• Anonym (Vill icke gå på försörjningsstöd)

Måste bort ifrån mitt hem - OMGÅENDE!

Hej!

Jag måste bort ifrån mitt hem, och det är snart, helst på en gång! Nu känner jag att inte klarar av något mer. Att gå och vara rädd, tänka på vad man göra och låsa in sig i ett annat rum, som skydd för att inte göra ''fel'' eller stötta på problem av ''slumpen'', för att personen har dålig dag eller liknade. Det är inte sunt liv, och jag är arg rent allmänt av att jag fortfarande bor kvar här.

Nu skall jag bort härifrån på ett eller annat sätt, har jag tänkt. Det här är inte ett sunt liv eller åtminstone inte ett sunt familjeförhållande, och jag måste hitta ett eget.

På grund av den psykiska stressen, uttmattningen har jag haft svårt att söka arbete. Men jag vet att om jag hittar eget, så kan nog arbeten dyka upp så småningom. För arbete kan jag göra.

Jag har besparade pengar ifrån tidigare arbete. Så om jag hittar eget, och lever på besparade pengar tills de pengarna är slut, och sedan söker försörjningsstöd. Hur snabbt kan den processen gå. Eller borde jag söka försörjningsstöd, och meddela om att jag kör tills pengarna är slut och sedan kan jag få försörjningsstöd, så man redan finns i deras lista/kö. Jag har ingen aning hur snabbt det går eller långsamt.

Men jag har min plan, allt känns tungt nu. Men jag tänker skapa energi genom att hitta eget, leva på besparade pengarna, och samtidigt kanske bara leva försörjningsstöd förhoppningsvis i kort period, och sedan finna en deltidsjobb samtidigt som jag pluggar, hade jag tänkt.

Frågan är: Hur går försörjningsstöd till. Jag vill egentligen inte gå på det, men hur långsam är processen, hur går det till?

Jag skall helst inte gå så länge på det, utan är villiga att arbeta, jag vill jobba!!

Tack för alla råd och tips!

• Svar på tråden Måste bort ifrån mitt hem - OMGÅENDE!
  • Anonym (S)

Börja med att söka arbete i stället. Det blir nog svårt att få en bostad utan inkomst. Ställ dig i alla bostadsköer som finns också.

• Anonym (lll)

Du kan säkert läsa om försörjningsstöd om du googlar så får du korrekt information istället för att folk ska skriva här vad de tror. 

Sedan hoppas jag verkligen att du tar dig därifrån, det låter inte alls bra. Mycket bra att du tagit beslutet. 

• Anonym (G)
    Anonym (S) skrev 2017-10-29 15:58:04 följande:

Börja med att söka arbete i stället. Det blir nog svårt att få en bostad utan inkomst. Ställ dig i alla bostadsköer som finns också.

Anonym (lll) skrev 2017-10-29 16:07:45 följande:
    Du kan säkert läsa om försörjningsstöd om du googlar så får du korrekt information istället för att folk ska skriva här vad de tror. 

Sedan hoppas jag verkligen att du tar dig därifrån, det låter inte alls bra. Mycket bra att du tagit beslutet. 

Håller med
  • Glinda från Oz

Din hemsituation låter inte bra alls. Om du är under 18 år tycker jag du ska vända dig till socialen, om det bedöms tillräckligt allvarligt kan de hjälpa till med jourboende och familjehem. Är du vuxen och det är din sambo som misshandlar dig tycker jag du ska vända dig till en kvinnojour.

Du kan inte söka försörjningsstöd innan du behöver det och du måste ha levt på existensminimum i tre månader innan, annars dras de pengarna du levt över på bidraget. Säg att du levde över existensminimum gränsen med 200 kronor månad ett, 100 kronor månad två och 50 kronor månad tre. Då dras 350 kronor från bidraget, men du kan fortfarande bli beviljad. Resten av frågorna vet jag tyvärr inte svaret på.

Svar på tråden Måste bort ifrån mitt hem - OMGÅENDE!