• Aducia

Skaffa barn tidigt i en relation. Följa sitt hjärta?

Hej!

Jag vet att man inte skall lyssna på andra i det här, men vill höra lite åsikter.
    Vi behöver inte gå in på hur tidigt i relationen det är, det är ju olika för alla vad som gör att det är tidigt.

Både jag och min pojkvän vill samma sak. Vi har jobb/utbildning båda två, vi bor just nu inte ihop men jag skall flytta snart där vi kan bo tillsammans, vi har upplevt det vi vill uppleva. Finns såklart mycket mer, men det inkluderar barn.

Jag är 22 år, han är 25 år. Skall man följa sitt hjärta? Rädd att bli dömd men läste gamla trådar om detta och fick lite pepp faktiskt. Vi har känt varandra tillräckligt länge för att veta vad vi båda vill, bara det att vi inte varit tillsammans hela tiden.

Mest nyfiken på åsikter. Har redan bestämt oss :) Finns det fler där ute i samma sits som vill följas åt? :)
  • Svar på tråden Skaffa barn tidigt i en relation. Följa sitt hjärta?
  • JTo
    Gavsbd skrev 2017-10-24 20:01:00 följande:

Va?!? Men säg att de varit tillsammans 1 år, anser du att dom inte känner varandra då?

Jag gissar att du kommer från en storstad eller också blev tappad i backen som bebis! ?Alltid bäst att känna varandra väl? ?!? Och varför skulle alla vara överens om det?

Man kan aldrig förbereda sig ordentligt för ett barn förän den dagen man står där, och då spelar det inte så stor roll om man känner varandra utan och innan eller om man känt varandra i 9månader. INGEN vet hur det är eller hur den man är tillsammans med, hur denne reagerar när ett barn kommer in i bilden. Det anser jag att det inte handlar alls om hur väl man känner varandra.

Nope inte från någon storstad och blev nog heller aldrig tappad.

Så tycker du att det finns fördelar med att inte känna varandra väl innan man får barn ihop?

När jag skriver läser du "om man inte gör si och så, så går det aldrig" va?
  • Aducia
    Ryggkliare skrev 2017-10-24 20:23:13 följande:
    En bra grej som någon sa en gång var att man ska ha haft maginfluensa med sin partner. Då har man sett varandra i så dåligt och oattraktivt skick som möjligt. Om man hört/sett någon kräkas och ha diarré samtidigt och fortfarande tycker att den är het - då är det kärlek!

Det är rätt stor skillnad på att ha känt varandra och ha bott ihop. I statistiken tror jag de tittade just på hur länge man bott ihop. Det verkar vara den avgörande grejen.

Jag ska kanske lämna tråden nu. Känner att jag börjar bli tjatig. Lycka till med allt!
     Tack för ditt underhållande svar. Får skaffa magsjuka nu då ;)

Ha det bra!
  • Erizajo

Jag skulle personligen aldrig skaffa barn med en person som jag inte bott ihop med i minst ett år så man ser hur man funkar ihop i vardagen. Är ju stor skillnad när man bor för sig. Och ni har ju verkligen ingen brådska iom att ni är så unga

• Fiiee

Jag och min numera make blev gravida efter ett halvårs dejtande.. (inte planerat det minsta, men vi blev bägge väldigt glada ändå) Jag var 21.. och han 31. Det är 15 år sedan nu. Så visst går det!

• Lena

Jag skulle säga att man inte bör planera graviditet innan man har bott ihop ett år för att se att man faktiskt klarar att bo ihop och ha en vardag innan man får barn. Så länge man är myndiga tycker jag inte åldern spelar roll.

• Stårschan

Jag sällar mig till skaran som vill råda er att inte börja planera för barn innan ni har bott ihop i minst ett år. Då hinner ni se varandras tråkigare sidor, ni hinner ta er igenom de stora familjehögtiderna med allt vad det innebär av att anpassa sig till den andres traditioner och önskemål. Ni har så mycket att vinna på att vänta lite innan ni skaffar barn.

• Lena

Däremot börja planera som tex spara pengar och prata föräldraledighet. Så är allt klart när ni väl sätter igång.

• öland88
    Aducia skrev 2017-10-24 19:02:18 följande:
    Hej!

Jag vet att man inte skall lyssna på andra i det här, men vill höra lite åsikter.
    Vi behöver inte gå in på hur tidigt i relationen det är, det är ju olika för alla vad som gör att det är tidigt.

Både jag och min pojkvän vill samma sak. Vi har jobb/utbildning båda två, vi bor just nu inte ihop men jag skall flytta snart där vi kan bo tillsammans, vi har upplevt det vi vill uppleva. Finns såklart mycket mer, men det inkluderar barn.

Jag är 22 år, han är 25 år. Skall man följa sitt hjärta? Rädd att bli dömd men läste gamla trådar om detta och fick lite pepp faktiskt. Vi har känt varandra tillräckligt länge för att veta vad vi båda vill, bara det att vi inte varit tillsammans hela tiden.

Mest nyfiken på åsikter. Har redan bestämt oss :) Finns det fler där ute i samma sits som vill följas åt? :)
    Jag kan bara säga följ erat hjärta. 
    Jag och mannen hade varit tillsammans 1månad när vi berättade att vi va gravida. :) plutten blev till på första samlaget. Vi ångrar inget och idag (7år senare) är vi gifta, har 2 gemensamma barn (jag hade en sedan tidigare), vi bor bra och allt är helt underbart dessutom försöker vi med bebis nr4. Detta kunde ingen tro när jag "dejtade" med en kille som va 14år äldre. Men så blev de och vi är en lycklig familj idag, hade aldrig haft de bättre med någon annan :)
  • Physalis

Det kan gå hur bra som helst men det kan också gå åt pipsvängen. Genom att flytta ihop, lära känna varandra och se ifall man passar ihop minskar risken rejält för att det ska gå åt helvete. Att föräldrarna försöker skapa bra förutsättningar för ett bra liv åt barnet tycker jag är det minsta ett barn förtjänar.

Det är lite jobbigt om det visar sig att ni har totalt olika uppfattningar om ekonomi, jämställdhet och uppfostran.

Om han t ex tycker det är självklart att du sköter alla hushållssysslor, att hans mamma flyttar in hos er första tiden efter bebisens födelse, att han kan dra iväg på krogen när helst han får lust, att en bebis gott kan skrika sig till sömns, att du tar all föräldraledighet osv blir jobbigt om du inte håller med och svårt att hindra när ni väl skaffat barnet.

Korrekturläser som en kratta
  • jesssicahansen

Jag träffade min make för 2 år sedan, blev gravid 8 månader efter, gifte oss för 1 år sen och våran dotter är nu snart 8 månader ;)

Inge konstigt ????

• manda974

Hej!

Jag och min sambo har själva barntankar. Vi har bott ihop sen mars i år. Och har inte massvis med år bakom oss innan dess. Men vi känner oss redo i att försöka få en liten. Vi är båda 22 år gamla, men vi är båda väldigt barnkära och måste säga att vi är känner oss äldre än många runt oss. Haha!

Så för oss känns det jättebra, vi har bott ihop i snart ett år (antagligen ett år innan den lilla blir till) och vi vet vad vi vill med varann och livet och vardagen. Eftersom vi varit väldigt öppna med varandra känns det inte konstigt alls?

Önskar er lycka till med erat liv! Kram

• Mammalundgren
    jesssicahansen skrev 2017-10-25 15:06:03 följande:

Jag träffade min make för 2 år sedan, blev gravid 8 månader efter, gifte oss för 1 år sen och våran dotter är nu snart 8 månader ;)

Inge konstigt ????

Hur många pappor har du till dina barn? Det är ju relevant för ?framgångshistorien?.
  • Studentpappa
    öland88 skrev 2017-10-25 11:10:18 följande:

Jag och mannen hade varit tillsammans 1månad när vi berättade att vi va gravida. :) plutten blev till på första samlaget. Vi ångrar inget och idag (7år senare) är vi gifta, har 2 gemensamma barn (jag hade en sedan tidigare), vi bor bra och allt är helt underbart dessutom försöker vi med bebis nr4. Detta kunde ingen tro när jag "dejtade" med en kille som va 14år äldre. Men så blev de och vi är en lycklig familj idag, hade aldrig haft de bättre med någon annan :)

Gick det lika bra med första pappan eller är det 50/50?
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • jesssicahansen
    Mammalundgren skrev 2017-10-26 06:37:47 följande:

Hur många pappor har du till dina barn? Det är ju relevant för ?framgångshistorien?.

Finns ingen biologisk pappa till mina 2 äldsta barn, han har varit ur bilden i många år (samma)

Min nuvarande är pappa till alla mina barn, punkt.
  • Aducia
    öland88 skrev 2017-10-25 11:10:18 följande:
    Tack för fint svar. Mysigt med många barn också! :) Kul att det gick vägen för er! <3
    MF 6/4 2017 - Vecka 7 (6+4)
  • Jill 79

Jag blev gravid efter ett halvårs förhållande. För mig var det ingen annan tanke än att behålla. Men visst blev det trevligare när även han tänkte lika. Nu har vi varit ihop i tio år och har tre barn ihop.

För oss var det snarare en fördel med ett färskt förhållande den första omvälvande bebistiden. Underskatta inte vad den nykära känslan hjäkpee till med. Hur man fortfaranfe behandlar varandra väkdigt ömt och respektfullt.

• Aducia
    Jill 79 skrev 2017-10-31 20:16:15 följande:

Jag blev gravid efter ett halvårs förhållande. För mig var det ingen annan tanke än att behålla. Men visst blev det trevligare när även han tänkte lika. Nu har vi varit ihop i tio år och har tre barn ihop.

För oss var det snarare en fördel med ett färskt förhållande den första omvälvande bebistiden. Underskatta inte vad den nykära känslan hjäkpee till med. Hur man fortfaranfe behandlar varandra väkdigt ömt och respektfullt.

Åh vad härligt att läsa. Vad skönt att det funkar för er. Hur gamla var ni när ni träffades ?
    MF 6/4 2017 - Vecka 7 (6+4)
  • Jill 79
    Aducia skrev 2017-11-03 09:59:07 följande:

Åh vad härligt att läsa. Vad skönt att det funkar för er. Hur gamla var ni när ni träffades ?

Jag var 29 och han 24:)
Svar på tråden Skaffa barn tidigt i en relation. Följa sitt hjärta?