• Anonym (Linn)

Hur ska man berätta för bonus att vi ska ha barn?

Nu är det inte jag som ska säga det till sambons barn men ställer frågan till er eftersom det här har blivit diskussionsämnet hemma.

Det är mitt första och min sambos andra. Han har en tonårig son som bor hos oss varannan vecka. Det har funkat bra hittills. Vi har en bra relation och min sambo älskar sin son över allt annat.

Nu visar det sig att vi väntar barn, båda är helt överlyckliga. Enda orosmomentet som har dykt upp är att min sambo har uttryckt en rädsla över att berätta om detta till sin son.

När jag ställde följdfrågor så har jag förstått det som att sonen har utpressat sin pappa till att inte skaffa fler barn. Får han en med mig så flyttar han hem till mamman på heltid. Så i all lycka så är min sambo nu livrädd.

Jag blev väldigt ställd och förbannad när jag hörde detta. Ett barn får inte bestämma i en kärnfamilj över hur många barn föräldrarna skaffar, samma bör väl gälla här?

Så, nu ber jag om tips och råd om hur vi ska tackla det här? Eller jag håller mig utanför, behöver dock lite tips på hur jag kan stötta min sambo i det här.

• Svar på tråden Hur ska man berätta för bonus att vi ska ha barn?
  • nevermind
    Anonym (Linn) skrev 2017-11-10 17:58:49 följande:
    Min egen familj säger inte så mycket men hans egna familj har jättesvårt för sin egna son och sonson. Hans mamma är överlycklig över vår bebis, äntligen kommer det nån som inte är knepig brukar hon uttrycka sig. Hans pappa säger att det var fan på tiden att

Fruktansvärt elakt sagt men det är lite så folk reagerar. Vi är inte roliga att umgås med när hans son är med.

Jag tänker inte dalta med min sambo längre men vet inte vad jag ska göra.. Jag vet inte vad jag ska göra ärligt talat, är för trött o gravid för att ens orka ta för livsavgörande beslut just nu.
    Bra att du har dom med dig i alla fall! Då vet du att du inte är helt ute och cyklar.
  • Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Linn) skrev 2017-11-10 18:03:04 följande:

Han måste säga det innan jul för vi firar med släkt och nån kommer försäga sig.

Ingen känd diagnos vad jag känner till. Däremot har han ett extremt bekräftelsebehov och känns lite sen i utvecklingen eller vad man ska säga.

Du ska inte vara orolig över detta.Du och din sambo har rätt att bilda familj.Så du behöver inte säga så mycket och resten löser sig.
  • Anonym (bibo)
    Anonym (Edward) skrev 2017-11-12 15:46:56 följande:

Han skaffade ju sitt barn "först" och rent krasst är det ju hans första ansvar att se till att han har det bra. Det är väl det som gör att styvmammor kommer i andra hand och ofta således nya gemensamma barn. Det är ju dock en ganska beklaglig situation som man hoppas löses i framtiden även om den är jobbig nu.

Läs vad du skrivit och tänk efter en gång till..

Jag har skaffat två barn (med samma man i och för sig) men inte kommer mitt första barn före sitt syskon... Man har ansvar över ALLA barn man skaffar och sätter inte en turordning på dom ...
  • Anonym (Sandra)

Fina du vad jag skulle vilja ge dig en kram!

Jag är gravid i v 13 och min sambo har barn sen förut (dock bara fem år) han vill väldigt gärna ha syskon och det skall verkligen bli kul att berätta för han. Jag har redan börjat berätta för många i Min närhet. Men min sambo för ingen. Han säger det inte men jag vet för vi har pratat om det förut att biomamman kommer tycka det är

Jobbigt. Hon är otroligt knepig och rent utsagt jobbig emot

Oss. Men jag har sagt att om han inte berättar det innan jul så

Kommer jag. Och jag gör det gladeligen. Kanske ni skulle prövat att du sätter dig

Med pojken först? För att ge han ett perspektiv och han inte direkt behöver bråka och blo arg på pappan. Jag vet hur det känns fast för mig är det åt

Andra hållet. Ser fram

Emot din uppgradering!

• Anonym (Bryta mönstret)

Vad skulle hända om du berättade det under en middag mer bonus sonen?
    Fullständigt skita i din vekling till man och bara saga det.

Din man visar verkligen upp de egenskaper som jag skulle vilja ha till man. Du kan åtminstone skaka om deras sjuka relation.

• Anonym (Bryta mönstret)
    Anonym (Bryta mönstret) skrev 2017-11-15 17:42:43 följande:

Din man visar verkligen upp de egenskaper som jag skulle vilja ha till man. Du kan åtminstone skaka om deras sjuka relation.

Nu blev det lite fel...
    Din man visar verkligen INTE upp de egenskaper...

Tycker att han verkar sjukt undergiven sin son :(
  • Anonym (Hm)
    Han skaffade ju sitt barn "först" och rent krasst är det ju hans första ansvar att se till att han har det bra. Det är väl det som gör att styvmammor kommer i andra hand och ofta således nya gemensamma barn. Det är ju dock en ganska beklaglig situation som man hoppas löses i framtiden även om den är jobbig nu.
    Just så
  • Anonym (Linn)

Jag tycker att du resonerar helt konstigt. Du är åtminstone en väldigt liten och bitter person som uppenbarligen sliter av dig håret för att ditt ex som du har barn med antagligen väntar eller har fått barn med sin nya.

Din svartsjuka lyser igenom men projicera inte den skiten på mig.
  • Anonym (Linn)
    nevermind skrev 2017-11-12 16:07:11 följande:
    Bra att du har dom med dig i alla fall! Då vet du att du inte är helt ute och cyklar.
    Nej men det är min sambos fel. Vill bara att alla ska må bra och att vi ska få det att funka, min sambos osäkerhet har fått mig att bli deprimerad och tappat lusten helt till den här graviditeten.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Sandra) skrev 2017-11-15 17:23:26 följande:

Fina du vad jag skulle vilja ge dig en kram!

Jag är gravid i v 13 och min sambo har barn sen förut (dock bara fem år) han vill väldigt gärna ha syskon och det skall verkligen bli kul att berätta för han. Jag har redan börjat berätta för många i Min närhet. Men min sambo för ingen. Han säger det inte men jag vet för vi har pratat om det förut att biomamman kommer tycka det är

Jobbigt. Hon är otroligt knepig och rent utsagt jobbig emot

Oss. Men jag har sagt att om han inte berättar det innan jul så

Kommer jag. Och jag gör det gladeligen. Kanske ni skulle prövat att du sätter dig

Med pojken först? För att ge han ett perspektiv och han inte direkt behöver bråka och blo arg på pappan. Jag vet hur det känns fast för mig är det åt

Andra hållet. Ser fram

Emot din uppgradering!

Grattis till babyn.

Jag har hotat med att göra samma sak. Jag är tröttare än nånsin och klarar i princip bara av att jobba, hemma ligger jag mestadels i sängen och klarar inte av att gå nära köket.

Hans son måste tro att jag är världens lataste, har sagt till min sambo att om inte han säger nåt senast imorgon så gör jag det.

Hoppas det löser sig för er också. <3
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Bryta mönstret) skrev 2017-11-15 17:42:43 följande:

Nej jag håller med, han har från att ha varit en kärleksfull man gått till att vara ett mesigt jävla svin.

Jag kommer säga nåt nu om inte han gör det. Sen får vi se hur länge jag pallar med det här, orkar iaf inte fatta några livsavgörande beslut just nu.
  • nevermind
    Anonym (Linn) skrev 2017-11-16 07:12:01 följande:
    Nej jag håller med, han har från att ha varit en kärleksfull man gått till att vara ett mesigt jävla svin.

Jag kommer säga nåt nu om inte han gör det. Sen får vi se hur länge jag pallar med det här, orkar iaf inte fatta några livsavgörande beslut just nu.
    Det är i alla fall helt jävla oacceptabelt att han ska flytta ut varannan vecka! Då kan ni separera på riktigt. Hans son behöver hjälp.
  • Mytilio

Jag hoppas det löser sig för er och att mannen tar sitt förnuft till fånga. Vad är det med separerade pappor och deras daltande med sina barn? Jag lever själv i en relation där mannen vägrar skaffa ett gemensamt barn pga rädsla för att dottern ska känna sig utanför.

Jag har påbörjat en kontakt med fertilitetsklinik i Danmark. Vi får se om jag vågar ta steget. Det är knappast hållbart för mig att ta hand om någon annans barn och själv förvägras egna.

Vet att det är svårt ibland att ta tjuren vid hornen men fan vi ska inte behöva lida pga MÄN.

• Anonym (Linn)

Tack för era svar.

Nu har hans son fått reda på om graviditeten, det mottogs som väntat med tårar, gap och skrik. Men det har landat lite nu eftersom min sambo efter att jag ställt ultimatum har stått på sig och inte mesat med sonen.

Tack vare det så har hans barn lugnat ner sig lite, går fortfarande runt och säger till sin farmor b l a att han hoppas på att jag får missfall men annars så har det efter stormen lagt sig lite.

• Anonym (Linn)
    Mytilio skrev 2017-11-27 20:37:40 följande:

Jag hoppas det löser sig för er och att mannen tar sitt förnuft till fånga. Vad är det med separerade pappor och deras daltande med sina barn? Jag lever själv i en relation där mannen vägrar skaffa ett gemensamt barn pga rädsla för att dottern ska känna sig utanför.

Jag har påbörjat en kontakt med fertilitetsklinik i Danmark. Vi får se om jag vågar ta steget. Det är knappast hållbart för mig att ta hand om någon annans barn och själv förvägras egna.

Vet att det är svårt ibland att ta tjuren vid hornen men fan vi ska inte behöva lida pga MÄN.

Jag vet, det är inte klokt. Nu har det förvärrats sen jag blev gravid men jag råder dig att tänk ett steg längre, de dig inte i lag med ängsliga varannan vecka pappor. . Ge inte upp drömmen om ett barn om det är det du vill ha.
  • nevermind
    Anonym (Linn) skrev 2017-11-28 14:32:47 följande:

Tack för era svar.

Nu har hans son fått reda på om graviditeten, det mottogs som väntat med tårar, gap och skrik. Men det har landat lite nu eftersom min sambo efter att jag ställt ultimatum har stått på sig och inte mesat med sonen.

Tack vare det så har hans barn lugnat ner sig lite, går fortfarande runt och säger till sin farmor b l a att han hoppas på att jag får missfall men annars så har det efter stormen lagt sig lite.

Vad säger farmor då??? Det är en ganska så sjuk sak att vräka ur sig...
Svar på tråden Hur ska man berätta för bonus att vi ska ha barn?