• kaffekaffe22

Hur funkar det med föräldrarpenning?

Hej!

Jag och mim sambo planerar att försöka få barn. Min sambo har en fast heltidstjänst och jag har börjat jobba i en vikariepool vid behov. Snittar på att kunna jobba minst 3-4 dagar i veckan. Försökt läsa mig till hur allt funkar kring detta och vad jag förstår ska man ha jobbat minst 6 månader för att få föräldrapenning baserat på sin inkomst även som timanställd? Nu till min fråga:

Måste man ha jobbat heltid de 6 månaderna eller räknas det som jag nu minst 3-4 dagar i veckan? Och vad exakt gäller egentligen? Tacksam för svar om någon varit/är i samma sits eller vet hur det funkar.

• Svar på tråden Hur funkar det med föräldrarpenning?
  • IsabelleLi
    Du måste ha haft arbete i ca 8 månader för att få föräldrapenningen baserad på din inkomst.

Från FK: Föräldrapenning som baseras på din inkomst kallas för föräldrapenning på sjukpenningnivå. För att få föräldrapenning på sjukpenningnivå måste du ha haft en årsinkomst på minst 82 100 kronor i minst 240 dagar i följd före den beräknade förlossningen. Du behöver inte ha arbetat på samma arbetsplats eller ha haft samma inkomst hela tiden, utan det är antalet dagar med inkomst som är det viktiga.
  • kaffekaffe22

Såg det med. Men vet du om det spelar roll hur många timmar i veckan man jobbar och om det måste vara 100%?

Svar på tråden Hur funkar det med föräldrarpenning?