• Anonym (H)

Flytta utomlands mot förälders vilja?

Om mamman har ensam vårdnad om barnen, kan hon då flytta utomlands med dem mot pappans vilja?

• Svar på tråden Flytta utomlands mot förälders vilja?
  • Anonym (H)
    TillFlorida skrev 2017-11-01 17:54:52 följande:

Det krävs enskild vårdnad om barnen för att man skall kunna flytta utomlands utan den andra förälderns tillstånd.

www.juristresursen.se/article/delad-vardnad-med-foraldrar-i-olika-lander/

Annars räknas det som att man kidnappar sina egana barn och Haag konventionen används för att återföra barnen om landet de flyttats till har skrivit under konventionen.

www.regeringen.se/uds-reseinformation/bortforda-barn/

Hon har hela vårdnaden.
  • Anonym (Vart)

Men hur kan pappan ha någon möjlighet att förstöra om han inte har vårdnaden, inte träffar barnen och inte ens bryr sig... Och hur kommer det sig att hon har ensam vårdnad om de bodde ihop och hon trodde att han älskade henne när barnen föddes?

Att ta ifrån barnen en förälder är grymt. Om det inte handlar om ett så hotfullt läge så att man måste.

• Anonym (dm)

Ja det kan hon. Det är en av de viktigaste anledningarna till att ha enskild vårdnad. Mamman kan flytta när hon vill utan att en man bestämmer över henne.

• Anonym (dm)
    Anonym (H) skrev 2017-11-01 16:33:00 följande:
    Hem.

Han är inte tillfrågad, men skulle garanterat säga nej.
    Fråga inte innan.
  • nevermind

Ring soc anonymt och fråga.

Men det känns ju som att hon bara kan flytta för han kommer väl inte märka nåt...

• Anonym (Vart)

Om man skulle vilja föra sina barn ut ut landet mot en förälders vilja, och planerar och rekar läget inför det, kanske man inte riktigt säger som det är här på FL. Jag vet ju inte hur det är i det här fallet men jag får en mysko och motstridig känsla av uppgifterna...

• Tow2Mater
    Anonym (Vart) skrev 2017-11-01 22:40:19 följande:

Och hur kommer det sig att hon har ensam vårdnad om de bodde ihop och hon trodde att han älskade henne när barnen föddes?

Anonym (Vart) skrev 2017-11-02 19:25:36 följande:

. Jag vet ju inte hur det är i det här fallet men jag får en mysko och motstridig känsla av uppgifterna...

Gissar TS ville ha alla fl-dagarna.

En av de viktigaste anledningarna män inte ska skaffa barn innan de gift sig; mammorna kan gora vad de vill och vägra skriva under papper om gemensam vårdnad.
  • Anonym (H)
    Anonym (Vart) skrev 2017-11-01 22:40:19 följande:

Men hur kan pappan ha någon möjlighet att förstöra om han inte har vårdnaden, inte träffar barnen och inte ens bryr sig... Och hur kommer det sig att hon har ensam vårdnad om de bodde ihop och hon trodde att han älskade henne när barnen föddes?

Att ta ifrån barnen en förälder är grymt. Om det inte handlar om ett så hotfullt läge så att man måste.

De bodde inte ihop när barnen föddes, han stack typ två veckor innan och har inte brytt sig om att träffa dem sen de föddes.

Han är ett svin.
  • Anonym (H)

Det är inte mig det gäller, jag frågar här för att veta vad jag ska råda en kompis.

• Anonym (H)
    Tow2Mater skrev 2017-11-02 19:47:39 följande:

Tvillingar eller trillingar...? Måste va jobbigt...

Tvillingar.
  • Anonym (Flytta)
    Anonym (H) skrev 2017-11-01 15:04:35 följande:

Om mamman har ensam vårdnad om barnen, kan hon då flytta utomlands med dem mot pappans vilja?

Var ska mamman flytta nånstans?
Svar på tråden Flytta utomlands mot förälders vilja?