• vickanÖ

Hur ofta ska man ha sex?

Hej!

Hur ofta ska/bör man ha sex för att bli gravid? Har för mig att om mannen får utlösning ofta så blir spermierna "slöa". Så hur är det där egentligen?

Vi sexar ibland flera gånger per dag, men mest för att det är skönt.

Men nu börjar jag bli tålmodig, vi har försökt i 5 månader.

• Svar på tråden Hur ofta ska man ha sex?
  • Babymaker71

Tre dagars uppehåll ska tydligen vara bra eller åtminstone det som rekommenderades inför manligt fertilitetstest minst 3dagar men max 10 har jag för mig att det var.

Sen tror jag på metoden att försöka 3dagar innan, exakt på och sen 3dagar efter beräknad ägglossning om man har den möjligheten.

• Milou3

3 dagar efter ägglossning låter lite vanskligt ;) ägget lever Max 24h oftast bara runt 12h. Jag skulle satsa på 3 dagar innan äl + 1 dag innan äl samt 1 dag efter äl isf :)

De gånger vi lyckats senaste året har varit 1-2 dagar innan äl!

• Babymaker71

Ja 3dagar efter konstaterad ägglossning är för sent men jag syftar på beräknad ägglossning om man inte har stenkoll på exakt när det sker :)
    Köp bra ägglossningstest så har man bra koll.

• Mortiscia
    vickanÖ skrev 2017-11-03 14:42:50 följande:

Hej!

Hur ofta ska/bör man ha sex för att bli gravid? Har för mig att om mannen får utlösning ofta så blir spermierna "slöa". Så hur är det där egentligen?

Vi sexar ibland flera gånger per dag, men mest för att det är skönt.

Men nu börjar jag bli tålmodig, vi har försökt i 5 månader.

Inte varje dag iaf! Som andra skrivit så bör man ta lite paus innan det är dags för ägglossning, då kan ni ha sex iaf en gång om dagen från o med strax före ÄL till ett par dagar efter. Det kan ju också vara så att du inte blir gravid om du stressar kring att bli gravid, eller annat i livet för den delen. Om ni inte blivit gravida på ett år bör ni söka läkare och undersöka er båda två så allt fungerar som det ska. Lycka till!
  • EpicNurse

En gång varannan dag är oftast det optimala. Lagom gamla och lagom många spermier = bra simmare.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • bebis2018
    EpicNurse skrev 2017-11-03 18:07:17 följande:

En gång varannan dag är oftast det optimala. Lagom gamla och lagom många spermier = bra simmare.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
    Detta ska jag och sambon testa denna gång. Är 33 år och vill så gärna bli gravid... men börjar tro att jag har endometrios! Har inga barn sedan tidigare så känner mig så sen och stressad...
  • vickanÖ

Okej :) men hur fungerar ett ägglossningstest? Ska man kissa varje dag?

Jag har 2 barn sedan innan. Och vi vart gravida direkt när vi träffades, men gjorde abort för att det var så tidig relation. Jag brukar bli gravid väldigt lätt så det är mycket därför man undrar. Kan det också vara så att man nyss är 30 fyllda att det kan påverka? ????

• Elliot1

Åh vilken bra tråd! Precis vad jag behövde just nu.. Denna månad bestämde vi oss för att göra vårt yttersta för att öka chanserna för att bli gravida. Det betyder att vi har haft sex varje dag i 6 dagar.. Mån-Lör med ägglossning antagligen tors, fre eller lör (använder ej ÄL-test). Vi läste såklart, och visste sen tidigare, att man ska försöka ha sex varannan dag men vi kände "better safe than sorry".. Så nu börjar man ju istället noja över att man haft för mycket sex!! Hur sjukt är inte det?

Varit gravid innan, fick missfall. Men den ägglossningen var vi på semester och hade sex varje dag i 8 dagar av ren lust. Så det funkade ju uppenbarligen :)

Men hur ska man någonsin kunna vara nöjd liksom, alltid är det något man analyserar!

Svar på tråden Hur ofta ska man ha sex?