• Anonym (Otålig)

Kan man vara tränare och samtidigt sjukskriven? Vad säger försäkringskassan?

Nu är jag såååå irriterad på en bekant till familjen.

Hen har varit sjukskriven i ca 2-3 år och har sedan ett halvår tillbaka börjat arbetsträna, någon timma 3 dagar i veckan. Vissa dagar har hen inte gått dit då hen har "kraschat" men under helgen har hen inte haft någon tanke på att vila utan åker på cuper med laget hen är tränare för, dricker alkohol med polare osv. Enligt min åsikt borde man väl vila om man vet att man ska orka med arbetsträningen också?

Men nu till min fråga i rubriken. Är det okej att träna ett ungdomslag 2-4 gånger i veckan + matcher och cuper, samt 2 andra idrottsaktiviteter SAMTIDIGT som man är sjukskriven för utbrändhet?

Känns för mig orimligt.

• Svar på tråden Kan man vara tränare och samtidigt sjukskriven? Vad säger försäkringskassan?
  • Anonym (...)

Nej. Anmäl till Försäkringskassan, går att göra anonymt

• Anonym (Otålig)

Hur gör man det?

• taquine

Låter långt ifrån o.k. Ring Fk så  vet dom säkert hur du går vidare.

Goodness me
  • Leracutio

Det där är väldigt svårt att svara på och sällan svart eller vitt. Jag tänker varken ta hen i försvar eller döma.

Att arbetsträna gör att man utsätts för en mental press som inte på något sätt är likvärdig med när man håller på med en hobby.

"Enligt min åsikt borde man väl vila om man vet att man ska orka med arbetsträningen också?"

Jag kan omöjligen sätta mig in i den aktuella situationen men just de aktiviteterna du beskriver kan vara hens sätt att både vila och rehabilitera sig på sina egna villkor.
    Att ha en utmattningsdepression (utbrändhet) innefattar oftast en hel del värdelöshetskänslor. Man har misslyckats med sitt jobb, man misslyckas med rehabiliteringen, misslyckas, misslyckas, misslyckas... Det värsta man kan göra är att stänga in sig och vänta i tron på att det ska försvinna av sig själv.
    Det är fullt möjligt att hen klarar av aktiviteterna för att det är något som hens psyke klarar av, emedan den ordinarie rehabiliteringen ställer andra krav som inte funkar. Om så är fallet så är det bra att hen gör som hen gör. Om man håller igång, aktiverar sig, så är det ett steg i rätt riktning. Vad som helst är bättre än att sitta hemma och mögla, det blir man aldrig frisk av. Att vara tränare kan på sikt främja hans förmåga att komma in på arbetsmarknaden igen.

Jag delar inte din uppfattning att det är orimligt. Däremot reagerar jag på att det låter som något man bör titta närmare på. Bidragsfusk är allvarliga grejer och Försäkringskassan kanske bör se över hens helhetssituation.
    Slå upp människan på ratsit.se så du får fram lite personuppgifter, ring sen 0771 450 450, när den automatiska rösten frågar vad du vill, svara gång på gång "växeln" tills du blir kopplad dit. De kan koppla dig vidare till rätt människa.

Men ha i åtanke att det faktiskt kan vara bägge dera. Antingen att hen gör det hen klarar av eller att hen bidragsfuskar. Svårt att veta... :/

/Leracutio

Allvarliga sidor - www.allvarligasidor.se/
  • Anonym (Mella)

Vill du att din bekant ska bli sjukare och ännu mer stressad så anmäler du.

Läkare brukar rekommendera att man ägnar sig åt saker man mår bra av när man är utmattad. En sån här aktivitet kan vara jättepositivt för din bekants hälsa.

Får personen problem med FK så kan återgången till arbetet bli längre. Vill du det? Men man kan ju hoppas att FK tar hänsyn till läkares rekommendationer.

Men om du befarar att personen blir/kan bli sämre i sin sjukdom av aktiviteten så kan du ju försöka resonera med denne om detta. Fråga om han/hon blir belastad negativt eller om aktiviteten ger energi.

• Elis73

Generellt så är jag av åsikten att allt fusk skall anmälas. Men just denna situation behöver inte vara självklar. Finns det någon annan som har huvudansvar i tränarrollen? På vilken nivå (elitsatsning eller "för att det är kul"). 

Ett arbete är något du inte bara kan skippa att gå till de dagar som det känns för jobbigt - men som idrottsledare finns oftast inget formellt kontrakt som förbinder dig till en prestation.

Och om det är själva arbetsplatsen som löser ut stressen, så kanske ledarrollen i idrotten kan vara riktigt bra arbetsträning (bättre än arbetsplatsen). Målet på sikt måste väl vara att komma tillbaka till yrkeslivet. 

Svar på tråden Kan man vara tränare och samtidigt sjukskriven? Vad säger försäkringskassan?