• Anonym (TS)

Min mamma kommer dö..

Jag vet egentligen inte vad jag vill få ut av det här inlägget, kanske prata med någon i liknande situation eller bara lufta mina tankar.

Jag bär på en stor sorg, min mamma är döende. Vi vet inte om hon har 6 månader eller några år kvar. I bästa fall några år. Och jag känner en sådan sorg redan nu. Hon kommer inte få se sina efterlängtade barnbarn växa upp, mina barn kommer inte få ha den starka kvinnan i sina liv. Hon är, och har alltid varit, min klippa i livet. Hon har alltid stöttat mig genom allt i livet, både glädje och sorg. Jag sörjer allt hon kommer gå miste om, allt jag kommer vilja ha med henne på i framtiden.

Det är ibland som att jag springer rakt in i en vägg, och det slår mig att hon kanske snart inte finns kvar. Jag försöker slå bort tankarna så fort de kommer, men de biter sig fast och jag kan inte sluta gråta.

Jag känner också så oerhört för min far, hon är även hans stora klippa i livet. De har levt över 40 år tillsammans, nyligen blivit pensionärer båda två. De har jobbat hårt för att komma dit de är idag, ingen av dem skulle lämna den andra för något i världen och så blir det så här.. Jag ser paniken i min far när mamma pratar om sin sjukdom. Han kommer bli ensam kvar. Det är jag som följer mamma på läkarbesök, han orkar inte.

Hur hanterar man sånt här? Jag får panik, samtidigt som jag känner mig oerhört samlad, men det brister ibland och jag kan inte greppa det, kan inte förstå. Det händer inte mig, oss. Det är som att det är någon annan som är drabbad, men ändå inte.

• Svar på tråden Min mamma kommer dö..
  • Anonym (TS)
    Anonym (Mamma som dog) skrev 2017-12-18 19:41:10 följande:

Fy, vad jobbigt.

Hoppas verkligen ni hinner fira jul tilllsammans! Jag lider med dig. Det är inte roligt att stå där vid sidan. Så hjälplös. Alla stunder ihop är så värdefulla. Fånga dagen verkligen.

Jag tror att vi hade tur att mammas cancer upptäcktes tidigt och att hon hann leva över ett år sedan diagnosen.

Vet att denna cancerform ganska ofta går snabbt utför. Har en bekant vars pappa också dog i det och han levde mindre än två månader efter diagnosen. Han levde en vecka efter han slutade äta.

Mamma levde ju bara 3,5 dygn på sjukhuset och man förstod sista dygnet det var kort kvar så då var vi vakna vid hennes sida hela tiden och turades om sitta med. När döden var väldigt nära märktes det på henne så vi hann hämta bröderna som sov i annat rum innan hon dog. Hon väntade på alla.

Nätterna innan var pappa med i samma rum men sov.

Min mamma ville inte heller bli så mkt fotad. När hon hade cellgifter och inte fick färga håret tyckte hon väl sämst om bli fotad. Hon färgade håret när hon inte skulle ha mer cellgifter och då fick vi fota ibland , men man ser ju på bilder att hon är sjuk och så mager. Två bilder från sista julen har hon fastnat på och hon är en skugga av sitt gamla jag där. Lilla mamma.

Hjälplös är man verkligen. Det är så mycket mer vi skulle ha hunnit göra tillsammans. Men där står vi, hand i hand och tittar på när den jävla sjukdomen äter upp henne inifrån!

Vi har möjlighet att sova hos henne om det är nödvändigt, min syster bor dessutom alldeles i närheten. Det är skönt att vi har nära allihopa, det går snabbt att ta sig dit.

Vi hoppas verkligen hon får finnas kvar över julen också! Hon har humor fortfarande trots att hon knappt orkar vara vaken mer än 15-20 minuter åt gången. Så det är inte bara sorg, vi kan fortfarande skratta med och åt varandra! Så mycket värt!
  • Anonym (Mamma som dog)
    Anonym (TS) skrev 2017-12-18 22:12:19 följande:

Hjälplös är man verkligen. Det är så mycket mer vi skulle ha hunnit göra tillsammans. Men där står vi, hand i hand och tittar på när den jävla sjukdomen äter upp henne inifrån!

Vi har möjlighet att sova hos henne om det är nödvändigt, min syster bor dessutom alldeles i närheten. Det är skönt att vi har nära allihopa, det går snabbt att ta sig dit.

Vi hoppas verkligen hon får finnas kvar över julen också! Hon har humor fortfarande trots att hon knappt orkar vara vaken mer än 15-20 minuter åt gången. Så det är inte bara sorg, vi kan fortfarande skratta med och åt varandra! Så mycket värt!

Vad tragiskt !

Så jobbigt för er att hon är så dålig och det gått så snabbt. Tur det är nära.

Så där var det ju aldrig för mamma, för hon kämpade på och var så pass pigg hon kunde vara uppe 1-2 timmar i taget men sen behövde hon ju mkt vila. Jag tror hon kanske var uppe för mkt under julhelgen också då alla var hemma, Det var efter operation på sjukhuset som de inte kunde göra nåt, och sedan var hon knappast vaken alls sista dygnen. Hon bara gnydde när morfinen slutade verka.

Håller tummarna för er att hon får finnas med er ett tag till.

Det är verkligen inte kul att förlora sin mamma och jag undrar om såren nånsin läker. Jag saknar fortfarande snart sex år efter hon dog. Mina barn minns henne inte, de var 1 år och 2,5 när hon dog.
  • Memaha

Jag kommer ihåg när min älskade mamma dog på sjukhuset. I sex dagar var hon där och egentligen var det typ jag som skyndade på att nu måste hon ringa doktorn. Första dagen trodde jag att mamma skulle bli bättre snart och få komma hem. Nästa dag var hon mycket sämre och jag började ana vart det skulle sluta. Men även på ett sätt var allting så overkligt. Jag kände att jag inte kunde påverka eller hjälpa till på något sätt. Den fjärde dagen blev hon tillfälligt piggare och sade: far du hem så ses vi imorgon. På morgonen ringde en läkare och sa att mamma blivit jätte dålig under natten. Den dagen och natten var jag konstant där hos henne och dagen därpå dog mamma,när jag åkt tillfälligt typ en timme hem så hade hon lämnat den här världen. Jag hoppas att hon hörde mig när ja att hon varit världens bästa mamma o att ja älskade henne..Saknaden försvinner aldrig men tillslut accepterar man.

• Anonym (TS)

Hon dog. Mamma dog. Årets mörkaste dag, i flera betydelser. Natten till idag somnade hon in. Det gick så fort. I tisdags var jag där med dottern i några timmar, de skålade i nyponsoppa och det var så fint. Sen tog det slut.

En av de finaste och tyngsta dagarna i mitt liv. Hon fick besök av alla hon ville ha där. När de övriga farit hem och bara närmsta familjen var kvar tog det bara några timmar till hon tog sitt sista andetag. Så överjävligt orättvist.

• Anonym (Mamma som dog)
    Anonym (TS) skrev 2017-12-21 16:40:20 följande:

Hon dog. Mamma dog. Årets mörkaste dag, i flera betydelser. Natten till idag somnade hon in. Det gick så fort. I tisdags var jag där med dottern i några timmar, de skålade i nyponsoppa och det var så fint. Sen tog det slut.

En av de finaste och tyngsta dagarna i mitt liv. Hon fick besök av alla hon ville ha där. När de övriga farit hem och bara närmsta familjen var kvar tog det bara några timmar till hon tog sitt sista andetag. Så överjävligt orättvist.

Men vad hemskt! Jag beklagar verkligen! Vad fint att hon fick besök av alla hon ville ha dit. Hon kanske ville få ta avsked och sedan orkade hon inte mer. . Hon slipper iaf plågas mer, för denna cancer är hemsk! Förstår att det är hemskt tungt nu just före jul också. Så tråkigt för er.

Nu kommer en tid som är jobbigare än sjukdomstiden. Saknad och sorg.
  • Anonym (TS)

Anonym (Mamma som dog) skrev 2017-12-21 18:48:40 följande:

Men vad hemskt! Jag beklagar verkligen! Vad fint att hon fick besök av alla hon ville ha dit. Hon kanske ville få ta avsked och sedan orkade hon inte mer. . Hon slipper iaf plågas mer, för denna cancer är hemsk! Förstår att det är hemskt tungt nu just före jul också. Så tråkigt för er.

Nu kommer en tid som är jobbigare än sjukdomstiden. Saknad och sorg.

Tack! Det är som ett stort mörkt hål i hjärtat. Hon blev bara 66 år gammal, och det gör mig så ont att hon inte fick vara med längre än så!

Hon hade så ont sista dagen, det var som att det gick se hur cancern åt upp henne inifrån när hon timme för timme blev svagare och svagare. Vi fick be om enorma mängder smärtstillande och ångestdämpande för att hon skulle finna ro i kroppen. Hon var "med" nästan hela vägen, det var bara de sista timmarna hon inte kunde svara på tilltal eller beröring.

Det kommer bli oerhört tufft framöver. Livet rullar ju på, jag har ju ett barn att ta hand om, och bebis i magen behöver lite lugn och ro emellanåt, för herregud så ont det spänt i magen det senaste dygnet. Har ibland inte kunnat stå upp då det gjort alldeles för ont i magen.

Nu väntar gentester hos både mig och min lillasyster. De kommer kalla oss på regelbundna kontroller resten av livet eftersom även mormor dog av samma jävliga cancertyp, vi ligger alltså i riskzonen att drabbas även vi då det uppenbart är ärftligt i vår släkt. Och bara det är oerhört skrämmande, att veta att jag kan råka ut för samma sak.

Den enda positiva känslan är att hon inte plågas mer. Nu är det bara vi andra kvar som behöver plocka ihop alla våra känslor och försöka få någon ordning på det här.
  • Anonym (Dröm)

Inget som är viktigt, dör någonsin. Dvs, minnet av din mamma lever alltid kvar. Jag drömde om min mamma i natt. Plötsligt kom jag på att hon var död, så då passade jag på i drömmen att krama henne lite extra, och känna hennes mjuka kind. Det var skönt, kändes nästan som om vi träffats på riktigt. Hon skrattade så glatt i drömmen!

• minst

Beklagar sorgen! Gråt, kramas, prata minnen och var rädda om varandra!

• Anonym (Mamma som dog)
    Anonym (TS) skrev 2017-12-21 22:21:37 följande:

Tack! Det är som ett stort mörkt hål i hjärtat. Hon blev bara 66 år gammal, och det gör mig så ont att hon inte fick vara med längre än så!

Hon hade så ont sista dagen, det var som att det gick se hur cancern åt upp henne inifrån när hon timme för timme blev svagare och svagare. Vi fick be om enorma mängder smärtstillande och ångestdämpande för att hon skulle finna ro i kroppen. Hon var "med" nästan hela vägen, det var bara de sista timmarna hon inte kunde svara på tilltal eller beröring.

Det kommer bli oerhört tufft framöver. Livet rullar ju på, jag har ju ett barn att ta hand om, och bebis i magen behöver lite lugn och ro emellanåt, för herregud så ont det spänt i magen det senaste dygnet. Har ibland inte kunnat stå upp då det gjort alldeles för ont i magen.

Nu väntar gentester hos både mig och min lillasyster. De kommer kalla oss på regelbundna kontroller resten av livet eftersom även mormor dog av samma jävliga cancertyp, vi ligger alltså i riskzonen att drabbas även vi då det uppenbart är ärftligt i vår släkt. Och bara det är oerhört skrämmande, att veta att jag kan råka ut för samma sak.

Den enda positiva känslan är att hon inte plågas mer. Nu är det bara vi andra kvar som behöver plocka ihop alla våra känslor och försöka få någon ordning på det här.

Vad hemskt att hon plågades så. Vad skönt att hon ändå var med nästan ända till slutet.

66 är ingen ålder. Min mamma blev 55 år. Jobbigt att magen bråkar också. Kanske bebis känner av att du inte mår bra.

Inte kul med en sån ärftlighet.

Min mamma hon oroade sig att hon skulle ärva mormors alzheimer. Så fick hon nåt ännu värre istället. Hata cancer!

Det är nog tur du har barn. Det blir liksom lättare med sorgen då.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Mamma som dog) skrev 2017-12-22 19:09:46 följande:

Vad hemskt att hon plågades så. Vad skönt att hon ändå var med nästan ända till slutet.

66 är ingen ålder. Min mamma blev 55 år. Jobbigt att magen bråkar också. Kanske bebis känner av att du inte mår bra.

Inte kul med en sån ärftlighet.

Min mamma hon oroade sig att hon skulle ärva mormors alzheimer. Så fick hon nåt ännu värre istället. Hata cancer!

Det är nog tur du har barn. Det blir liksom lättare med sorgen då.

Åh, vad ledsamt att din mamma inte heller blev särskilt gammal! Det är ännu värre när yngre människor rycks iväg, med hög ålder är det ju ändå mer "väntat" och naturligt.. inte när man knappt blivit pensionär, eller ännu tidigare.

Min mamma gick i pension vid 64, så hon hann åtminstone smaka på vad det innebar och som hon njöt av att inte jobba mer. Dörren föddes i september och om gick i pension i juni, så hon har verkligen fått ut mesta möjliga av sitt enda barnbarn!

Ja, Det känns inte så tungt alla timmar på dygnet när vi har en sådan glädjespridare till dotter att umgås med också! Det blir lite lättare mitt i allt elände.

Det är en jävla sjukdom! Och att dessutom få en så "okänd" typ av cancer också. Helt chanslös! Så tragiskt!
  • Anonym (Mamma som dog)
    Anonym (TS) skrev 2017-12-22 21:42:41 följande:

Åh, vad ledsamt att din mamma inte heller blev särskilt gammal! Det är ännu värre när yngre människor rycks iväg, med hög ålder är det ju ändå mer "väntat" och naturligt.. inte när man knappt blivit pensionär, eller ännu tidigare.

Min mamma gick i pension vid 64, så hon hann åtminstone smaka på vad det innebar och som hon njöt av att inte jobba mer. Dörren föddes i september och om gick i pension i juni, så hon har verkligen fått ut mesta möjliga av sitt enda barnbarn!

Ja, Det känns inte så tungt alla timmar på dygnet när vi har en sådan glädjespridare till dotter att umgås med också! Det blir lite lättare mitt i allt elände.

Det är en jävla sjukdom! Och att dessutom få en så "okänd" typ av cancer också. Helt chanslös! Så tragiskt!

Det är ju det. Jag har känt ännu yngre som dött i cancer också. Men innan mamma dog hade jag inte förlorat någon nära i cancer. Samma år som mamma dog förlorade jag en bra kompis också, hon var bara 35.

Jag kände inte alls till denna cancerform innan mamma fick. Sen så ska man ju inte googla... Högst dödlighet av alla cancerformer.

Vad härligt att din mamma fått chans vara mycket med sitt barnbarn. Det är ju viktigt. Du får berätta för dina barn när de växer upp om deras fina mormor. Göra henne levande fast hon inte finns kvar.

Min dotter hon har ibland när hon haft funderingar om döden och så gråtit för att hon saknar mormor. Det är som gulligt fast hon ju inte kommer ihåg mormor alls, bara sett bilder och nån film på henne. Hon vet att mormor var en så fin person som verkligen är saknad.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Mamma som dog) skrev 2017-12-23 00:10:48 följande:

Det är ju det. Jag har känt ännu yngre som dött i cancer också. Men innan mamma dog hade jag inte förlorat någon nära i cancer. Samma år som mamma dog förlorade jag en bra kompis också, hon var bara 35.

Jag kände inte alls till denna cancerform innan mamma fick. Sen så ska man ju inte googla... Högst dödlighet av alla cancerformer.

Vad härligt att din mamma fått chans vara mycket med sitt barnbarn. Det är ju viktigt. Du får berätta för dina barn när de växer upp om deras fina mormor. Göra henne levande fast hon inte finns kvar.

Min dotter hon har ibland när hon haft funderingar om döden och så gråtit för att hon saknar mormor. Det är som gulligt fast hon ju inte kommer ihåg mormor alls, bara sett bilder och nån film på henne. Hon vet att mormor var en så fin person som verkligen är saknad.

Det där med att googla känner jag igen.. jag höll mig i ungefär en vecka från att söka på det, trots att det var fruktansvärd läsning så känner jag att jag absolut inte ångrade det. Jag fick förbereda mig i lugn och ro på vad som skulle komma. Min syster lyssnade bara på läkarna, och hon säger nu att hon önskade läkarna var mer tydliga för hon var inte lika "insatt" som jag. Jag frågade dock om jag skulle berätta vad jag läst, men det ville hon inte så hon fick göra ett eget val i det.

Ja! Min mamma har varit så duktig på att berätta om vår mormor (som ju dog av samma cancer, när jag var ett halvår gammal), det känns som jag ändå känt mormor på något vis fast jag aldrig kunnat bilda mig några egna minnen av henne. Så jag hoppas jag kan vara lika duktig på att berätta för mina barn den dagen det är dags! :) Hon ställde alltid upp för min dotter, släppte alla sina planer för att hjälpa till ibland när det behövdes ta ut vab eller bara för att umgås med henne. Helt fantastiskt att ha kvar i minnet!

Vi har redan hunnit planera mycket av begravningen och hon hämtades i en kista vi valde ut samma dag hon dog. Det kommer bli så fint, och det är så skönt att kunna "släppa" det nu över julen och slippa ha allt det kvar att tänka på nu.

Vi har bott hos pappa sedan i onsdags, hjälpt honom med "allt", städat, ringt jobbiga samtal, vattnat blommor, gråtit och skrattat tillsammans. Och dottern får honom på andra tankar när det blir för dystert. Känns fint att kunna ge honom det här nu inför julhelgen, men som jag längtar efter att få lägga mig i min egen säng, och få vara ifred en stund!
  • Anonym (Mamma som dog)
    Anonym (TS) skrev 2017-12-23 20:20:37 följande:

Det där med att googla känner jag igen.. jag höll mig i ungefär en vecka från att söka på det, trots att det var fruktansvärd läsning så känner jag att jag absolut inte ångrade det. Jag fick förbereda mig i lugn och ro på vad som skulle komma. Min syster lyssnade bara på läkarna, och hon säger nu att hon önskade läkarna var mer tydliga för hon var inte lika "insatt" som jag. Jag frågade dock om jag skulle berätta vad jag läst, men det ville hon inte så hon fick göra ett eget val i det.

Ja! Min mamma har varit så duktig på att berätta om vår mormor (som ju dog av samma cancer, när jag var ett halvår gammal), det känns som jag ändå känt mormor på något vis fast jag aldrig kunnat bilda mig några egna minnen av henne. Så jag hoppas jag kan vara lika duktig på att berätta för mina barn den dagen det är dags! :) Hon ställde alltid upp för min dotter, släppte alla sina planer för att hjälpa till ibland när det behövdes ta ut vab eller bara för att umgås med henne. Helt fantastiskt att ha kvar i minnet!

Vi har redan hunnit planera mycket av begravningen och hon hämtades i en kista vi valde ut samma dag hon dog. Det kommer bli så fint, och det är så skönt att kunna "släppa" det nu över julen och slippa ha allt det kvar att tänka på nu.

Vi har bott hos pappa sedan i onsdags, hjälpt honom med "allt", städat, ringt jobbiga samtal, vattnat blommor, gråtit och skrattat tillsammans. Och dottern får honom på andra tankar när det blir för dystert. Känns fint att kunna ge honom det här nu inför julhelgen, men som jag längtar efter att få lägga mig i min egen säng, och få vara ifred en stund!

Det var väl som att jag inte ville tro det värsta förrän läkarna sa det ett halvår innan hon dog. Att hon bara hade kort tid kvar. Vad dumt att inte din mammas läkare var tydligare med att din mamma skulle dö.

Det är ju fint att ni kunnat vara hos din pappa och stötta. Är ju en hemsk sorg för alla.

God jul på dig! Hoppas ni får en fin jul trots sorgen!
  • Anonym (TS)
    Anonym (Mamma som dog) skrev 2017-12-24 07:47:17 följande:

Det var väl som att jag inte ville tro det värsta förrän läkarna sa det ett halvår innan hon dog. Att hon bara hade kort tid kvar. Vad dumt att inte din mammas läkare var tydligare med att din mamma skulle dö.

Det är ju fint att ni kunnat vara hos din pappa och stötta. Är ju en hemsk sorg för alla.

God jul på dig! Hoppas ni får en fin jul trots sorgen!

Det blev en ganska fin jul trots allt. Stilla, men fin! Många som hörde av sig och vi har haft tid att samla oss lite på varsitt håll, men ändå kunnat prata och umgås "som vanligt".

Idag har vi planerat begravningen med prästen. Det kommer bli fint, men tungt!

Och under kvällen har dottern för första gången pratat om sin mormor och blivit ledsen efter hon sett en bild på dem två. Herregud så tufft, tårarna bara rann på mig! Hon saknar sin mormor, det är tydligt det!
  • Anonym (Mamma som dog)
    Anonym (TS) skrev 2018-01-05 22:59:09 följande:

Det blev en ganska fin jul trots allt. Stilla, men fin! Många som hörde av sig och vi har haft tid att samla oss lite på varsitt håll, men ändå kunnat prata och umgås "som vanligt".

Idag har vi planerat begravningen med prästen. Det kommer bli fint, men tungt!

Och under kvällen har dottern för första gången pratat om sin mormor och blivit ledsen efter hon sett en bild på dem två. Herregud så tufft, tårarna bara rann på mig! Hon saknar sin mormor, det är tydligt det!

Vad skönt att det blev fint iaf.

Det är svårt det där med att möta barn om döden. Finns ju en del fina böcker att läsa. Adjö Herr Muffin bland annat. Mina barn kommer ibland in på döden. Nu minns de ju inte mormor längre då de var så små när hon dog de två äldsta som träffat henne.

Våran jul blev också fin. Det gick bra att fira hemma utan mamma.

Begravning är ju alltid tungt.

Bred dina vida vingar hade vi på begravningen och den kan jag inte höra utan att gråta. Min mamma var också en sån person som älskade änglar. Hon har en ängel på sin gravsten. Sex år sedan är det nu som min mamma dog. Ett tråkigt jubileum och saknar henne lika mkt än även om jag inte tänker på henne lika ofta nu för tiden.

Hoppas att det går bra med begravningen och att det blir ett fint avslut. Det är viktigt!
  • Anonym (TS)
    Anonym (Mamma som dog) skrev 2018-01-05 23:40:55 följande:

Vad skönt att det blev fint iaf.

Det är svårt det där med att möta barn om döden. Finns ju en del fina böcker att läsa. Adjö Herr Muffin bland annat. Mina barn kommer ibland in på döden. Nu minns de ju inte mormor längre då de var så små när hon dog de två äldsta som träffat henne.

Våran jul blev också fin. Det gick bra att fira hemma utan mamma.

Begravning är ju alltid tungt.

Bred dina vida vingar hade vi på begravningen och den kan jag inte höra utan att gråta. Min mamma var också en sån person som älskade änglar. Hon har en ängel på sin gravsten. Sex år sedan är det nu som min mamma dog. Ett tråkigt jubileum och saknar henne lika mkt än även om jag inte tänker på henne lika ofta nu för tiden.

Hoppas att det går bra med begravningen och att det blir ett fint avslut. Det är viktigt!

Begravningen blev fin, precis som vi trodde. Det kom närmare 100 personer, många bekanta ansikten! Det var fint, men fruktansvärt sorgligt!

Livet rullar på. Det närmar sig bebis ankomst, det är bara en dryg månad kvar nu. Vissa dagar känner jag mig bara förväntansfull inför det, andra dagar känner jag bara sorg - sorg för att ha förlorat mamma och sorg för att hon och bebis aldrig får träffa varandra!

Vissa kvällar är det som att någon slagit mig i huvudet, jag känner mig helt knockad av sorgen, av att inse att hon aldrig kommer tillbaks. Jag kan bara inte förstå det ibland, medan andra dagar är jag helt på det klara med allt som skett och att det "är som det är".
  • Anonym (Mamma som dog)
    Anonym (TS) skrev 2018-02-04 22:45:09 följande:

Begravningen blev fin, precis som vi trodde. Det kom närmare 100 personer, många bekanta ansikten! Det var fint, men fruktansvärt sorgligt!

Livet rullar på. Det närmar sig bebis ankomst, det är bara en dryg månad kvar nu. Vissa dagar känner jag mig bara förväntansfull inför det, andra dagar känner jag bara sorg - sorg för att ha förlorat mamma och sorg för att hon och bebis aldrig får träffa varandra!

Vissa kvällar är det som att någon slagit mig i huvudet, jag känner mig helt knockad av sorgen, av att inse att hon aldrig kommer tillbaks. Jag kan bara inte förstå det ibland, medan andra dagar är jag helt på det klara med allt som skett och att det "är som det är".

Oj, vad många som kom! Bra med ett fint avslut.

Kanske hon finns med nånstans ändå din mamma och vakar över er?

Sorgligt är det ju! Ibland går det bara för snabbt att livet tar slut.

Är ju bra att du har bebis att längta efter. Jag tror det lätt blir så med sorg, det går lite fram och tillbaka. Är som svårt att ta in det i början. Det är nog bra iaf att du har lite tid innan bebis föds så du kanske hinner hämta dig. Tror det skulle vara jobbigt få barn precis när det är nytt med sorgen.

Jag känner ju fortfarande att jag sörjer min mamma. Inte lika ofta som i början, men då och då kommer det över mig. Jag tror aldrig den saknaden kommer försvinna. Men livet går vidare och man får minnas alla fina stunder man haft tillsammans! Min fyraåring som aldrig träffat sin mormor pratar just nu mycket om mormor och att hon är död. Han ser henne på bild varje dag då vi hängt upp bilder på mor- och farföräldrar i barnens rum. Farfar är också död och vi vill att de ska få se dem. Bilden på mamma är från hennes femtioårskalas när hon var så glad. Det är så jag vill minnas henne!
Svar på tråden Min mamma kommer dö..