• Solstråle0001

Barn med diabetes typ 1

Nån mer vars barn har diabetes typ 1? Mitt barn diagnostiserades för 1,5 v sedan. Låg inne sex dagar på sjukhus och nu är vi hemma! Tar gärna del av andras erfarenheter! Hur gick det? Vad ska man tänka på? Hur går man vidare när man bara är arg, ledsen och orolig. Vill bara att det ska bli som vanligt!

• Svar på tråden Barn med diabetes typ 1
  • Shadowcat
    Solstråle0001 skrev 2017-10-31 08:57:25 följande:

Tack för tipsen! Ja vi har både barnförsäkring (tack och lov) och fått info om vårdbidrag. Vi fick jättebra info på sjukhuset! Visste inte att det fanns ett helt diabetesteam med läkare, sköterska, dietist, kurator och psykolog. Men tack och lov fungerade vården jättebra för oss!

Hur stort vårdbidrag fick ni? Fick ni nån del extra på er barnförsäkring?

Vi fick 1/2 och känner oss nöjda med det. Ex är A på föris 4-5 dagar i veckan och dom klarar sig helt själva och har aldrig ringt över något då vi jobbar. Eller ja dom ringer om det går magsjuka och så får vi avgöra hur vi vill göra... jag jobbar skift och har inte behövt vabba för besök hos diateamet osv. Så vi är nöjda med 1/2.
  • Solstråle0001

Tycker ni att det funkar att baka med sötningsmedel? Vet att det är lite kolhydrater i dem men inte sim riktigt socker. Men jag tänker att om man bakar chokladbollar är det ju bara havregryn och kakao som man behöver räkna på och havregryn är ju ändå bra! Eller är jag helt ute och cyklar?

• EmberEyes

De som var lite äldre i min närhet har total-ratat sötningsmedel. Antingen hoppar de över godbiten totalt, eller äter något annat, t. ex. några nötter/mandlar/en frukt (och kompenserar med insulin). Den som fick diabetes som 4-åring har valt olika varianter av sötningsmedel och kan gärna ta en sockerfri kaka eller godisbit.

• Shadowcat
    Solstråle0001 skrev 2017-11-01 15:42:05 följande:

Tycker ni att det funkar att baka med sötningsmedel? Vet att det är lite kolhydrater i dem men inte sim riktigt socker. Men jag tänker att om man bakar chokladbollar är det ju bara havregryn och kakao som man behöver räkna på och havregryn är ju ändå bra! Eller är jag helt ute och cyklar?

Vi kör på med vanligt socker. Vi har köpt fun light och vi försöker köpa lite nyttigare bröd. Men förutom det kör vi på som vanligt och kompenserar med insulin. Det fungerar för oss men är ju individuellt som nästan allt annat med den här sjukdommen... :)
  • Ewald01
    Solstråle0001 skrev 2017-10-29 18:52:44 följande:

Nån mer vars barn har diabetes typ 1? Mitt barn diagnostiserades för 1,5 v sedan. Låg inne sex dagar på sjukhus och nu är vi hemma! Tar gärna del av andras erfarenheter! Hur gick det? Vad ska man tänka på? Hur går man vidare när man bara är arg, ledsen och orolig. Vill bara att det ska bli som vanligt!

Kanske dags att ta kontakt med Robin Bryngelsson. Han organiserar olika aktiviteter för barn med diabetes och där kan man även få tips och råd kring livet med diabetes.

bryntes.se/sockertoppen/om/
  • Glinda från Oz
    Solstråle0001 skrev 2017-10-30 14:21:49 följande:

Tack båda!

Hon är 7 år. Matvanorna är väl som de flesta barn. Äter lagom mycket lördagsgodis, popcorn på fredagar. Äter lagom nyttigt dvs. Endel grönsaker men även vitt bröd... Inte direkt bönor, fullkornsbröd å sånt. Håller inte på med nån sport förutom skolgympan och simskola. Har alltid varit viktigt att leka med kompisar. Det är nåt jag oroar mig för. Att inte få lov att komma hem till kompisar.

Varför skulle hon inte få lov till det? Jag förstår att det inte funkar såhär i början då ni håller på att lära er allt men sen är det inga problem. Det fanns en kille med diabetes då jag gick i skolan vi umgicks inte men jag vet att han följde med kompisar hem.
  • Ewald01
    Solstråle0001 skrev 2017-10-30 14:21:49 följande:

Tack båda!
    Hon är 7 år. Matvanorna är väl som de flesta barn. Äter lagom mycket lördagsgodis, popcorn på fredagar. Äter lagom nyttigt dvs. Endel grönsaker men även vitt bröd... Inte direkt bönor, fullkornsbröd å sånt. Håller inte på med nån sport förutom skolgympan och simskola. Har alltid varit viktigt att leka med kompisar. Det är nåt jag oroar mig för. Att inte få lov att komma hem till kompisar.

Ta kontakt med dem:

bryntes.se/

Robin Bryntesson heter han. Jag stavade fel förut. 

Det borde dessutom gå att hitta hur många vänner som helst för barnet vid dessa aktiviteter .... och alla lider ju av samma sjukdom vad jag förstår (diabetes typ 1).

• Solstråle0001
    Glinda från Oz skrev 2018-02-03 12:27:31 följande:

Varför skulle hon inte få lov till det? Jag förstår att det inte funkar såhär i början då ni håller på att lära er allt men sen är det inga problem. Det fanns en kille med diabetes då jag gick i skolan vi umgicks inte men jag vet att han följde med kompisar hem.

För att många föräldrar är rädda. Endel vet lite om diabetes och tror att det är stor risk att dö då man gör fel. Andra har noll koll och tror att det är en ?sockersjuka? att det räcker att undvika socker och att ta en spruta innan maten.

Har utbildat några föräldrar i hur det fungerar. Tack vare dexcomg5 som larmar till våra mobiler vågar vi låta henne gå hem till kompisar. Sen håller vi koll och ringer henne om hon behöver äta dextrosol. Hon tar själv insulin till maten så genom en app räknar hon ut antalet kolhydrater och insulindos.
  • Glinda från Oz
    Solstråle0001 skrev 2018-02-21 22:03:43 följande:

För att många föräldrar är rädda. Endel vet lite om diabetes och tror att det är stor risk att dö då man gör fel. Andra har noll koll och tror att det är en ?sockersjuka? att det räcker att undvika socker och att ta en spruta innan maten.

Har utbildat några föräldrar i hur det fungerar. Tack vare dexcomg5 som larmar till våra mobiler vågar vi låta henne gå hem till kompisar. Sen håller vi koll och ringer henne om hon behöver äta dextrosol. Hon tar själv insulin till maten så genom en app räknar hon ut antalet kolhydrater och insulindos.

Kan hon inte ha pump istället så slipper hon allt det där? Rädslan är något föräldrarna behöver jobba på, barnet måste ju få vara barn.
  • Solstråle0001
    Glinda från Oz skrev 2018-02-22 02:55:58 följande:

Kan hon inte ha pump istället så slipper hon allt det där? Rädslan är något föräldrarna behöver jobba på, barnet måste ju få vara barn.

Hon vill inte ha pump -än så länge! Fast det enda hon slipper med pump är ju själva sticken. Lågt blodsocker och ständig blodsockerkontroll är ju ingen skillnad med pump och insulinpenna.
  • enanna
    Glinda från Oz skrev 2018-02-22 02:55:58 följande:

Föräldrarna behöver nog kontrollera en hel del ändå.

Men min flicka med d1 är nu åtta och har pump. Hon har ett par kompisar hon får vara hos utan en förälder med. De vet att ungarna måste ha en vuxen nära och att hon ska mäta och ta insulin före måltider. Flickan ringer mej och jag hjälper att räkna. Småningom blir också hon mera självständig i räknandet :)
  • Solstråle0001

Enanna: hur länge har hon haft det?

Min dotter använder Kolhydratskollen (den för barn) och kan använda den själv hos kompisar för att räkna ut insulin, så hon kan vara självständig!

Trodde inte detta skulle vara möjligt för några månader sen. Hon har nu haft diabetes i 4 månader.

• enanna
    Solstråle0001 skrev 2018-02-23 19:49:07 följande:

Enanna: hur länge har hon haft det?

Min dotter använder Kolhydratskollen (den för barn) och kan använda den själv hos kompisar för att räkna ut insulin, så hon kan vara självständig!

Trodde inte detta skulle vara möjligt för några månader sen. Hon har nu haft diabetes i 4 månader.

Sen hon var ett och ett halvt!

Wow, visste inte att det fanns för barn. Hon räknar väldigt duktigt och vet vad potatis, mjölk, bröd och sådant har, men det verkar alltid bli komplicerade grejer hos kompisar. Och det är fortfarande så spännande med kompisbesök att bara det får kurvorna att svänga och hoppa. Hon är väldigt ängslig, samtidigt som hon har ett otroligt temperament, har varit med om så mycket att hon inte vågar gå utanför dörren själv längre :(

Diabetes vänjer man sig vid, på något sätt. Men hela första året var nog extremt tungt. Hon var liksom lite väl liten då hon knappt kunde kommunicera! Man fick vara på helspänn jämt. En gång gav hon sig själv en dygnsdos insulin då hon lekte med pumpen (diabetesskötaren var säker på att hon inte skulle lyckas med det) och somnade sedan för natten. Vi märkte inget men jag mätte blodsockret en gång extra den kvällen och råkade märka!! Åtminstone lär ni döpa sådana olyckor ;)
  • enanna

Vi har förresten inga andra begränsningar i maten än att vi aktar oss för snabba kolhydrater på morgonen och väntar med saft eller godis om blodsockret är högt.

Svar på tråden Barn med diabetes typ 1