leva ihop eller gå isär. Men hur klarar man av en skilsmässa? Även om det är vanligt idag så känner man sig så ensam. Tror mest det är att han är en stor trygghet för mig, det är han som är pappa till mina barn och det är han som jag levt med sedan högstadiet, han som jag delat allt med. Ibland kan jag känna mig stark men ibland helt hjälplös. Känns som alla våra närmaste kommer tycka jag är den dumma om jag väljer att gå och se ner på mig som inte kämpar vidare men jag är rädd att jag inte kan gå med dessa skuldkänslor tillsammans med den man jag sårat på värsta sett. Kommer jag kunna slappna av igen? Vara en piggare och gladare mamma och person? Jag är så splittrad...

• Anonymfru
    Anonym (Elin) skrev 2017-10-25 12:43:04 följande:

Så glad att jag aldrig var så dum att jag berättade. Var otrogen i ett år men avslutade det. Det här är två år sedan, allt är som vanligt igen och jag tänker inte ens på den tiden. Men sjukt glad att jag aldrig sa ngt. Allt hade inte varit som vanligt igen då.

Tänk om detta kommer fram på något sätt om några år, vad gör du då? Även om du säger att du inte tänker på detta nu så vet du vad du har gjort. Att vara otrogen i ett år är lång tid, du har gått bakom ryggen på din kille en lång tid. Han borde få veta sanningen och själv få välja om han vill stanna kvar. Visst mår han inte dåligt av det han inte vet men ärlighet varar längst. Hur kan du inte känna dåligt samvete och leva på som inget hänt?
  • Tobythegunn
    Anonym (Elin) skrev 2017-10-25 14:03:52 följande:
    Möjligt. Men vi har det bara, båda två är lyckliga. Hade jag berättat hade ingen av oss mått bra.
    DU förstår ju att hans lycka lever på en lögn?

Tycker det är riktigt hemskt. Synd om han som fan, tänk hur han går runt och tror hur trogen du är medans du går runt och låtsas som att allt är som vanligt....

Har hört att kvinnor I REGEL ofta tar sina svek och otroheter till graven, medans män är ärliga och berättar det. Jag vill nog tro att detta stämmer.
  • Anonym (Elin)
    Anonymfru skrev 2017-10-25 19:28:07 följande:

Tänk om detta kommer fram på något sätt om några år, vad gör du då? Även om du säger att du inte tänker på detta nu så vet du vad du har gjort. Att vara otrogen i ett år är lång tid, du har gått bakom ryggen på din kille en lång tid. Han borde få veta sanningen och själv få välja om han vill stanna kvar. Visst mår han inte dåligt av det han inte vet men ärlighet varar längst. Hur kan du inte känna dåligt samvete och leva på som inget hänt?

Det kommer inte att komma fram så det är ingenting jag funderar över. Jag vet inte vad du menar med, ärlighet varar längst. Varar längst för vad? Jag tror jag mår bättre som inte berättat än du som gjort det. Och min man mår ju helt klart bättre än din. Det finns ingen som helst anledning att berätta. Det är över sedan länge och vi har det bra ihop. Jag vill inte ha det dåligt ihop.
  • Anonymfru
    Anonym (Elin) skrev 2017-10-25 19:36:07 följande:
    Det kommer inte att komma fram så det är ingenting jag funderar över. Jag vet inte vad du menar med, ärlighet varar längst. Varar längst för vad? Jag tror jag mår bättre som inte berättat än du som gjort det. Och min man mår ju helt klart bättre än din. Det finns ingen som helst anledning att berätta. Det är över sedan länge och vi har det bra ihop. Jag vill inte ha det dåligt ihop.
    Jag menar att det kanske kommer ikapp dig senare i livet och då berättar du så ärlighet varar längst. Berättar du för honom kan du iaf känna att du varit ärlig. Håller med att han lever i en lögn då han tror du bara hållit dig till honom. Hur hade du känt om han varit otrogen mot dig i ett åras tid och inte berättat? Eller kanske vill du att han inte skulle berätta om det nu varit så. Det är viktigt att vara öppen och ärlig i ett seriöst förhållande, tycker jag. Jag kunde inte hålla min hemlighet länge alls för det kändes inte bra. Men att man kan sopa undan det så lätt som du gjort och inte har dåligt samvete förstår jag inte.
  • Tobythegunn
    Anonymfru skrev 2017-10-25 20:01:53 följande:
    Jag menar att det kanske kommer ikapp dig senare i livet och då berättar du så ärlighet varar längst. Berättar du för honom kan du iaf känna att du varit ärlig. Håller med att han lever i en lögn då han tror du bara hållit dig till honom. Hur hade du känt om han varit otrogen mot dig i ett åras tid och inte berättat? Eller kanske vill du att han inte skulle berätta om det nu varit så. Det är viktigt att vara öppen och ärlig i ett seriöst förhållande, tycker jag. Jag kunde inte hålla min hemlighet länge alls för det kändes inte bra. Men att man kan sopa undan det så lätt som du gjort och inte har dåligt samvete förstår jag inte.
    Säkert narcissistiska drag i hennes personlighet. Säger inte detta för att vara elak. Det låter bara som att hon kan ha det.
  • Anonym (Elin)
    Ertenis skrev 2017-10-25 20:27:50 följande:

Det är för att hon har en usel karaktär det brukar otrogna horor som henne ha.

Och du har ett språkbruk som värsta sortens wt.
  • Anonym (Hustru)

Jag tycker du gör rätt. Om min man var otrogen men valde att vara kvar vill jag inte veta. Det man inte vet har man inte ont av. Löjliga påhopp här i tråden.
  • Hojoe

Jaså, jag var tillsammans med en kille, var otrogen med en annan. Sedan kompis med den första killen som ville bli tillsammans igen trots otrohet. Fast jag var inte intresserad.

Sen fortsatte jag sexa med killen jag varit otrogen med och kompis med den första. Så egentligen inte tillsammans med någon av dem.

Hursomhelst är mina sexhistorier med ena killen inget jag någonsin kommer berätta och jag har inte alls dåligt samvete för killen jag var tillsammans med, alltså inte dåligt samvete för att jag håller tyst.

Jag är en empatisk person som inte kan skada en fluga men vill inte orsaka lidande så håller hellre tyst om att jag fortsatte ha sex. Det skulle ju inte vara till någons glädje.

Ibland är ju en lögn bättre än en sanning, anser jag, då sanningen gör någon olycklig och är meningslös.

Hur kan man vara narcissist för att man vill minska lidande för andra?

• Anonym (Patti)

Jag tycker egentligen väldigt synd om dig. Är så tragiskt med människor som lever tillsammans fastän man inte älskar varandra. Du älskar inte din man när du klarar att vara otrogen mot honom och dessutom inte känna skuld. Fine. :) men, ditt liv hade varit en mardröm för mig. Att klamra sig fast vid en man och ett liv man egentligen inte vill ha... :D tycker inget annat än synd om dig.
  • Hojoe

Det finns ju alltid nyanser av grått.

I stil med broarna i Madison County. Det handlar om en kvinna som får en kort kärlekshistoria, i ett tråkigt äktenskap, kärlekshistoria med en man hon aldrig glömmer och som hon aldrig får återse.

Var det fel av henne att få ta del av kärlek i sitt liv, en kort stund av sitt liv, några dagar?

Så lätt det är att döma andra och sedan kalla dem namn som svekfulla, narcissister, svin, om människor man inte vet något om, om människor man aldrig sett och inte känner. Vem är det då som saknar empati, förståelse för andra människor?

• Anonym (Hustru)
    Hojoe skrev 2017-10-25 22:13:15 följande:

I stil med broarna i Madison County. Det handlar om en kvinna som får en kort kärlekshistoria, i ett tråkigt äktenskap, kärlekshistoria med en man hon aldrig glömmer och som hon aldrig får återse.

Var det fel av henne att få ta del av kärlek i sitt liv, en kort stund av sitt liv, några dagar?

Så lätt det är att döma andra och sedan kalla dem namn som svekfulla, narcissister, svin, om människor man inte vet något om, om människor man aldrig sett och inte känner. Vem är det då som saknar empati, förståelse för andra människor?

Så sant.
  • Anonym (M)

Byt kön på skådespelarna i Madison County så hade den hade setts mad avsmak och inte ens dragit in till inspelningskostnaderna.
  • Anonym (Tjejen)
    Samsoni skrev 2017-10-25 11:42:49 följande:

Han tycker nog att du är ett svekfullt svin som du också var men du har kanske blivit en bättre under dem senaste två åren.

Ja det tycker han med all rätt i så fall för det var/är jag absolut beroende på hur man ser det. Även om jag nu inte är så så har jag ju varit så och får stå för det både inför honom och mig själv.
  • Anonym (Japp)
    Anonym (M) skrev 2017-10-25 22:34:21 följande:
    Byt kön på skådespelarna i Madison County så hade den hade setts mad avsmak och inte ens dragit in till inspelningskostnaderna.
    WORD!
  • Anonym (Japp)

1 Det FINNS nyanser av grått, med det betyder inte att allt är grått. Till exempel kan det finnas massor med nyanser til varför någon är otrogen men ATT personen är otrogen och ATT det är jävligt fel ÄR svartvitt. Du vill skifta fokus till från att prata om det är rätt eller fel att vara otroget till att prata om varför man är otrogen. Det är är två helt skilda saker. 

2 Ja det är ALLTID fel att gå bakom någons rygg, du blandar fortfarande ihop varför man gör något och om det är rätt eller fel att göra något. Dessutom är det rätt fjantigt att ta en hollywoodfilm som exempel, i filmer brukar man vinkla ganska kraftigt för att få publiken att känna det man vill att de ska känna, vill man att publiken ska känna sympatier med hjältinnans otrohet så framställer man mannen som ett jävla monster som förtjänar allt han får. Verkligheten ser inte alltid ut så.

3 Att blanda ihop varför folk gör saker och om det de gör är rätt eller fel gör inte dig till mer empatisk eller en allmänt bättre människa. Det betyder bara att du blandar ihop begreppen.

4 Ja det är lätt att döma handlingar som sårar och förnedrar andra människor av den enkla anledningen till att det sepal liksom ingen jäkla roll varför någon kände för att såra och förnedra en annan människa, det kommer ändå inte förta att handlingen i sig är jävligt vidrig.

5 Varför ska en människa som själv inte kan visa empati och respekt för andra människor få det från andra? Hur mycket empati och förståelse visar den som är otrogen mot sin partner? Inte mycket eller hur? Men tydligen går det jävligt bra att kräva det av andra.
Svar på tråden Leva kvar med dessa känslor?