• FurirE

Valde att förlåta killens otrohet, försöker glömma men den han träffade förstör

Har varit tillsammans med min sambo i 7 år, han var otrogen under min 2a graviditet och jag förlät, 2 år senare gör han det igen men på ett riktigt vidrigt sätt. Han går bakom ryggen med en tjej som jobbade på samma jobb och som jag dessutom fixat jobbet till då vi har en gemensam vän. Hela denna sommar var så vidrig då han berättar i början av sommaren vad han gjort men ångrat sig. Jag säger att jag måste fundera på om jag fortfarande vill. Efter några veckor säger jag att vi ska lösa det och att jag inte vill ge upp oss. Jag kämpar att förlåta honom. I slutet av aug kommer det fram massa saker, bl.a. att samma helg vi firar 7 år på hotell så har han suttit och beställt blombud till henne för hon fyller och andra riktigt vidriga saker. Att han fortsatte att träffa henne ganska länge efter att han erkänt. Han trodde inte jag skulle förlåta var hans ursäkt. Jag vill ändå och gör mitt bästa för att glömma, att komma över något sånt här är nog för de flesta omöjligt och jag kämpar, hans fd älskarinna gör det inte lättare hon har startat ett fejkat instagram konto där man ska tro att det är min sambo. Hon har hotat med att komma hit, hotat min sambo att hon ska göra illa mig och barnen och massa saker. Vi kan inte anmäla då vi inte har bevis. Jag har bett henne lämna oss ifred flera gånger och hon har själv ett barn så jag fattar verkligen inte hur man kan vara så ego, hon sårad hon än är borde hon fatta att det hon gör drabbar oskyldiga barn. Hur arg hon än är på min sambo. Hur ska jag gå Vidare när det är som det är?

• Svar på tråden Valde att förlåta killens otrohet, försöker glömma men den han träffade förstör
  • Steffo77
    Pussan skrev 2018-04-08 22:44:37 följande:

Du tycker inte att det är en idiotförklaring när du skriver:

¨Fattar inte varför vissa människor envisas med att sabba sina liv genom att leva med idioter.........

........Han är ett jävla as, och du är för svag och naiv för at göra något åt det¨

Det var väl till stor hjälp? Bror Duktig.... 

Jag tycker inte heller att TS kille är värd fler chanser, men jag tycker INTE att man ska belasta och skuldbelägga henne på det viset du gör, ¨Fattar inte varför vissa människor envisas med att sabba sina liv......du är för svag och naiv....¨.

Jag tycker att man ska visa förståelse för att detta trots att som hänt kan vara svårt. Ska man sätta sig på höga hästar kan man göra det mot någon som är stark, inte mot någon som redan ligger ner.

Håller helt med dig! Här skriver man för att få råd i en besvärlig/jobbig situation. Istället får man elakheter & hårda ord istället. Fick jag i en tråd jag la upp med av rn person. Blir så less på folk. Trodde det fanns någon hövlighet kvar. Har man tadkiga åsikter kan man hålla dom för sig själv. Man behöver inte mer elände precis.
  • Anonym (Mvh)
    Anonym (suck) skrev 2017-11-15 23:26:04 följande:

Ingen inser saker fortare av medhåll och klappar på ryggen heller.

Har du statistik på på det?

Mvh en som fick klappar på ryggen när jag för första gången nämnde här att jag var misshandlad.

Allas uppskattning till mig om att jag var stark och modig som kunde skriva om det, ledde mig till handling,

Som tur var kommenterade inte du och du ensam, för du bryr dig mer om att ha rätt än att låta personen själv gå igenom sina känslor i processen - förnekelse - förvirring - chock - erkännande - agerande -

Och själv få komma till insikt.

Att ts behöver bekräftelse är samma sak som att du behöver din besserwisser-bekräftelse, och det här handlar faktiskt inte om dig så åt sidan med dig och var här om du vill bekräfta peppa stötta TS annars gör du bara bort dig.
  • FurirE

Sägs om att göra om tråden till en tråd där ni diskuterar vett och etikett istället??

Jag är tacksam för alla svar, hårda som varma. Jag skrev detta i en tid då jag var i chock, jag vågade inte prata med min omgivning och jag förstod inte hur dåligt jag mådde. Inget av det som sagts i tråden har gett mig något, då jag inte var mottaglig ändå. (Inget illa menat) nu pratar jag med mina vänner, familj mm. Och är inte tyst. Jag har insett hur knäckt jag varit mm. Dock vet jag att ingen annan än jag kan gå vidare. Ingen annan än jag kan göra mig hel och må bra. Min sambo och jag var två trasiga människor båda två när vi träffades. Ibland blir man hel tillsammans ibland går man ännu mer sönder. Jag är nöjd över mig själv och de framsteg jag gör. Och även det han gör. Jag vill aldrig hata mina barns far. Vi väljer att bli hela på varsitt håll. Livet är tufft men det blir bra

• Anonym (suck)
    Pussan skrev 2018-04-08 22:44:37 följande:
    Du tycker inte att det är en idiotförklaring när du skriver:

¨Fattar inte varför vissa människor envisas med att sabba sina liv genom att leva med idioter.........
    ........Han är ett jävla as, och du är för svag och naiv för at göra något åt det¨

Det var väl till stor hjälp? Bror Duktig.... 

Jag tycker inte heller att TS kille är värd fler chanser, men jag tycker INTE att man ska belasta och skuldbelägga henne på det viset du gör, ¨Fattar inte varför vissa människor envisas med att sabba sina liv......du är för svag och naiv....¨.

Jag tycker att man ska visa förståelse för att detta trots att som hänt kan vara svårt. Ska man sätta sig på höga hästar kan man göra det mot någon som är stark, inte mot någon som redan ligger ner.
    Att säga sanningen är inte samma sak som att idiotförklara folk eller skuldbelägga. Du kanske föredrar att man lindar in sanningen i ett tjock lager med bullshit, andra föredrar att säga den som den är.

1) Är mannen som slog henne en idiot? Jag tycker män som slår sin partner är idioter, vad tycker du?

2) Om man inte klarar av att avsluta ett destruktivt förhållande med en man som slår. Är man svag eller stark? 

3) Om man tror på hans bortförklaringar och löften om att aldrig göra det igen. Är man naiv?

Du ser, du verkar tycka likadant, det enda du hetsar upp dig över är ordval. Citera gärna något inlägg där jag uttryckligen sagt att TS är en idiot (du påstår ju att jag idiotförklarar henne) eller lägger skulden för vad han gör på henne (det du kallar för skuldbelägga)?

Och jag tycker man ska ge fan i att sätta sig på höga hästar och anse sig ha tolkningsföreträde över hur folk ska uttrycka sig i andras trådar. Ingen har utsett dig till moderator i TS tråd.
  • Pussan
    Anonym (suck) skrev 2018-04-09 11:36:35 följande:
    Att säga sanningen är inte samma sak som att idiotförklara folk eller skuldbelägga. Du kanske föredrar att man lindar in sanningen i ett tjock lager med bullshit, andra föredrar att säga den som den är.

1) Är mannen som slog henne en idiot? Jag tycker män som slår sin partner är idioter, vad tycker du?

2) Om man inte klarar av att avsluta ett destruktivt förhållande med en man som slår. Är man svag eller stark? 

3) Om man tror på hans bortförklaringar och löften om att aldrig göra det igen. Är man naiv?

Du ser, du verkar tycka likadant, det enda du hetsar upp dig över är ordval. Citera gärna något inlägg där jag uttryckligen sagt att TS är en idiot (du påstår ju att jag idiotförklarar henne) eller lägger skulden för vad han gör på henne (det du kallar för skuldbelägga)?

Och jag tycker man ska ge fan i att sätta sig på höga hästar och anse sig ha tolkningsföreträde över hur folk ska uttrycka sig i andras trådar. Ingen har utsett dig till moderator i TS tråd.
    Jag gör ett försök till. Den allra första meningen du skrev var:

¨Fattar inte varför vissa människor envisas med att sabba sina liv genom att leva med idioter.¨ 

Du tycker inte att detta är att idiotförklara TS

Sedan skrev du i samma inlägg.
    ¨du är för svag och naiv för at göra något åt det¨

Och det är förstås inte att skuldbelägga då? Nej jag menade inte att TS var skuld till hur killen behandlade henne, jag menade att du skuldbelägger henne för att hon har (hade) svårt att hitta kraften att ta sig ur förhållandet. 
  • Anonym (suck)
    Pussan skrev 2018-04-09 22:14:45 följande:
    Jag gör ett försök till. Den allra första meningen du skrev var:

¨Fattar inte varför vissa människor envisas med att sabba sina liv genom att leva med idioter.¨ 

Du tycker inte att detta är att idiotförklara TS

Sedan skrev du i samma inlägg.
    ¨du är för svag och naiv för at göra något åt det¨

Och det är förstås inte att skuldbelägga då? Nej jag menade inte att TS var skuld till hur killen behandlade henne, jag menade att du skuldbelägger henne för att hon har (hade) svårt att hitta kraften att ta sig ur förhållandet. 
    Ett försök till på vad? Att repeterar vad du TYCKER igen utan att svarar inte på några frågor. Jag vet redan vad du tycker det har du redan repeterat x antal ggr. Kan du svara på frågorna istället?

• Anonym (Mvh)
    Anonym (Mm) skrev 2018-04-08 12:35:55 följande:

Din sambo kommer alltid hitta ursäkter till att vara otrogen, det går dåligt på jobbet, han får inte tillräckligt med närhet hemma, han är stressad, ledsen, deprimerad osvosv. Hur gärna du än vill tro att du kan ändra honom, denna historien kommer inte sluta på annat vis än att han är otrogen igen.

Precis så.

Vill man inse hur det egentligen är kan man tänka sig att han slår ett barn pga samma ursäkter, att vara otrogen igen är att Emotionellt misshandla någon. Om det sker en gång kan vissa göra en 360 gå intensivterapi och göra om sig själva helt, men i ditt fall TS är du bara med en person som slår dig och njuter av att fortsätta slå dig och kommer inte sluta slå dig och anser inte att han har problemet, och gaslightar dig att tro att felet är du. Det är psykisk misshandel och du ska ta ett lika seriöst som att han slagit ett barn. För så känns det i dig nu, eller hur?
  • Pussan
    Anonym (suck) skrev 2018-04-10 09:12:15 följande:
    Ett försök till på vad? Att repeterar vad du TYCKER igen utan att svarar inte på några frågor. Jag vet redan vad du tycker det har du redan repeterat x antal ggr. Kan du svara på frågorna istället?

Jag trodde att du skulle uppfatta det som en ren förolämpning av din intelligens om jag svarade på dina sällsynt uppenbara frågor, men tydligen ställde du frågorna på allvar. Så visst, jag kan svara på dem.

Svar: håller med

Svar: Om du tvunget vill indela mänskligheten i svaga eller starka människor så ligger detta åt det svaga hållet men det var ju TS mycket väl medveten om. Stating the obvious brukar man säga på utrikiska. 

Svar: Ja

Då tycker jag att du ska svara på en fråga nu:
    Om du skriver ¨

Fråga: tycker du att det är att idiotförklara TS eller att stötta henne?
  • Anonym (Bra jobbat ts)
    FurirE skrev 2018-04-09 09:59:28 följande:

Sägs om att göra om tråden till en tråd där ni diskuterar vett och etikett istället??

Jag är tacksam för alla svar, hårda som varma. Jag skrev detta i en tid då jag var i chock, jag vågade inte prata med min omgivning och jag förstod inte hur dåligt jag mådde. Inget av det som sagts i tråden har gett mig något, då jag inte var mottaglig ändå. (Inget illa menat) nu pratar jag med mina vänner, familj mm. Och är inte tyst. Jag har insett hur knäckt jag varit mm. Dock vet jag att ingen annan än jag kan gå vidare. Ingen annan än jag kan göra mig hel och må bra. Min sambo och jag var två trasiga människor båda två när vi träffades. Ibland blir man hel tillsammans ibland går man ännu mer sönder. Jag är nöjd över mig själv och de framsteg jag gör. Och även det han gör. Jag vill aldrig hata mina barns far. Vi väljer att bli hela på varsitt håll. Livet är tufft men det blir bra

Skönt att höra ts! Läste igenom tråden och tycker att det känns skönt att du valde att stå upp för dig själv och era barn. Fint att du väljer att inte hata dina barns pappa också, trotts det han gjort. Kommer dom att må bäst av också. Han kan vara en bra pappa även om han inte varit en bra man till dig. Bra jobbat!!! Fortsatt Lycka till!
  • Anonym (suck)
    Pussan skrev 2018-04-10 22:37:43 följande:
    Jag trodde att du skulle uppfatta det som en ren förolämpning av din intelligens om jag svarade på dina sällsynt uppenbara frågor, men tydligen ställde du frågorna på allvar. Så visst, jag kan svara på dem.

Svar: håller med

Svar: Om du tvunget vill indela mänskligheten i svaga eller starka människor så ligger detta åt det svaga hållet men det var ju TS mycket väl medveten om. Stating the obvious brukar man säga på utrikiska. 

Svar: Ja

Då tycker jag att du ska svara på en fråga nu:
    Om du skriver ¨¨Fattar inte varför vissa människor envisas med att sabba sina liv genom att leva med idioter.¨ 

Fråga: tycker du att det är att idiotförklara TS eller att stötta henne?
    1) Bra, överens på den punkten.

2) Dela upp mänskligheten får står för dig, människor är olika, vi är alla olika starka i olika saker och det finns ingen skam i det. Men va bra, då är vi någorlunda överens om att om man inte kan slita sig från ett destruktivt förhållande så är man nog svag. Överens där med...

3) Wow, överens på alla punkter

Då kommer den intressanta frågan... varför tycker du då att nedanstående är detsamma som att idiotförklara TS?

Fattar inte varför vissa människor envisas med att sabba sina liv genom att leva med idioter. Du är för svag och naiv för at göra något åt det"

Du verkar ju hålla med om samtliga påståenden?

Som svar på din fråga:
    Idiotförklara, Absolut inte, jag påpekar bara verkligheten, han är en idiot och TS sabbar sitt liv genom att vara ihop med honom. Något du tydligen verkar hålla med om.

Stötta: Ja och Nej. Ja i den mån att jag påpekar den krassa verkligheten för TS, Nej i din version av stöttande som verkar gå ut på att medhåll och synd om personen.

Då återkommer vi till min tidigare fråga:
    Själva innehållet i det jag skrev verkar du tydligen hålla med om, det du verkar störa dig på är hur det skrevs, ordvalet. Då undrar jag vem fan som utsett dig till moderator över denna tråd där du anser dig vara berättigad att styra och ställa över hur folk får yttra sig och vad de får skriva och där dina tolkningar av vad som skrivs är det som gäller?

• Pussan
    Anonym (suck) skrev 2018-04-11 11:20:04 följande:
    1) Bra, överens på den punkten.

2) Dela upp mänskligheten får står för dig, människor är olika, vi är alla olika starka i olika saker och det finns ingen skam i det. Men va bra, då är vi någorlunda överens om att om man inte kan slita sig från ett destruktivt förhållande så är man nog svag. Överens där med...

3) Wow, överens på alla punkter

Då kommer den intressanta frågan... varför tycker du då att nedanstående är detsamma som att idiotförklara TS?

"¨Fattar inte varför vissa människor envisas med att sabba sina liv genom att leva med idioter. Du är för svag och naiv för at göra något åt det"

Du verkar ju hålla med om samtliga påståenden?

Som svar på din fråga:
    Idiotförklara, Absolut inte, jag påpekar bara verkligheten, han är en idiot och TS sabbar sitt liv genom att vara ihop med honom. Något du tydligen verkar hålla med om.

Stötta: Ja och Nej. Ja i den mån att jag påpekar den krassa verkligheten för TS, Nej i din version av stöttande som verkar gå ut på att medhåll och synd om personen.

Då återkommer vi till min tidigare fråga:
    Själva innehållet i det jag skrev verkar du tydligen hålla med om, det du verkar störa dig på är hur det skrevs, ordvalet. Då undrar jag vem fan som utsett dig till moderator över denna tråd där du anser dig vara berättigad att styra och ställa över hur folk får yttra sig och vad de får skriva och där dina tolkningar av vad som skrivs är det som gäller?
    Jag har ingenstans skrivit att någon fan har utsett mig till moderator. 

Jag har ingenstans skrivit att jag är berättigad att styra och ställa över hur folk får yttra sig Men jag har kritiserat hur du och andra yttrade dig. Har jag inte rätt att göra det menar du? Medan ni har rätt att kritisera TS agerande

Jag skrev tidigt så här:
    ¨Jag tror att poängen var att trycka ner TS ytterligare i skorna. En del gillar ju att göra det.¨
    Det var inte ens riktat till dig. Förstår inte varför du blir så oerhört upprörd. 
Svar på tråden Valde att förlåta killens otrohet, försöker glömma men den han träffade förstör