• Strumparöd

Hur många veckor? Graviditetstest 3+

Hej!

Jag har nyss fått reda på att jag är gravid efter många månaders kämpande, med min PCOS.

På gravtestet står det: 3+

(Ett digitalt test)

Jag undrar om någon vet/kan räkna ut vilken vecka jag är i då?

Jag hade min mens: 30 Augusti till 7 september.

Eftersom jag har PCOS, så har jag rätt oregelbunden mens, därför vet jag inte om jag ska tänka att jag är i vecka 5 eller 9. Ska ringa barnmorska nästa vecka men är ändå nyfiken om någon kan detta bättre :)

Tuuuusen tack för svar :)

• Svar på tråden Hur många veckor? Graviditetstest 3+
  • EpicNurse

Nej det är helt omöjligt att veta. Minst v 5. Men du kan lika gärna vara v 12. Man måste göra ett ultraljud för att datera. Barnmorskan kommer inte heller kunna svara på det utan måste utgå ifrån sista mens.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse

Alltså, när jag skrev v 12 menar jag att man kan vara gravid och få ?mens? så det är inte säkert att den stämmer heller. Men det mest sannolika är ju att du är mellan v 5-8.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Krusbärskompott

Man brukar utgå från sista mens men om man vet att man är oregelbunden kan det vara en indikation för ett tidigt UL för att veta på ett ungefär.

Ingen kommer kunna lista ut när du hade ÄL så här i efterhand.

Diskutera med din barnmorska, hen har säkert not klokt att säga. Du är ju inte den första med oregelbunden mens som blivit gravid.

(Min kompis gick på KUB men det visade sig att bebis var 3v mindre än hon trodde så hon fick vackert vänta o göra om det senare.)

Och stort grattis!!!

• Strumparöd

Tack för svaren! De känns skönt, att några är mer pålästa än jag.

Jag ringer på måndag så får vi se när jag får en tid. Hoppas jag får de snart, vill så gärna veta vad hon säger och så jag kan berätta för mina nära o kära.

Jag är alltså super rädd för missfall pga min PCOS, där jag fått information av läkare att jag aldrig skulle kunna bli gravid på egen hand. Men idag ser de ut som jag är det.

Tack igen för svaren (L)

Svar på tråden Hur många veckor? Graviditetstest 3+