mamma 86 skrev 2017-11-04 08:32:34 följande:
Jag är tack och lov inte sjuk längre men hennes oro kan definitivt finnas kvar! Hon tog ofta upp det förut.
Jag frågar henne varför hon blir ledsen men hon svarar bara: jag vill vara med dig! Ska jag gå till tvättstugan eller affären blir hon inte ledsen, inte heller om hon ska vara på sina aktiviteter. Det är när vi inte ska ses på längre stunder det är jobbigt för henne.
Ett belöningssystem låter intressant! Har Du själv provat det någon gång?
Jag tror att det är vanligt/normalt att 9-åringar tycker att det är jobbigt att vara borta längre tider från familjen: typ sova över eller ge sig av till nya okända platser med andra människor hela dagen. Det skulle jag inte se som något stort problem eller något avvikande.
Om det gäller varje dag, som att gå till skola och fritids, och till saker som inte går att välja, så är det ett problem som jag skulle lägga energi på att lösa.
Jag tror ändå på att genom att träna på de avsked som bara är
lite jobbiga så kommer det att få positiva effekter på de som är hysteriskt jobbiga. Flytta gränserna lite och ändra på dynamiken - visa att det är möjligt. Att hon
kan klara av det. Skriv en liten logg eller dagbok så att ni kan följa hennes framsteg eller se mönster om vad som är jobbigt och vad som underlättar eller stjälper.
9 år är supertidigt för att ha egen mobil, men det kanske skulle kunna vara en livlina för henne? Om hon vet att hon kan nå dig och höra din röst när hon behöver dig så är separationen inte så stor.
Är hon svår att prata med direkt så kan du ta upp separationer och separationsångest mer indirekt genom att läsa böcker och se filmer på temat. (Av någon anledning kommer jag inte på en enda titel just nu, men det måste finnas tusentals. Vem kan segla förutan vind osv, temat är ju klassiskt. Fråga din bibliotikarie.) Ja och lyssna på lite ledsamma låtar om saknad och gråt en skvätt när ni är tillsammans så att hon får bearbeta lite av den sorgen och de känslorna med dig där.
Jag har ingen större erfarenhet av belöningssystem, men när äldste sonen var 4-5 år och hade låst sig om att hårtvättar var livsfarliga, så fungerade ett belöningssystem, där han fick klistermärke för en hårtvätt, hur bra som helst. Jag ritade en spelplan där man gick från start till mål på 15-20 steg. Ett klistermärke per hårtvätt och en liten överraskning när han gick i mål. Hans låsning släppte med en gång och det tog bort dramatiken och konflikten. Efter att planen var färdigspelad så visste vi båda att hårtvättar var något som vi kunde hantera och det behövdes inte några mer belöningar. Men som sagt så har jag inte så mycket erfarenhet så läs in dig på andra håll först.