Stårschan skrev 2017-10-31 14:13:52 följande:
Och jag är lika nyfiken på hur er dräkt ska se ut!
En riktig tomte... Hm. Han ska för det första inte ha mask, utan ha eget stort skägg och vara åtminstone naturligt lönnfet. Näbbkängor med benlindor, grå eller svarta vadmalsbyxor, stor forbondepäls (hund/varg), lovikkavantar eller skinntumhandskar, och en stor varm röd jämtluva. Glasögon är OK, men de immar ju igen så hemskt när han kommer in från kylan. Kläder som inte fixar att han är ute och åker med sina renar hela natten är egentligen inte trovärdiga i vintermörkret.
Han ska platsa i det här gänget helt enkelt:
Lite samma spår som dig. Fast han behöver inte va tjock, en tomte borde snarare vara lite tränad med tanke på allt han går och stökar runt med, men vikten är ganska ovesentlig för mig.
Men i övrikt ganska lik det du säger. Han skall ha en stor tung rock som är varm men inte för lång så den är jobbig att gå i snö med ( bara moderna tomtar som har flygande renar, jag tänker mer gårdstomte skogstomte) lindade alternativt knäsockor med toffsar på, hans klädsel skall vara funktionibel och anpassad efter den miljö han finns i, naturfärger.
Han skall ha en gåstav gärna med en lykta så man kan se honom komma gående genom skog och mark
Detta är en äkta tomte