• Freijah

    Gynnar det mjölkproduktionen om bebis snuttar i sömnen?

    Nu är visserligen min kille 6 månader och jag har helammat han hitills, tvp dagar nu som han fått smaka en sked eller två med squashpuré.

    Hursom helst! Jag vill helst fortsätta amma i minst ett halvår till, även om han hädanefter kommer få mer och mer "riktig" mat.

    Men jag börjar fundera på om jag har tillräckligt med mjölk.

    Mellan 5 och 6 månader har han bara gått upp 220g.

    Så nu till min fråga; gynnar det produktionen om jag låter han tutta i sömnen?

    När han är trött så somnar han helst medans han äter, och kan ligga och sömn äta i en halvtimme om jag låter honom.

    Hjälper det?

    Vad kan jag mer göra för att hålla jämna steg med hans ökande matbehov?

    Tia!

  • Svar på tråden Gynnar det mjölkproduktionen om bebis snuttar i sömnen?
  • Lynxsa

    Du behöver inte göra något ting. Han kommer ju äta mer mat och amma "mellanmål". Barnet "reglerar" ju mjölk mängden. När han får mer mat tror jag han ökar i vikt

  • Estru

    Absolut, allt snuttande gynnar mjölkproduktionen. Men sen behöver det inte betyda att du inte har tillräckligt med mjölk för att han inte har gått upp mer i vikt. I den åldern börjar bebisar röra på sig mer och viktkurvan plana av. Men du kan lugnt börja ge honom mer vanlig mat utan att för den skull minska på amningen. Jag har ammat mina barn i 12-14 månader och ammat lika mycket sedan de börjat med vanlig mat som innan, natt som dag. Är han bara nöjd och pigg, så är det lugnt.

Svar på tråden Gynnar det mjölkproduktionen om bebis snuttar i sömnen?