• LB2016

Tips på bra hundleksaker?! Som håller länge?

Har en staffe på snart 1 år som äter upp allt på 5 min. Spelar ingen roll vad jag köper, tar 5 min och det är borta.

Så har någon några tips på bra leksaker som åtminstone håller lite längre? Och som inte är dåligt för hunden ifall han får i sig en liten bit? Då han förmodligen får i sig något litet varje gång. Det ända hittills som hållt lite längre är boll, men är så rädd om hans tänder.

Och ni som haft hundar som ätit allt hur har ni tagit bort beteendet? Har blivit av med bl.a. fjärrkontroller, iPad, mattor, skor m.m. (Det mesta har han dock ätit när han varit själv, håller på och lär honom sitta hemma själv).

(Och jo jag försöker och tar bort allt värdefullt, men ibland så glömmer man något så litet som fjärrkontroll tex).

• Svar på tråden Tips på bra hundleksaker?! Som håller länge?
  • Anonym (Backa)
    LB2016 skrev 2017-10-30 12:06:14 följande:

Har en staffe på snart 1 år som äter upp allt på 5 min. Spelar ingen roll vad jag köper, tar 5 min och det är borta.

Så har någon några tips på bra leksaker som åtminstone håller lite längre? Och som inte är dåligt för hunden ifall han får i sig en liten bit? Då han förmodligen får i sig något litet varje gång. Det ända hittills som hållt lite längre är boll, men är så rädd om hans tänder.

Och ni som haft hundar som ätit allt hur har ni tagit bort beteendet? Har blivit av med bl.a. fjärrkontroller, iPad, mattor, skor m.m. (Det mesta har han dock ätit när han varit själv, håller på och lär honom sitta hemma själv).

(Och jo jag försöker och tar bort allt värdefullt, men ibland så glömmer man något så litet som fjärrkontroll tex).

Du borde backa ensamhetsträningen och börja om med väldigt korta stunder. Det låter som att hunden får ångest av att vara ensam hemma.
  • LB2016
    Anonym (mn) skrev 2017-10-30 15:07:21 följande:

Säger också Kong. De håller inte för alltid, men länge. Det finns olika varianter, vi köper Kong extreme (den svarta) i en ganska stor storlek till vår staffe. De mindre och färgglada modellerna håller inte alls lika bra.

Men då ska jag ta och köpa den, om så många rekommenderar de! Tack för svar
  • LB2016
    Aniiee skrev 2017-10-30 15:36:34 följande:

Om hunden behöver något att just tugga på så är det väl bättre att köpa riktiga ben.

Annars håller jag med om att Kongs prylar är väldigt bra.

Vår hund är allergiker, la till det längre upp. Just därför ger vi inga ben/annan mat än just hans foder.
  • LB2016
    EmberEyes skrev 2017-10-30 15:46:22 följande:

Har ingen hund själv just nu.

Den svarta har jag gett till hundar av varierande ålder och olika raser, bl. a. briard, riesen schnauser, schäfer, rotweiler, golden, labbe, staffe, rodesian ridgeback, boxer m. fl. (ber om ursäkt för dålig stavning.... ). De brukar vara ca ett år innan de är söndertuggade och behöver bytas ut (hos mina bekantas hundar).

Oj ett år är ett tag, jag blir glad ifall den kan hålla minst en vecka haha. Ska prova och hålla tummarna.
  • Aniiee
    LB2016 skrev 2017-10-30 17:33:54 följande:
    Vår hund är allergiker, la till det längre upp. Just därför ger vi inga ben/annan mat än just hans foder.
    tvivlar på att hunden är allergisk mot kalcium och märg, men det är klart man ska tänka två gånger och vara försiktig.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • LB2016
    Anonym (Backa) skrev 2017-10-30 16:51:22 följande:

Du borde backa ensamhetsträningen och börja om med väldigt korta stunder. Det låter som att hunden får ångest av att vara ensam hemma.

Det är inte min första hund, men aldrig haft en som äter upp allt så snabbt (leksaker) därför frågar jag om tips. Nej ska inte backa, för det hjälper inte. Det är inte så att jag låter min valp vara hemma själv i 8 timmar! Han är redan van att vara hemma själv i 2-3 timmar, men ändå så kan han ibland göra något litet och ibland inte. Kan mycket väl vara pga att han inte har så mycket att tugga på pga att han äter upp allt. Det är alltid någon som är hemma, så han är i princip aldrig själv, så därför lär vi upp han och går mer hemifrån annars kommer han aldrig lära sig! (Vet även att det inte är så stor konstighet att han äter på saker, både när vi är hemma och ej han är ju valp!) men beteendet vill jag försöka att ta bort!

Han åt upp min iPad igår när jag gick och duscha, ska han ha ångest över det med? Hmmm... Behöver inte alltid vara något fel på hunden.

Ni som haft det beteendet på era hundar, hur gjorde ni? Har ni några tips? Det är min fråga.
  • Aniiee
    LB2016 skrev 2017-10-30 17:48:20 följande:
    Han åt upp min iPad igår när jag gick och duscha, ska han ha ångest över det med? Hmmm... 
    Ja, det kan han ju faktiskt ha.....
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • LB2016
    Aniiee skrev 2017-10-30 17:40:30 följande:

tvivlar på att hunden är allergisk mot kalcium och märg, men det är klart man ska tänka två gånger och vara försiktig.

Om du menar ben från kött så hade jag aldrig riskerat och gett honom det! Tuggben har vi redan provat och det funkar inte! Tror jag vet vad min hund får och inte får äta?
  • LB2016
    Aniiee skrev 2017-10-30 17:51:20 följande:

Ja, det kan han ju faktiskt ha.....

Okej då har han väl ångest över att jag gick och duscha, konstigt nog har han aldrig haft det. Tack, ni kanske borde bli hund psykologer?

Frågar något helt annat! Herregud, ska ni göra hela min tråd full med era påståenden? Jag vet vad min hund får äta, hur han är, vad han har osv osv!!!

Det ända ni vet är vad ni har läst i beskrivningen, ni vet ingenting om min hund.

Ni behöver inte svara mer vill inte ha hela min tråd full av något som inte hjälper/tipsar!
  • LB2016

TACK FÖR TIPS ALLA! Ska prova med KONG och se om den håller lite längre. Blir glad om den håller i minst en vecka ha ha.

• Anonym (´´´´´)

Uppfödaren min pappa har kontakt med för sina hundar säljer alla möjliga, snordyra leksaker, men det hans egna hundar leker med är brandslangar och bildäck. Han föder upp schäfrar.

Min egen hund är en pudel och inte så intensiv i tuggandet. Han gillar Kong och olika aktiveringsbollar. 

• Anonym (mn)
    LB2016 skrev 2017-10-30 19:02:06 följande:

TACK FÖR TIPS ALLA! Ska prova med KONG och se om den håller lite längre. Blir glad om den håller i minst en vecka ha ha.

Jag minns första gången jag skaffade staffe. Gick till affären och bad dem peka ut deras allra mest hållbara leksak. Någon helgjuten grej som "inte kan gå sönder" (enligt tjejen i kassan). Efter att hunden ifråga hade lekt med den i 15-20 minuter så låg den i små smulor över hela lägenheten. Ett tag trodde jag att jag skulle bli tvungen att skaffa hem ett bildäck för henne att tugga på, men det var innan jag hade fått höra om just kong-extreme-leksakerna. 

Har f.ö. haft flera staffar som inte kunnat hantera märgben. Några har blivit dåliga i magen och några har börjat bete sig lite märkligt runt benen (har ingen aning om vad det beror på). Så jag tror att det kan vara så att märgben inte passar alla. 
  • Dexter dot com

Tycker du bör fundera på varför hunden tuggar. Det vanligaste är ju seperationsångest och att hunden är uttråkad/understimulerad. En hund som är trygg i att vara ensam och trött mentalt sover/vilar när den lämnas. Hur aktiveras hunden mentalt innan ni ensamhetstränar?
    Om hunden är allergisk och är symtomfri på sitt foder kan du ju testa ben från en proteinkälla hunden inte ätit tidigare vilket dom sällan reagerar på tex märgben från älg så hunden får utlopp för sitt tuggande under uppsikt.

• LB2016
    Anonym (mn) skrev 2017-10-30 19:46:29 följande:

Jag minns första gången jag skaffade staffe. Gick till affären och bad dem peka ut deras allra mest hållbara leksak. Någon helgjuten grej som "inte kan gå sönder" (enligt tjejen i kassan). Efter att hunden ifråga hade lekt med den i 15-20 minuter så låg den i små smulor över hela lägenheten. Ett tag trodde jag att jag skulle bli tvungen att skaffa hem ett bildäck för henne att tugga på, men det var innan jag hade fått höra om just kong-extreme-leksakerna. 

Har f.ö. haft flera staffar som inte kunnat hantera märgben. Några har blivit dåliga i magen och några har börjat bete sig lite märkligt runt benen (har ingen aning om vad det beror på). Så jag tror att det kan vara så att märgben inte passar alla. 

Har också köpt massvis av hårda bollar/leksaker av gummi hos vet som varit dyra, den ena höll lite längre men pga att han använde den mest ute. Satt och skratta också om jag skulle köpa ett däck, men hur konstigt hade det sett ut i lägenheten hahaha.. Nej vi har provat olika ben, blir dålig i magen, riktigt känslig mage och pga allergi så blir det ännu värre, så vet har sagt till oss att han inte får äta något annat. Många staffar har just känslig mage vad jag har hört/läst.
  • LB2016
    Dexter dot com skrev 2017-10-30 20:55:04 följande:

Tycker du bör fundera på varför hunden tuggar. Det vanligaste är ju seperationsångest och att hunden är uttråkad/understimulerad. En hund som är trygg i att vara ensam och trött mentalt sover/vilar när den lämnas. Hur aktiveras hunden mentalt innan ni ensamhetstränar?

Om hunden är allergisk och är symtomfri på sitt foder kan du ju testa ben från en proteinkälla hunden inte ätit tidigare vilket dom sällan reagerar på tex märgben från älg så hunden får utlopp för sitt tuggande under uppsikt.

Beror på när vi lämnar han, är det tidigt på morgonen så blir det bara en stor runda. Annars så springer han av sig på plan med bollen, han är väldigt aktiv och det gör han flera gånger per dag, letar även efter "godis" för att trötta ut m.m. Han tuggar inte alltid, han är van vid att vara själv i ca 2-3 timmar då vi lärt han lite i taget, men ibland så blir det ett litet tugg. Kan vara för att han inte har något att tugga på egentligen då han äter upp alla sina leksaker på 5min, även spelar det roll att han just är valp, och alla måste väl ha haft en valp som har tuggat på något inga konstigheter!. Just därför ska jag prova med KONG är den bra så ska jag köpa några styck, man kan ju även gömma foder där i. Han är just allergisk på foder/mat. Innan vi visste att det var mat så hjälpte ju såklart tuggben i mycket tex om man gick till affären en snabbis på andra sidan gatan osv, så lite av de har det "lärt" upp honom för att han ska kunna vara själv. Har frågat vet om olika ben, han är väldigt känslig i magen och pga allergi så får han inget sådant då han reagerar direkt!
  • LB2016

Beror på när vi lämnar han, är det tidigt på morgonen så blir det bara en stor runda. Annars så springer han av sig på plan med bollen, han är väldigt aktiv och det gör han flera gånger per dag, letar även efter "godis" för att trötta ut m.m. Han tuggar inte alltid, han är van vid att vara själv i ca 2-3 timmar då vi lärt han lite i taget, men ibland så blir det ett litet tugg. Kan vara för att han inte har något att tugga på egentligen då han äter upp alla sina leksaker på 5min, även spelar det roll att han just är valp, och alla måste väl ha haft en valp som har tuggat på något inga konstigheter!. Just därför ska jag prova med KONG är den bra så ska jag köpa några styck, man kan ju även gömma foder där i. Han är just allergisk på foder/mat. Innan vi visste att det var mat så hjälpte ju såklart tuggben i mycket tex om man gick till affären en snabbis på andra sidan gatan osv, så lite av de har det "lärt" upp honom för att han ska kunna vara själv. Har frågat vet om olika ben, han är väldigt känslig i magen och pga allergi så får han inget sådant då han reagerar direkt!
  • LB2016

• Dexter dot com
    LB2016 skrev 2017-10-30 21:14:37 följande:
    Min schäfer tuggade också som valp innan jag förstod att jag både gick för fort fram i ensamhetsträningen och missade att trötta ut honom mentalt med tex spår utan bara motionerade honom. Din ras är ju en aktiv ras och behöver ju verkligen tröttas ut mentalt för att vara balanserad och harmonisk. Personligen hade jag både backat i ensamhetsträningen och utmanat hunden med spår och andra nosjobb.  
  • LB2016
    Dexter dot com skrev 2017-10-31 05:31:58 följande:

Min schäfer tuggade också som valp innan jag förstod att jag både gick för fort fram i ensamhetsträningen och missade att trötta ut honom mentalt med tex spår utan bara motionerade honom. Din ras är ju en aktiv ras och behöver ju verkligen tröttas ut mentalt för att vara balanserad och harmonisk. Personligen hade jag både backat i ensamhetsträningen och utmanat hunden med spår och andra nosjobb.  

Vi har bara börjat lite i taget redan när han var ca 6 månader, vi har inte lämnat han ensam varje dag, utan lite i taget. Börja först med att gå ut och slänga sopor, gå till affären på andra sidan gatan, lärt honom att det är ingen fara när man sätter på skor och tar i nycklar osv. När han var yngre då kunde han gå upp direkt man tog på jackan, vilket är en självklarhet han visste ju inget annat, nu gör han inte det, då vi lärt han. Som sagt oftast så är det någon hemma 24/7. Men vi går ut tillsammans ibland för att lära upp han, så vi "lär" inte honom varje dag. Nosjobb, spår, "kurragömma", lära honom alla vanliga sitt,ligg osv osv gör vi redan för att trötta ut mentalt och det kan han, det lärde han sig fort nu använder vi det bara för att trötta ut. Ensamhetsträning tar lite längre tid och det vet jag, speciellt när han är mer van att någon alltid är hemma, har även en katt så de brukar också leka och ska som sagt prova med KONG för att han ska ha något roligt att göra under tiden.
Svar på tråden Tips på bra hundleksaker?! Som håller länge?