• missUniversum

Hur gör folk med arbete

Jag och min man har börjat med IVF i höst men jag undrar hur ni andra löser det rent praktiskt med all frånvaro från jobbet. Det är ju 2-3 veckor som man måste vara delvis borta från arbetet och vilka dagar vet man inte i förväg. Man kan inte heller planera in semester dessa veckor för man vet ju inte exakt när mensen kommer, eller om de har fullt så man får vänta till nästa gång. Jag har berättat för mina chefer att jag ska göra IVF men de bryr sig inte så det är upp till mig att få det att gå ihop. Hittills är det ett helvete att få ihop logistiken kring detta, och jag tycker även RMC bara förutsätter att man ska vara 100 % tillgänglig, som att de planerade in att sätta igång mensen och göra äggplock på mig en vecka utan att ens fråga om jag kan den veckan. 

Hur löser ni andra det med jobb?

• Svar på tråden Hur gör folk med arbete
  • Snuttis2

Förstår vad du menar även om jag haft andra förutsättningar ! Jag har flex på jobbet o kan delvis styra min arbetstid o dess innehåll. Så mkt blodprover o ultraljud tog jag tidig morgon eller på förlängd eller förskjuten lunch!

Berättade ändå för chefen med tanke på snabba ändringar så hon visste vad det gällde. Jag höll medvetet vissa veckor mer fria från möten och förvarnade både chef o kollegor om ev frånvaro/heldagar i förväg. Om jag inte visste vilka dagar som skulle bli drabbade så kunde jag säga ; nästa vecka blir jag borta två dagar troligtvis dessa osv!

Om jag hade könsliga möten inbokade så hade jag kollegor som stod i stand by för att ta min plats om jag skulle bli frånvarande.

Men det var värt besväret nu när jag har en 3 månaders sovande i knät : )

Lycka till!!!

• Så vit

Jag tror att de allra flesta prioriterar behandlingen långt före arbetet, om man är i den situationen att man har försökt få barn i flera år utan resultat. Det är ju dessutom en behandling som inte går att helt förutsäga hur det kommer att gå eller vad som ska göras när. Äggplock, som du nämner, är ju inget läkarna/klinikerna med säkerhet kan tidsbestämma i förväg utan det beror ju på hur din kropp svarar på medicinerna och hur äggblåsorna växer i din kropp. En del behöver ta hormonsprutor i 10 dagar innan äggplock medans andra behöver ta i 20 dagar. Och har man kommit så långt att äggblåsorna har vuxit så pass stora att man ska plocka dem så kan man inte pausa behandlingen och avvakta tills man har bättre med tid, då är ju hela behandlingen förgäves.

För min del har jag haft tur att ha ett jobb där jag själv disponerar min tid. Under behandlingarna (totalt 3 fulla IVF) har jag helt enkelt inte bokat in så mycket grejer.

• missUniversum

Just eftersom det är så oförutsägbart så är det ju svårt att planera. Jag berättade för mina chefer att jag skulle göra IVF men de blev så obekväma att de bara skruvade på sig/la på luren. De tar ingen hänsyn till IVFen när de planerar arbetet och det innebär vissa resor. Är man bortrest 2 dagar en månad så kan ju hela den månaden vara förstörd för IVF-behandling, och man får vänta till nästa och hoppas på bättre lycka då.

• LinaM

Jag har haft möjlighet för utredning och behandling på arbetstid. Detta ingår i det kollektivavtal jag har. Jag lider av ofrivillig barnlöshet och behandlad för det, precis som att man genomgår behandling för någon annan sjukdom.

• mikalela86

Jag har pratat med min chef och hon har varit så positiv till detta och jag får ta semesterdagar med kort varsel. Bara "sjukanmäla" sig typ så fixar hon det. Är så tacksam för det :)

• missUniversum

Det verkar som jag hade sån tur att jag blev gravid på första IVFen iallafall Skrattande Nästa barn försöker jag nog skaffa medan jag fortfarande är föräldraledig så slipper jag krångla med ledighet från jobbet.

Svar på tråden Hur gör folk med arbete