• iIIWiII

Maltodextrin/Fruktkärnmjöl, säkert att använda som förtjockningsmedel i mjölkersättning?

Hej,

Vår son på 4 månader har haft lite problem med reflux (rapar upp vatten mycket). Min fru är fransyska och kom precis hem från Frankrike med ett förtjockningspulver som man kan blanda i mjölkersättningen. Det är Maltodextrin baserat på mjöl från Johannesbrödträd, eller som det verkar heta i Sverige, Frukkärnmjöl.

Jag har sökt runt men hittar inte mycket information på nätet. Är det säkert att blanda detta i mjölkersätttningen?

Tacksam för faktabaserade svar!

• Svar på tråden Maltodextrin/Fruktkärnmjöl, säkert att använda som förtjockningsmedel i mjölkersättning?
  • blomman 2
    iIIWiII skrev 2017-10-29 13:23:14 följande:

Hej,

Vår son på 4 månader har haft lite problem med reflux (rapar upp vatten mycket). Min fru är fransyska och kom precis hem från Frankrike med ett förtjockningspulver som man kan blanda i mjölkersättningen. Det är Maltodextrin baserat på mjöl från Johannesbrödträd, eller som det verkar heta i Sverige, Frukkärnmjöl.

Jag har sökt runt men hittar inte mycket information på nätet. Är det säkert att blanda detta i mjölkersätttningen?

Tacksam för faktabaserade svar!

Inga som helst erfarenheter men jag skulle aldrig börja att laborera själv med detta. Vad säger BVC..? Visst finns det "husmorsknep" som fungerar,men jag skulle vara väldigt försiktig vilket jag även tror att du är då du vänder dig hit.
  • Wryt

Både maltosextrin och johannesbrödkärnmjöl är vanliga ingredienser i vanlig mat. Åtminstone maltosextrin är vanligt förekommande i ersättningar för spädbarn. Johannes.. vet jag däremot inte om det är så bra för bebisar. Men är den godkänd och används i Frankrike så skulle jag nog våga prova.

Tidigare fanns i Sverige en förtjockad ersättning mot reflux som innehöll rismjöl, men den finns inte längre.

Annars kan man prova mjölkfri ersättning mot reflux. Eller medicinera med tex Nexium om det är riktigt illa, fast få behövs läkarkontakt.

Ofta blir det bättre med reflexen när bebisen börjar med vanlig mat, det stannar lättare i magsäcken än flytande. Det går kanske inte om bebisen bara är 2 månader, men om den är 4 mån kam man börja ge lite och prova.

Svar på tråden Maltodextrin/Fruktkärnmjöl, säkert att använda som förtjockningsmedel i mjölkersättning?