• Hitgirl

Avstå föräldradagar till pappa ej gemensam vårdnad

Undrar hur det fungerar om man som sambos skriver under faderskap, men ej gemensam vårdnad. Jag vet att pappan får sina 10 dagar utan problem. Och att jag då kommer få alla föräldradagar på ?mitt konto? på försäkringskassan..... Det jag undrar över är om jag trots att vi inte har gemensam vårdnad - kan föra över dagar till den registrerade pappan? Jag vill att han ska få 90 dagar, precis som han hade haft rätt till såsom om vi hade stått som gemensamma vårdnadstagare. Kan man göra så?

Vill ej ha nån diskussion om hurvida vi bör skriva på gemensam vårdnad osvosv då det ligger komplicerade faktorer bakom detta (eventuella) beslut. Jag vet alla för och nackdelar. Så inga moralpredikningar om detta tack!!! Jag vill att han ska få de fördelar vad gäller föräldraledighet så som om vi hade haft gemensam vårdnad, så detta är inget som grundar sig i att jag vill komma åt alla dagar. Får man ge bort hur många dagar man ?vill? till pappan, trots man ej har gemensam vårdnad? Detta är min enda undran och det enda jag vill ha svar/kommentarer på. Tack på förhand :) det är vårt första gemensamma barn, om det spelar nån roll i sammanhanget...

• Svar på tråden Avstå föräldradagar till pappa ej gemensam vårdnad
  • Griseknoen35
    Tofflans skrev 2017-10-25 06:09:44 följande:

Ja, han har rätt till sina dagar ändå. Allt detta står det om på fk.se

Vid ensam vårdnad som ts har har inte pappan rätt till de där öronmärkta dagarna utan de tillfaller mamman som har vårdnaden dock kan hon ge honom dagar om hon vill.
Svar på tråden Avstå föräldradagar till pappa ej gemensam vårdnad