• YKY

Vad har fördröjt IVF för er och tips under väntetiden

Jag och min sambo fick efter utredning på Göteborgs kvinnoklinik diagnosen oförklarligt barnlösa. Min sambo hade ett något nedsatt spermaprov om 11 miljoner/ml (totalt 33 miljoner), men de tyckte ändå att det såg bra ut efter swim up-testet. De skickade en remiss för IVF som mottogs av Sahlgrenska den 20/10 i år. Jag ringde dem och kön är just nu runt sju månader. Jag satte upp oss på kort varsel-listan.

Det jag undrar är: är det något vi kan göra under väntetiden för att det inte ska bli någon extra väntetid när det väl blir vår tur i vår? Vad har ni som genomgått IVF stött på för fördröjningar eller hinder?

Vi har gjort blodprover för HIV och hepatit och sånt båda två, de har testat mitt AMH-värde (3,3) och mitt TSH (normalt). Min sambo har bara gjort ett spermaprov. De har även gjort HSS-undersökning på mig som såg bra ut (och det gjorde inte alls ont) samt vaginalt ultraljud.

Det jag hört om som jag undrar om det behövs:

Blodprov på mig dag 3 och 21

Ett andra spermaprov

Testa om jag är immun mot röda hund/rubella

Alla råd och tips är varmt välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-01 10:04
    Ursäkta för dubbelåost, svara gärna i den här tråden (tillåter anonyma svar)

• Svar på tråden Vad har fördröjt IVF för er och tips under väntetiden
  • Anonym (hej)

Har du gjort en spolning av äggledarna? Kromosomtest på dig/din man/er båda? Det är väl det jag kan komma på som du inte nämner.

Blodprov på dig dig 3 och 21 handlar väl om att kolla ägglossning? Du har ägglossning, antar jag, och därför borde det testet vara meningslöst. Jag testade mig mot röda hund hos barnmorskan när jag var gravid, men det är ju egentligen också meningslöst för de allra flesta i barnafödande ålder är ju vaccinerade. Vilket jag även antar att du är.

Har du möjlighet att kolla med fria vårdvalet? Vi gjorde fritt vårdval och kom till en privat klinik bara efter att ha köat i typ en månad. Men jag läser på inlägg att det verkar som att avtalen inte längre finns så jag vet inte om det går numera. Det är kanske värt att kolla upp iaf. Kanske även om man kan åberopa vårdgarantin (tre månaders väntetid bör det då vara).

• YKY
    Anonym (hej) skrev 2017-11-01 11:07:34 följande:

Har du gjort en spolning av äggledarna? Kromosomtest på dig/din man/er båda? Det är väl det jag kan komma på som du inte nämner.

Blodprov på dig dig 3 och 21 handlar väl om att kolla ägglossning? Du har ägglossning, antar jag, och därför borde det testet vara meningslöst. Jag testade mig mot röda hund hos barnmorskan när jag var gravid, men det är ju egentligen också meningslöst för de allra flesta i barnafödande ålder är ju vaccinerade. Vilket jag även antar att du är.

Har du möjlighet att kolla med fria vårdvalet? Vi gjorde fritt vårdval och kom till en privat klinik bara efter att ha köat i typ en månad. Men jag läser på inlägg att det verkar som att avtalen inte längre finns så jag vet inte om det går numera. Det är kanske värt att kolla upp iaf. Kanske även om man kan åberopa vårdgarantin (tre månaders väntetid bör det då vara).

Ja, HSS-undersökningen är spolning av äggledarna så det är klart. Kromosomtest gjordes inte och det tror jag inte görs rutinmässigt under utredningen.

Sant, ägglossning har de bekräftat via ultraljud, så du har nog rätt om dag 3 och dag 21-blodprov. Man blir så osäker på vad som borde kollas och inte bara.

Vårdgarantin är inte aktuell, de har inget avtal med privata kliniker längre. Om man utnyttjar vårdgarantin kommer man efter tre månader flyttas över till kön i ett annat landsting. De kan inte säga vilket, men ofta Örebro eller Linköping, skulle dock lika gärna kunna bli Umeå. Flyttas man över i kön måste man göra alla undersökningar och behandlingar i det landstinget. Så nej, det går ju bara inte om man har ett vanligt jobb. Vårdgarantin är alltså helt meningslös när det gäller IVF i Västra Götaland. Det gör mig ganska arg, men vad ska man göra?
Svar på tråden Vad har fördröjt IVF för er och tips under väntetiden