• miranda94

HCG BLODPROV SNÄLLA HJÄLP

Hej!!

Behöver snälla er hjälp, gjort blodprov för HCG då vi misstänker graviditet och fick resultat :

< 3.0 IE/L

<5 IE/L

Alltså 3 och 5? 

Vad innebär detta?

Ingen läkare har kommenterat det än pågrund av att jag fick resultat via mina sidor nu kl 23.15

Snälla hjälp :(

• Svar på tråden HCG BLODPROV SNÄLLA HJÄLP
  • Pimpinellan

Om det mäts som det brukar innebär det att du inte är gravid. Men med reservation för annat konstigt mätsystem än det jag brukar använda. Där är under 5= inte gravid.

• miranda94
    Pimpinellan skrev 2017-10-25 23:21:03 följande:

Om det mäts som det brukar innebär det att du inte är gravid. Men med reservation för annat konstigt mätsystem än det jag brukar använda. Där är under 5= inte gravid.

Tack för svar!

Fick ju detta precis men vet inte hur jag ska tolka det, så de räknas som inte gravid då?

• Pimpinellan
    miranda94 skrev 2017-10-25 23:31:08 följande:

Tack för svar!

Fick ju detta precis men vet inte hur jag ska tolka det, så de räknas som inte gravid då?

Som sagt, inte enligt som man brukar mäta hcg.
  • miranda94
    Pimpinellan skrev 2017-10-25 23:37:46 följande:
    Som sagt, inte enligt som man brukar mäta hcg.

Okej, tack för att du tog din tid!

Tar det som negativt gravtest, ha en fortsatt trevlig kväll! =)

• Pimpinellan

Du skulle ju möjligen kunna vara gravid ändå, men det inte ger utslag på hcg-prov. Så beroende på omständigheterna och om du inte har mens så ta ett vanligt gravtest om en vecka.

• miranda94
    Pimpinellan skrev 2017-10-25 23:45:20 följande:

Du skulle ju möjligen kunna vara gravid ändå, men det inte ger utslag på hcg-prov. Så beroende på omständigheterna och om du inte har mens så ta ett vanligt gravtest om en vecka.

Tack det ska jag göra!

Undrar dock om det är så att man har en hcg halt i kroppen även om man inte är gravid, och inte äter läkemedel som ger utslag på det.

Borde det inte vara 0 om man inte alls har hcg i kroppen?

• EpicNurse

Inte gravid.

Beroende på vilket labb det är så Har man olika lägstagränser. Hos oss är det lägsta man kan få <1, vissa har <2 och <5. Är det en < före siffran så är det det lägsta man kan få.

< betyder ju ?mindre än?.

Hade där varit mätbara nivåer så hade där stått ett tal tex 23 eller 33.000

Så du är bortom alla tvivel inte gravid.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse
    miranda94 skrev 2017-10-25 23:52:58 följande:

Tack det ska jag göra!

Undrar dock om det är så att man har en hcg halt i kroppen även om man inte är gravid, och inte äter läkemedel som ger utslag på det.

Borde det inte vara 0 om man inte alls har hcg i kroppen?

Så länge man har under 5 så anses det normalt för ickegravida! De flesta har <1 men som sagt kan inte alla labb mäta så specifikt utan vissa har <2 och <3 som lägstagräns.
  • miranda94
    EpicNurse skrev 2017-10-26 00:05:12 följande:

Inte gravid.

Beroende på vilket labb det är så Har man olika lägstagränser. Hos oss är det lägsta man kan få <1, vissa har <2 och <5. Är det en < före siffran så är det det lägsta man kan få.

< betyder ju ?mindre än?.

Hade där varit mätbara nivåer så hade där stått ett tal tex 23 eller 33.000

Så du är bortom alla tvivel inte gravid.

Tack för att du svarade!

Okej då förstår jag så <5 stod för '(deras lägsta) och jag fick då <3 vilket är mindre än 3?

Om jag förstår rätt =))

• miranda94
    EpicNurse skrev 2017-10-26 00:14:10 följande:
    Så länge man har under 5 så anses det normalt för ickegravida! De flesta har <1 men som sagt kan inte alla labb mäta så specifikt utan vissa har <2 och <3 som lägstagräns.

Jaha vänta lite så jag inte blir allt förvirrad, tycker detta är lite knepigt sorry om jag är jobbig nu.

Så du menar att vissa har <3 som lägsta, menar du lägsta till inte gravid och allt över <3 gravid/ sannolikt gravid?

Betyder det att mitt svar är <5 eller att deras lägsta är <5 och att mitt provsvar är <3?

Förstår du hur jag menar?

Skäms

• EpicNurse
    miranda94 skrev 2017-10-26 00:16:52 följande:

Jaha vänta lite så jag inte blir allt förvirrad, tycker detta är lite knepigt sorry om jag är jobbig nu.

Så du menar att vissa har <3 som lägsta, menar du lägsta till inte gravid och allt över <3 gravid/ sannolikt gravid?

Betyder det att mitt svar är <5 eller att deras lägsta är <5 och att mitt provsvar är <3?

Förstår du hur jag menar?

Nej. Gränsen för gravid/ inte gravid är alltid 5! Därför står det att värdet är inom referensramen för det normala (det normala för icke gravida), eftersom ditt värde var <3, vilket verkar vara det labbets lägsta mätbara värde!

Hade du lämnat prov här hos oss så hade antagligen fått <1 som resultat för det är vårt lägsta mätbara. De flesta som inte är gravida har <1 alltid. Men vissa ligger på tex 3 eller 4.

Man kan alltså ha tex 4 i hCG utan att vara gravid. Men har man 6 i hCG så räknas man som gravid för det är över referensramen för icke gravida.
  • miranda94
    EpicNurse skrev 2017-10-26 00:34:08 följande:
    Nej. Gränsen för gravid/ inte gravid är alltid 5! Därför står det att värdet är inom referensramen för det normala (det normala för icke gravida), eftersom ditt värde var <3, vilket verkar vara det labbets lägsta mätbara värde!

Hade du lämnat prov här hos oss så hade antagligen fått <1 som resultat för det är vårt lägsta mätbara. De flesta som inte är gravida har <1 alltid. Men vissa ligger på tex 3 eller 4.

Man kan alltså ha tex 4 i hCG utan att vara gravid. Men har man 6 i hCG så räknas man som gravid för det är över referensramen för icke gravida.

Aha nu förstår jag, tack så jätte mycket för att du tog din tid och svarade.

Då får vi hoppas på en ny månad med tur!

Ha en fortsatt trevlig kväll =)!!

• EpicNurse
    miranda94 skrev 2017-10-26 00:38:51 följande:

Aha nu förstår jag, tack så jätte mycket för att du tog din tid och svarade.

Då får vi hoppas på en ny månad med tur!

Ha en fortsatt trevlig kväll =)!!

Vad bra så lite så!

Det samma!
Svar på tråden HCG BLODPROV SNÄLLA HJÄLP