• MammaEMH

anmäld till socialtjänsten som hämnd från rektorn

Hej
    Undrar om det är någon här som liksom vi, anmält skola/ rektor till Skolinspektionen och nu blivit anmälda till Socialtjänsten?
    Vi upplever det vi utsatts för som en ren hämnd från rektorn, som fått rejäl kritik från Skolinspektionen. 
    Skulle vara så skönt att höra från andra föräldrar som upplevt liknande. 

Maria

• Svar på tråden anmäld till socialtjänsten som hämnd från rektorn
  • viseversa

Den rektorn verkar ju helt jävla sjuk i huvudet. Att hon ens får jobba som rektor?! Gå ännu högre. Har inte hon någon chef över sig?

• MammaEMH

Tack för svar, liten kommun där skolledare försvarar varandra. En simpel lärare som jag kan aldrig vinna över en rektor som, iallafall utåt sett, har kommunens chefer på sin sida. 
    Vart kan man anmäla annars? Polis, JO..? Skolinspektionen utreder enbart sådant som rör elever.. Gör vi en vidare anmälan vill jag ändå känna att vi har en chans. Annars utmålas jag väl som en rättshaverist Förvånad

• idis78
    MammaEMH skrev 2017-11-06 20:01:26 följande:

Skrev ett långt svar nyss men det försvann..
    Skolan är kommunal. Karlskrona Kommun. 

Vår son satt hela ht 16 i ett grupprum med outbildad assistent. 
    Klassläraren tyckte att han störde. 

Vår son är ADHD och är högbegåvad. 

Julen 2016 anmälde vi hans situation till Skolinspektionen. 
    Rektor gjorde då en orosanmälan. Hon uttalade att "anmäler du mig så anmäler jag dig". 

Anmälan skrevs av. 

Skolinspektionen gav rektor skarp kritik ang det vi anmält. 

Rektor förtalade mig/ kränkte mig på nätet i samverkansprotokoll. 
    Jag anmälde det till kommunen i augusti 2017. 

Samma månad kränker skolan- elevassistent och rektor vår son. Stora blåmärken på hans kropp. 
    Barn- och elevombudsmannen utreder. 

Rektor anmäler då vår familj än en gång till Socialen. På lika lösa grunder som sist. Den här gången tänker de utreda. 

Jag jobbar i samma kommun. Orkar snart inte med mitt jobb då mina barn far illa på sin skola (detta går givetvis ut över yngre syskon på samma skola) och rektor har som främsta agenda att svartmåla mig för att rädda sitt rykte.

Vad kan jag göra?????

Vi bor också i Karlskrona... kan det vara samma skola?
  • MammaEMH

Ja, jag såg det nu! Kanske är vanligt att man gör så i Karlskrona Kommun. 
    Ett sätt att rentvå sig då man fått kritik.? Rektorn i vårt fall har fått rejäl kritik så hon gör vad hon kan nu.
    Jag tror inte att det är samma skola. Tyvärr. 
    Inte om jag tittar på Skolinspektionens diarie. Där kan man se anmälningsdatum och skola. Våra barns skola blev anmäld av två familjer i december. Ingen anmälan i september vad jag ser..

• idis78
    MammaEMH skrev 2017-11-06 22:32:02 följande:

Ja, jag såg det nu! Kanske är vanligt att man gör så i Karlskrona Kommun. 
    Ett sätt att rentvå sig då man fått kritik.? Rektorn i vårt fall har fått rejäl kritik så hon gör vad hon kan nu.
    Jag tror inte att det är samma skola. Tyvärr. 
    Inte om jag tittar på Skolinspektionens diarie. Där kan man se anmälningsdatum och skola. Våra barns skola blev anmäld av två familjer i december. Ingen anmälan i september vad jag ser..

Vi upplever att man i Karlskrona kommun håller varandra om ryggen. Detta gör det oerhört svårt att få rätt stöd i skolan.
    Det har varit otroligt tungt att driva allt mot skolan. Man har ju känt sig så liten och ensam.

Vi bor inne på Trossö, och vår pojk gick i skolan där. Stämmer det på er?
  • MammaEMH

Nej, vi bor en liten bit utanför centrum. 
    Olika skolområden men tydligen samma förfarande bland rektorer. 
    Undrar om du skulle vilja diskutera detta mer via mail..? 
    Har ni ett pågående ärende kanske vi kan stötta/ tipsa varandra på något vis..

• Happyfish11

Exakt det hände oss också!
    Rektorn på på restaurang och livsmedelslinjen på Mimers hus gymnasium utsatte vår dotter för sexuellt ofredande. När vi sa att vi skulle anmäla honom hotade han att gå till socialen med en anmälan om att dottern var "undernärd" och som skäl till hans närmande uppgav han att han som rektor varit tvungen att undersöka hennes kropp eftersom hon var vegetarian och han varit orolig att hon inte fått tillräckligt med näring. Vi anmälde honom och han verkställde sitt hot. Socialen undrade va han höll på med.

• Blåbärspappan

Hej!

I min kommun är det rutin att rektorn hämndanmäler vårdnadshavaren till Socialförvaltningen. Eller rent formellt lämnar in en påhittad orosanmälan.

Jag har alldeles nyligen råkat ut för detta för minst tredje gången. 

Eftersom rektorn inte är så smart så kan förstås saken hen påstår lätt motbevisas så anmälan "lämnas utan åtgärd". 

Jag håller just på med anmälan till SI.

Tyvärr är det lite motsägelsefullt med skolans så kallade anmälningsplikt. Det ska nämligen ha avgjorts i domstol att om en skolpersonal INTE anmäler och det visar sig att de brustit så kan de inte dömas för tjänstefel för att domstolen anser att personal i skolan inte är en myndighetsutövning. Egentligen borde det betyda att de inte har någon anmälningsplikt heller, vilket de alltid gömmer sig bakom när man ifrågasätter.

Jag har påpekat för Soc att de måste sätta stopp för detta. Jag har varit i kontakt med skolchefer och politiker men alla hänvisar till den så kallade anmälningsplikten. Men ska någon anmäla måste det finnas skäl för det menar jag. När en rektor anmäler något som så uppenbart inte är sant då finns det inte skäl för anmälan. Rektorer utnyttjar Socialförvaltningen för att utöva makt och ingen sätter stopp för det. 

Men att få rätt på detta verkar hopplöst. Rektorer får uppenbarligen bära sig åt hur de vill.

Jag har kontaktat media och hoppas innerligt att de vill ta upp detta. Men lokala tidningar är så fega så jag får väl se hur det blir med det.

Ska vi starta nätverk för att få till en förändring? Du ska veta att detta är MYCKET vanligt förekommande. 

• Klior
    "Hej
    Undrar om det är någon här som liksom vi, anmält skola/ rektor till Skolinspektionen och nu blivit anmälda till Socialtjänsten?
    Vi upplever det vi utsatts för som en ren hämnd från rektorn, som fått rejäl kritik från Skolinspektionen. 
    Skulle vara så skönt att höra från andra föräldrar som upplevt liknande."

För oss blev det ungefär tvärtom. Skolan anmälde oss till socialtjänsten och vi träffade socialtjänsten tillsammans med rektor och lärare på skolan. Socialsekreteraren som var på mötet tyckte att skolan uppvisade såna brister i sitt agerande att hon anmälde skolan till skolinspektionen.

Vi tog det som hände på största allvar (en allvarlig incident som vår son gjort sig skyldig till) och talade allvar med sonen, såg över våra rutiner hemma för att se vad vi kunde förebygga, kontaktade BUP för utvärdering av det som hänt med mera. Skolan gjorde ingenting trots att det som hände, hände på skoltid när inga vuxna var närvarande.

Socialtjänsten tyckte att skolan borde ha bättre koll på barnen på rasterna och att ett barn med vår sons diagnos har rätt till resursperson och att skolan brast i att hantera både mobbing och andra kränkningar mellan barnen. Hon var så himla bra i mötet med skolan. Det kändes verkligen att hon var på vår sons skola och skulle se till att det blev bra för honom oavsett anledningen till att det blivit som det blivit. Så om hon upplevt att vi brast i vårt föräldraskap skulle hon ju sagt det och föreslagit åtgärder för oss, men i vårt fall såg hon främst brister i skolan. 

Vår son har en resurs nu, de har fler vuxna ute på rasterna. Skolan har tagit tag i mobbing och kräkningar mellan barnen. Mycket har blivit bättre, säkert för fler barn än vår son. Och vi har ett bättre samarbete med skolan nu eftersom vi jobbar åt samma håll istället för att prata förbi varandra och beskylla den andra för brister. 

• Blåbärssylt0

Javisst! Det är så de gör. Vårdnadshavare anmäler brister och rektorn hittar på en massa lögner och skickar in det till Soc. 

Jag har till och med fått hotbrev från Skolchefen. Skrevs dagen efter att de fick brev från Skolinspektionen. 

Och klagar man så heter det att "skolan är SKYLDIG att anmäla". Ja om det finns en oro. Inte annars. 

• marengen90

Att anmäla till skolinspektionen igen kan hjälpa. Detta är ju olämpligt agerande av en rektor och förtal. Skolinspektionen är de enda som kan lämna vidare till LAN som återkallar legitimationer och bedöma denne som olämplig för yrket.

• Mia86a

Vi har också fått orosanmälan på oss efter att ha anmält rektorn till skolinspektionen. Stockholms kommun... Saknar HELT förtroende för rektorn på den skolan.

• KeiKai

Hej.

Vi har drabbats av detta både i förskola och skola. I förskola blev min då 3 åring så illa slagen av en nästan 6 år gammal pojke att han fick bestående fysiskt handikapp. Pedagogen mordhotande i detalj honom för att hindra honom från att skvallra. Anmälan till skolinspektionen följdes av en orosanmälan från förskolan 10 dgr senare trots att han pga vårdbehov efter misshandeln inte ens närvarat. Socionom som utredde var dotter till bekanta till den mordhotande pedagogen.

I förskoleklass blev han påhoppad, slagen, strypt och sparkad även efter knockout av en grupp på 5 vilket jag polisanmälde då det orsakade allvarliga skador samt att man redan tidigare upprepat brustit i tillsyn och även här lät honom gå med skador utan läkarvård i flera timmar tills hämtning. Det var inte på någon av skolorna något personligt utan bara en vana dessa barn hade. Rektorn trampade upprepade ggr farligt nära övergrepp i rättssak och var hotfull, labil, höjde röst och skällde på ang polisanmälan. 4dgr senare bestämde man sig för att förneka händelsen trots att man informerat mig om den inicialt. 17 dgr senare efter 2 dgrs hemvistelse med läkarintyg ihop med lov och helger orosanmäler rektorn, hon informerar mig per telefon att eftersom jag polisanmält orosanmäler hon. Därefter börjar kampanjen mot min son. Klassföreståndare ändrar fullkomligt attityd mot honom till den grad att han nu är rädd för dem, de barn som är bråkiga i klassen tillåts slå på honom utan tillsägelse, vilket de får då de slår på andra, bit för bit väljer de så upprepat honom mer och mer. Återigen inget personligt, de leker gärna fortfarande med honom på ett normalt sätt emellan, men när de har behov att avreagera sig väljer de den som är "tillåten". Man vänder ryggen till honom när han ber om hjälp. Man står och tittar på när han blir slagen utan att ingripa tills dess att han tvingas försvara sig DÅ inbtyter man och skäller ut honom. Man har tom hållit fast honom medan annat barn slagit till dess att han då han inte kom loss tvingats försvara sig och sedan lagt skulden på honom, samt råkat erkänna det för mig. Eftersom han länge vägrat försvara sig och då han tvingats gjort så utan att slå på eller skadat den som attackerat har man tvingats till extrema åtgärder även lögner för att knäcka honom för att ha något att peka på. Upp till dagarna innan anmälan beskrevs han som en mönsterelev, vilket han fortfarande görs av utomstående lärare och tränare. I dagarna följde man upp med ännu en orosanmälan eftersom han mår dåligt i skolan av lärarnas kränkningar, och att vi inte kan samarbeta?! Mot oss..? Rektorn har tydliga psykopatiska trades så hon lär knappast upphöra med sin häxjakt, allt pga att han hade mage att bli misshandlad på hennes skola.. Jag råder alla att alltid spela in samtlig kontakt med skola såsom jag efter incident 1 haft, dock är soc inte intresserad av att höra denna, men den finns iallafall och kommer ut i media om han nu tvingas byta skola pga de vuxnas hämdkampanj. Vill tillägga att han kommer utmärkt överens med elever i samtliga klasser och årskurser där klassföreståndare inte har möjlighet att styra fram negativa vanor..

Detta med hämndanmälan verkar vara praxis för inkompetenta rektorer och lärare.

Tänk alla barn som far illa i hemmet på riktigt och resurserna går till hämd istället.

• Poppy 2012
    KeiKai skrev 2019-02-09 12:29:09 följande:

Hej.

Vi har drabbats av detta både i förskola och skola. I förskola blev min då 3 åring så illa slagen av en nästan 6 år gammal pojke att han fick bestående fysiskt handikapp. Pedagogen mordhotande i detalj honom för att hindra honom från att skvallra. Anmälan till skolinspektionen följdes av en orosanmälan från förskolan 10 dgr senare trots att han pga vårdbehov efter misshandeln inte ens närvarat. Socionom som utredde var dotter till bekanta till den mordhotande pedagogen.

I förskoleklass blev han påhoppad, slagen, strypt och sparkad även efter knockout av en grupp på 5 vilket jag polisanmälde då det orsakade allvarliga skador samt att man redan tidigare upprepat brustit i tillsyn och även här lät honom gå med skador utan läkarvård i flera timmar tills hämtning. Det var inte på någon av skolorna något personligt utan bara en vana dessa barn hade. Rektorn trampade upprepade ggr farligt nära övergrepp i rättssak och var hotfull, labil, höjde röst och skällde på ang polisanmälan. 4dgr senare bestämde man sig för att förneka händelsen trots att man informerat mig om den inicialt. 17 dgr senare efter 2 dgrs hemvistelse med läkarintyg ihop med lov och helger orosanmäler rektorn, hon informerar mig per telefon att eftersom jag polisanmält orosanmäler hon. Därefter börjar kampanjen mot min son. Klassföreståndare ändrar fullkomligt attityd mot honom till den grad att han nu är rädd för dem, de barn som är bråkiga i klassen tillåts slå på honom utan tillsägelse, vilket de får då de slår på andra, bit för bit väljer de så upprepat honom mer och mer. Återigen inget personligt, de leker gärna fortfarande med honom på ett normalt sätt emellan, men när de har behov att avreagera sig väljer de den som är "tillåten". Man vänder ryggen till honom när han ber om hjälp. Man står och tittar på när han blir slagen utan att ingripa tills dess att han tvingas försvara sig DÅ inbtyter man och skäller ut honom. Man har tom hållit fast honom medan annat barn slagit till dess att han då han inte kom loss tvingats försvara sig och sedan lagt skulden på honom, samt råkat erkänna det för mig. Eftersom han länge vägrat försvara sig och då han tvingats gjort så utan att slå på eller skadat den som attackerat har man tvingats till extrema åtgärder även lögner för att knäcka honom för att ha något att peka på. Upp till dagarna innan anmälan beskrevs han som en mönsterelev, vilket han fortfarande görs av utomstående lärare och tränare. I dagarna följde man upp med ännu en orosanmälan eftersom han mår dåligt i skolan av lärarnas kränkningar, och att vi inte kan samarbeta?! Mot oss..? Rektorn har tydliga psykopatiska trades så hon lär knappast upphöra med sin häxjakt, allt pga att han hade mage att bli misshandlad på hennes skola.. Jag råder alla att alltid spela in samtlig kontakt med skola såsom jag efter incident 1 haft, dock är soc inte intresserad av att höra denna, men den finns iallafall och kommer ut i media om han nu tvingas byta skola pga de vuxnas hämdkampanj. Vill tillägga att han kommer utmärkt överens med elever i samtliga klasser och årskurser där klassföreståndare inte har möjlighet att styra fram negativa vanor..

Tänk alla barn som far illa i hemmet på riktigt och resurserna går till hämd istället.

Jag vet att det inte är lätt, men ska ni inte försöka byta skola för att rädda ert barn mot rektorn och klassföreståndaren? Det måste vara hemskt att behöva gå till en skola där man inte känner sig trygg.

Sedan finns det ju naturligtvis inte något som hindrar er från att gå till media efter att sonen bytt skola, även om det skulle vara ert val att byta skola.

Sedan måste du också komma ihåg, att en del bara förstår när man ger tillbaka med samma medel.  Som jag själv alltid säger, gud hjälpe den som ger sig på min son.

• Poppy 2012
    KeiKai skrev 2019-02-09 12:29:09 följande:

Hej.

Jag vet att det inte är lätt, men ska ni inte försöka byta skola för att rädda ert barn mot rektorn och klassföreståndaren? Det måste vara hemskt att behöva gå till en skola där man inte känner sig trygg.

Sedan finns det ju naturligtvis inte något som hindrar er från att gå till media efter att sonen bytt skola, även om det skulle vara ert val att byta skola.

Sedan måste du också komma ihåg, att en del bara förstår när man ger tillbaka med samma medel.  Som jag själv alltid säger, gud hjälpe den som ger sig på min son.

• KeiKai
    Poppy 2012 skrev 2019-02-09 14:22:14 följande:

Vi blir nog tvingade till att byta som du säger.. Så sorgligt dock eftersom han inte vill och det enda egentliga problemet är studierektorn och de pedagoger hon lyckats få i ledband.
  • Imse11

Exakt samma här! Gjorde en anmälan till skolinspektionen på grund av mångårigt och upprepande misshandel av ett busigt och stundtals utåtagerande barn. (Polisanmälan i ht -18. Nerlagd pgr av bevis. Misshandeln upphörde ej så anmälde till skolinspektion) Anklagad för absurda och totala lögner av rektor och nu en ev. utredning av socialen. Har förstått att det inte går att rädda ett ?jobbigt? barn när skolan har riktat in sig på det. Ångrar ändå inte mina anmälningar då jag vet att jag/vi har rätt!

Svar på tråden anmäld till socialtjänsten som hämnd från rektorn