• Mllm

Finlandssvenskar som försöker bli gravida?

Hej!

Finns det några Finlandssvenskar här som försöker bli gravida? Kanske nån som vill följas åt till ett plus?

Jag och sambon har försökt bli gravida i 6 månader nu. Försöken har dock inte blivit så många eftersom jag har väldigt långa menscyklar. Har haft tre ägglossningar under dessa 6 månader och var bortrest under den ena så känns väldigt trist då chanserna kommer så sälllan och väntan så lång. Har nu i alla fall fått hjälp med att få fart på ägglossningen men tyvärr fungerade det inte vid första försöket.

• Svar på tråden Finlandssvenskar som försöker bli gravida?
  • FlatEric

Jag! Men jag och min pojkvän har nu slutat försöka på naturlig väg.

Vi har försökt i lite över två år nu och har precis börjat med en ivf-process.

Nästa vecka blir det antagligen äggplock och befruktning och allt vad det innebär.

Äckligt och spännande på samma gång.

• Mllm
    FlatEric skrev 2017-11-07 08:35:32 följande:

Jag! Men jag och min pojkvän har nu slutat försöka på naturlig väg.

Vi har försökt i lite över två år nu och har precis börjat med en ivf-process.

Nästa vecka blir det antagligen äggplock och befruktning och allt vad det innebär.

Äckligt och spännande på samma gång.

Säkert skönt ändå att ha kommit så långt som till äggplock efter så lång tid av försök. Har har jag redan googlat ivf- kliniker trots att vi inte försökt så länge. Men när det går månad efter månad, mensen krånglar och inget händer så börjar jag tänka i banorna "tänk om vi inte kan få barn"! Var skall ni göra er ivf?
  • FlatEric
    Mllm skrev 2017-11-07 15:39:59 följande:
    Säkert skönt ändå att ha kommit så långt som till äggplock efter så lång tid av försök. Har har jag redan googlat ivf- kliniker trots att vi inte försökt så länge. Men när det går månad efter månad, mensen krånglar och inget händer så börjar jag tänka i banorna "tänk om vi inte kan få barn"! Var skall ni göra er ivf?
    Vi gör den i Tammerfors. Det är väl bara i Helsingfors och Tammerfors man får göra ivf på kommunal väg tror jag? 

Innan vi hade försökt läste jag att det brukar ta ca sju månader för ett "normalt" par att bli gravida, så i början hade jag ingen panik. Var på något vis säker på att jag skulle bli gravid på den sjunde månaden. När det sedan blev över ett år av försök så sökte jag hjälp, och sedan tog det ytterligare lite på ett år innan något började hända. Men vi skulle säkert fått börja ivf snabbare om inte min kille velat försöka själva ännu lite till. Han ville så gärna bli gravid så där som "alla andra". 

Jag förstår att du redan börjar bli orolig, men håll ut! Sedan när det gått ett år kan du söka hjälp och kolla så att allt står rätt till. Det kommer nog att fixa sig :)
  • Mllm
    FlatEric skrev 2017-11-07 20:24:53 följande:

Vi gör den i Tammerfors. Det är väl bara i Helsingfors och Tammerfors man får göra ivf på kommunal väg tror jag? 

Innan vi hade försökt läste jag att det brukar ta ca sju månader för ett "normalt" par att bli gravida, så i början hade jag ingen panik. Var på något vis säker på att jag skulle bli gravid på den sjunde månaden. När det sedan blev över ett år av försök så sökte jag hjälp, och sedan tog det ytterligare lite på ett år innan något började hända. Men vi skulle säkert fått börja ivf snabbare om inte min kille velat försöka själva ännu lite till. Han ville så gärna bli gravid så där som "alla andra". 

Jag förstår att du redan börjar bli orolig, men håll ut! Sedan när det gått ett år kan du söka hjälp och kolla så att allt står rätt till. Det kommer nog att fixa sig :)

Jo har nog varit inställd på att det kanske inte går så snabbt men ändå blir man ju besviken varje gång mensen kommer. Är dessutom så frustrerande då ägglossningen sker så sällan. Har nu fått letrozol för att sätta lite fart på ägglossningen men kuren fungerade inte nu på första försöket så nu är det en lång väntan på mensen som jag inte alls vet när kommer att komma så att jag kan börja en ny kur.

Provade ni några mediciner eller andra åtgärder under era två år av försök?
  • FlatEric
    Mllm skrev 2017-11-07 21:23:33 följande:
    Jo har nog varit inställd på att det kanske inte går så snabbt men ändå blir man ju besviken varje gång mensen kommer. Är dessutom så frustrerande då ägglossningen sker så sällan. Har nu fått letrozol för att sätta lite fart på ägglossningen men kuren fungerade inte nu på första försöket så nu är det en lång väntan på mensen som jag inte alls vet när kommer att komma så att jag kan börja en ny kur.

Provade ni några mediciner eller andra åtgärder under era två år av försök?
    Jag undersöktes och man kom fram till att allt ser okej ut hos mig, men tyvärr har killen lågt spermieantal, så därför sa läkarna typ genast att ivf (med ICSI) är the way to go. Jag har hela tiden haft ägglossning (tror jag iaf) men jag fick nog käka gulkroppshormon i några månader eftersom min läkare tyckte att den där slemhinnan där ägget ska fästa var lite tunn. Jag har väldigt lite mens, så det kanske beror på den där slemhinnan. Läkaren berättar inte så mycket så jag får gissa mig fram, haha.

Nu efter ivf:en så ska jag ta gulkroppshormon i två veckor så att det blir ett riktigt gynnsamt förhållande för embryot där inne.

Men så fint att du redan nu fått medicin som förhoppningsvis sätter igång något! Det är ju jättebra :) Men jag vet hur trist det är att vänta på att få komma igång. Veckorna efter mens, innan ägglossning, är VÄRST!
Svar på tråden Finlandssvenskar som försöker bli gravida?