• Anonym (Nina-73)

Hur länge håller ett äktenskap utan sex?

Inte legat med maken på många år, efter 20 år tillsammans, fyra barn, renovering och sjukdomar är min lust obefintlig numer. Vi pratar aldrig om de utan de har blivit som de blivit bara, vi båda verkar varken missnöjda eller nöjda med situationen men frågan som ständigt är i mitt huvud är ändå: hur länge håller en relation helt utan sex och närhet? Slutar de alltid med att någon till sist är otrogen?

• Svar på tråden Hur länge håller ett äktenskap utan sex?
  • Anonym (tillfället)
    Anonym (Pragmatisk) skrev 2017-11-08 16:11:53 följande:

Sex kan vara trevligt eller väldigt trist. Hur det upplevs för en kvinna tror jag beror mycket på det mentala. Vi särskiljer inte sex från resten på samma sätt som män tycks göra. Tycker ofta detta glöms bort i dessa trådar. 

Om man ska vara riktigt krass... Ja, att få orgasm är skönt och triggar en lyckokänsla. Behöver en kvinna en man för det?  Definitivt inte. Behövs penetration? Vanligtvis inte. Så om man har en man som inte ger en nån tillfredsställelse mentalt på andra plan (visar uppskattning, säger man är fin, tar sitt ansvar hemmavid mm) varför ska man ens ödsla tid på att ha sex med honom om man själv inte får ut mer än vad man kan fixa själv?  

Kan bara hålla med dig, men varför ska du då behålla mannen överhuvudtaget?
  • Rikard
    Anonym (Pragmatisk) skrev 2017-11-08 16:11:53 följande:

Sex kan vara trevligt eller väldigt trist. Hur det upplevs för en kvinna tror jag beror mycket på det mentala. Vi särskiljer inte sex från resten på samma sätt som män tycks göra. Tycker ofta detta glöms bort i dessa trådar. 

Om man ska vara riktigt krass... Ja, att få orgasm är skönt och triggar en lyckokänsla. Behöver en kvinna en man för det?  Definitivt inte. Behövs penetration? Vanligtvis inte. Så om man har en man som inte ger en nån tillfredsställelse mentalt på andra plan (visar uppskattning, säger man är fin, tar sitt ansvar hemmavid mm) varför ska man ens ödsla tid på att ha sex med honom om man själv inte får ut mer än vad man kan fixa själv?  

Hur ser du på kvinnans ansvar för sin egen njutning och det gemensamma sexlivet?
    Jag frågar dels för att det känns som om du lägger ansvaret på mannen och dels för att jag lever med en kvinna som egentligen aldrig visat sig intressera sig vare sig för sitt eget eller vårt sexliv. 
    Jag har aldrig haft ett förhållande med en man, men jag har haft tillräckligt många förhållande med kvinnor för att säga att hennes attityd inte är typisk för kvinnor. 
    Om man inte visar vad man vill ha, kan man inte förvänta sig att få det och sedan skylla på den andra om det uteblir.
  • Tom Araya
    Anonym (Nina-73) skrev 2017-11-07 12:33:49 följande:

Inte legat med maken på många år, efter 20 år tillsammans, fyra barn, renovering och sjukdomar är min lust obefintlig numer. Vi pratar aldrig om de utan de har blivit som de blivit bara, vi båda verkar varken missnöjda eller nöjda med situationen men frågan som ständigt är i mitt huvud är ändå: hur länge håller en relation helt utan sex och närhet? Slutar de alltid med att någon till sist är otrogen?

Fram till lunch, ungefär.

Jag skulle nog säga att de i de flesta fall nog bara är en tidsfråga innan någon part antingen är otrogen eller lämnar.
  • Anonym (Pragmatisk)
    Anonym (tillfället) skrev 2017-11-08 16:18:13 följande:

Kan bara hålla med dig, men varför ska du då behålla mannen överhuvudtaget?

Nån som är så endimensionell att det bara är sexet som är avgörande för ett förhållande skulle jag absolut inte orka vara ihop med. Människor har genom tiderna hållt ihop av många olika anledningar och det är precis likadant idag.
  • Anonym (Pragmatisk)
    Rikard skrev 2017-11-08 16:21:42 följande:

Hur ser du på kvinnans ansvar för sin egen njutning och det gemensamma sexlivet?

Jag frågar dels för att det känns som om du lägger ansvaret på mannen och dels för att jag lever med en kvinna som egentligen aldrig visat sig intressera sig vare sig för sitt eget eller vårt sexliv. 

Jag har aldrig haft ett förhållande med en man, men jag har haft tillräckligt många förhållande med kvinnor för att säga att hennes attityd inte är typisk för kvinnor. 

Om man inte visar vad man vill ha, kan man inte förvänta sig att få det och sedan skylla på den andra om det uteblir.

Lägger jag ansvaret på mannen för att jag säger att en kvinna kan fixa det själv om behovet uppstår? Läser man trådar på FL så ser man att det finns rätt många av dom där kvinnor upplever att mannen inte verkligen ser eller uppskattar henne. I många fall har hon även påtalat detta men ingen förändring verkar ske och det vanliga sextjatet består. Att du sen tycks bunta ihop alla kvinnor för att du haft många förhållanden (varningsklockor där) och då anser att en viss attityd ska vara typisk tror jag inte gör saken bättre för dig och jag hoppas du inte sagt så till din respektive. Och hur din kvinnas sexliv är utan dig kanske hon inte avslöjat fullt ut.

Det finns väldigt många fällor att gå i för en man som en kvinna kan uppleva som avtändande. Att tjata om sex eller förvänta sig sex för att man gjort/sagt nåt snällt tror jag är dom absolut vanligaste.
  • Hustru

Finns inget som är så avtändande som sex som inte båda vill. Jag vill ha mer sex än min man, jag vill ha fysisk närhet och jag vill ha orgasmer tillsammans med honom. Vet inte om jag tjatat flr mycket under tudigate år men sedan mer än fyra år har inte haft något alls längre. Vårt äktenskap för ut minut för minut men vi lever ihop, sover i dubbelsängen och har ett liv tillsammans. Dör egen del går det inte en dag då jag tänker jag borde lämna, jag borde leta efter passionen, leta efter den fysiska närheten. Men tryggheten efter 30 år tillsammans värderas högt. Jag Vet att han inte vill skiljas, han skulle bli väldigt ensam. Vårt sociala liv går via mig till största del.

Men äktenskapet är slut men det platoniska väbförhålkandwt finns där, framtiden vet jag inget om.

• Anonym (Kvinna)

Jag kan nog bara svara för mig själv. Men jag skulle inte stanna i en relation som inte innehåller sex. Och jag skulle inte tycka det vore fel om min man valde att lämna om vi hamnade i den sitsen heller. Det är en så viktig del av en kärleksrelation. Jag tror det är jätteviktigt att vårda den biten och inte tillåta att den dör. 

I vår relation är sexet ett viktigt kitt. Har vi inte legat på ett tag (typ en vecka ) så blir vi lättare irriterade på varandra osv Vi har hängt ihop i snart 20 år.

Dock anser jag otrohet vara helt förkastligt i alla lägen. Då är det ärligare och rakare att gå. 

• Anonym (tillfället)
    Anonym (Pragmatisk) skrev 2017-11-09 06:50:40 följande:
    Nån som är så endimensionell att det bara är sexet som är avgörande för ett förhållande skulle jag absolut inte orka vara ihop med. Människor har genom tiderna hållt ihop av många olika anledningar och det är precis likadant idag.
    I det här fallet så skrev hon att inte bara sexet var dåligt, utan det mesta andra också. Därav min fråga.
  • Anonym (Pragmatisk)
    Anonym (tillfället) skrev 2017-11-09 09:35:06 följande:
    I det här fallet så skrev hon att inte bara sexet var dåligt, utan det mesta andra också. Därav min fråga.
    Är man pragmatisk av sig så finns det många anledningar att fortsätta vara ihop även om kärleksrelationen gått i stå. Handlar om vad man värderar högst helt enkelt. För en del verkar det vara sex och då får man lämna om det försvunnit. För andra kan det vara sådant som att ha sina barn hos sig varje dag, någon att dela vardagen med, ekonomi, praktiska göromål i vardagen mm mm.
  • Anders 386
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-11-09 09:15:18 följande:

Jag kan nog bara svara för mig själv. Men jag skulle inte stanna i en relation som inte innehåller sex. Och jag skulle inte tycka det vore fel om min man valde att lämna om vi hamnade i den sitsen heller. Det är en så viktig del av en kärleksrelation. Jag tror det är jätteviktigt att vårda den biten och inte tillåta att den dör. 

I vår relation är sexet ett viktigt kitt. Har vi inte legat på ett tag (typ en vecka ) så blir vi lättare irriterade på varandra osv Vi har hängt ihop i snart 20 år.

Dock anser jag otrohet vara helt förkastligt i alla lägen. Då är det ärligare och rakare att gå. 

Håller med. Bra beskrivet. På senare år då mina behov minskat har jag upptäckt att min partner blir irriterad mycket lättare när vi inte haft sex på ett tag. Anmärker på småsaker och stänger in sig lite i en bubbla, ser mig inte på samma sätt som annars. Jag har alltid trott att hon inte hade så stora behov eftersom det alltid var jag som tog initiativet, men jag hade fel. Hon har tydligen prioriterat sexet mer än vad jag förstått. Jag trodde att jag hade ensamrätt på att bli på dåligt humör av sexbrist - men jag hade fel. Sexet är en av flera komponenter som måste fungera för att förhållandet ska kännas bra.
  • Anonym (En annan hustru)
    Hustru skrev 2017-11-09 07:36:56 följande:

Finns inget som är så avtändande som sex som inte båda vill. Jag vill ha mer sex än min man, jag vill ha fysisk närhet och jag vill ha orgasmer tillsammans med honom. Vet inte om jag tjatat flr mycket under tudigate år men sedan mer än fyra år har inte haft något alls längre. Vårt äktenskap för ut minut för minut men vi lever ihop, sover i dubbelsängen och har ett liv tillsammans. Dör egen del går det inte en dag då jag tänker jag borde lämna, jag borde leta efter passionen, leta efter den fysiska närheten. Men tryggheten efter 30 år tillsammans värderas högt. Jag Vet att han inte vill skiljas, han skulle bli väldigt ensam. Vårt sociala liv går via mig till största del.

Men äktenskapet är slut men det platoniska väbförhålkandwt finns där, framtiden vet jag inget om.

Det här stämmer till stor del för mig också tyvärr. Vi har inte levt ihop lika länge som ni, men vi har inte haft sex på flera år.

Jag slutade ta initiativ, och då dog allting ut. Vi pratar inte ens om det, vilket känns helt sjukt. Orsaken till att jag slutade ge honom inviter var att jag var så fruktansvärt less på hans mekanisk, tafatta sätt i sängen.

Försökte länge, frågade om hans fantasier, köpte fina underkläder, tappade upp bad, överraskade med leksaker och en videofilm om erotisk massage (som han gömde i bokhyllan och sedan "glömde bort").
    Hans totala ointresse tillbaka dödade till sist all min lust.
    Han gav aldrig något tillbaka. Noll erotisk uppvaktning. När jag försökte prata med honom, förklarade vad jag gillade och hur jag tyckte om att bli smekt betedde han sig som en tjurig barnunge (ännu mer osexigt). Jag gav upp till slut.

Känner dock inte att tryggheten är så viktig för mig. Jag dör långsamt inombords utan sex, passion, närhet. Vill lämna honom men väntar på att barnen ska bli lite mer självgående.
  • Underhill
    Anonym (En annan hustru) skrev 2017-11-09 14:50:33 följande:
    Det här stämmer till stor del för mig också tyvärr. Vi har inte levt ihop lika länge som ni, men vi har inte haft sex på flera år. Jag slutade ta initiativ, och då dog allting ut. Vi pratar inte ens om det, vilket känns helt sjukt. Orsaken till att jag slutade ge honom inviter var att jag var så fruktansvärt less på hans mekanisk, tafatta sätt i sängen. Försökte länge, frågade om hans fantasier, köpte fina underkläder, tappade upp bad, överraskade med leksaker och en videofilm om erotisk massage (som han gömde i bokhyllan och sedan "glömde bort"). Hans totala ointresse tillbaka dödade till sist all min lust. Han gav aldrig något tillbaka. Noll erotisk uppvaktning. När jag försökte prata med honom, förklarade vad jag gillade och hur jag tyckte om att bli smekt betedde han sig som en tjurig barnunge (ännu mer osexigt). Jag gav upp till slut. Känner dock inte att tryggheten är så viktig för mig. Jag dör långsamt inombords utan sex, passion, närhet. Vill lämna honom men väntar på att barnen ska bli lite mer självgående.
    Lutar mer och mer åt att vissa har det och andra inte (lusten/behovet och intresset). I andra fall händer det saker längs med vägen som gör att det ebbar ut mer eller mindre. Utebliven eller undermålig respons är i sanning trist. Man är väl ändå två i en relation. Familj och barn gör det hela lite mer komplext. Hoppas du/ni reder ut det hela.
    E vi överens så kör vi
  • Anonym (En annan hustru)
    Underhill skrev 2017-11-09 14:57:07 följande:
    Lutar mer och mer åt att vissa har det och andra inte (lusten/behovet och intresset). I andra fall händer det saker längs med vägen som gör att det ebbar ut mer eller mindre. Utebliven eller undermålig respons är i sanning trist. Man är väl ändå två i en relation. Familj och barn gör det hela lite mer komplext. Hoppas du/ni reder ut det hela.
    E vi överens så kör vi
    Tack för omtanken.

Nej, vi reder nog inte ut detta utan det lutar väl åt att vi kommer att gå isär även om han väljer att försöka stoppa huvudet i sanden. Men det kan ju vara så att just separation är det mest konstruktiva för oss.

Ja dålig respons är enormt lustdödande! I början av vår relation uppvisade han ett ett större intresse vilket vilseledde mig. Och tyvärr anpassade jag mig av ren välvilja till hans behov och försökte bete mig som om jag var mindre kåt av mig. Han tycktes bli lite hämmad och nästan skrämd om jag visade mycket lust, och därför lade jag band på mig själv utan att riktigt vara medveten om vad jag gjorde.

När jag sedan upptäckte vad som hänt och försökte backa bandet och vara mer ärlig mot mig själv gick allt åt skogen. Han hade på något vis stängt av, och var inte alls beredd på att möta mig. Sexuellt inkompatibla, yes indeed.
  • Anonym (JK)
    Anonym (En annan hustru) skrev 2017-11-09 15:19:36 följande:

Tack för omtanken.

Nej, vi reder nog inte ut detta utan det lutar väl åt att vi kommer att gå isär även om han väljer att försöka stoppa huvudet i sanden. Men det kan ju vara så att just separation är det mest konstruktiva för oss.

Ja dålig respons är enormt lustdödande! I början av vår relation uppvisade han ett ett större intresse vilket vilseledde mig. Och tyvärr anpassade jag mig av ren välvilja till hans behov och försökte bete mig som om jag var mindre kåt av mig. Han tycktes bli lite hämmad och nästan skrämd om jag visade mycket lust, och därför lade jag band på mig själv utan att riktigt vara medveten om vad jag gjorde.

När jag sedan upptäckte vad som hänt och försökte backa bandet och vara mer ärlig mot mig själv gick allt åt skogen. Han hade på något vis stängt av, och var inte alls beredd på att möta mig. Sexuellt inkompatibla, yes indeed.

Är du snygg? Fit?
  • Anonym (Blä)

Undrar lite hur ni andra har det med närhet när ni sover. Min man är bra på andra sätt men har aldrig fixat att somna i någon kroppslig närhet. Han ligger med ryggen mot och du får inte hålla om.

Han har aldrig tagit några sexuella initiativ utan vill jag ska förföra honom så det blir bra för honom. Tänkte inte på det i början, Jag tröttnade helt enkelt. Han surar för det. Jag saknar inget. Har väl blivit avsexualiserad. Är hans första längre förhållande och får kärlek så det räcker av barnen.

• Anders 386

Tusan vad svårt det är med sexuell kompatibilitet. Vi kanske håller det där med sexet alldeles för heligt i ett parförhållande? För dom flesta är sexet bra i början - men sen smyger sig vanan på och vi vill ha omväxling, och önskar en sexpartner som är på annat sätt än den vi lever med. Kanske är sexet bra, men vi tröttnar helt enkelt på samma sex varje gång.
    Tänk om vi hade lite större frihet att ligga runt med kompisar och träffas i nya konstellationer, vi kanske skulle få många fler lyckliga äktenskap om man kunde acceptera att söka sex utanför äktenskapet. men det är lite för laddat för dom flesta. Vi är ju resultat av vår kultur, inte helt enkelt att gå utanför boxen.

I fantasin finns ju ett helt annat sexliv än det som vi verkligen har, så är det ju för väldigt många.

• Anonym (Blä)
    Anders 386 skrev 2017-11-09 16:55:12 följande:

Tusan vad svårt det är med sexuell kompatibilitet. Vi kanske håller det där med sexet alldeles för heligt i ett parförhållande? För dom flesta är sexet bra i början - men sen smyger sig vanan på och vi vill ha omväxling, och önskar en sexpartner som är på annat sätt än den vi lever med. Kanske är sexet bra, men vi tröttnar helt enkelt på samma sex varje gång.
    Tänk om vi hade lite större frihet att ligga runt med kompisar och träffas i nya konstellationer, vi kanske skulle få många fler lyckliga äktenskap om man kunde acceptera att söka sex utanför äktenskapet. men det är lite för laddat för dom flesta. Vi är ju resultat av vår kultur, inte helt enkelt att gå utanför boxen.

I fantasin finns ju ett helt annat sexliv än det som vi verkligen har, så är det ju för väldigt många.

Håller helt med
Svar på tråden Hur länge håller ett äktenskap utan sex?