• Kille90321

Osäker om jag bör göra slut

Hejsan alla på FL, jag är en kille på 29 år som varit ihop med min sambo i snart 10 år. Som alla förhållanden så har det varit mycket upp och ner.

Jag är osäker på om jag bör göra slut eller inte, jag älskar min flickvän och vill verkligen inte såra henne på något sätt.

Vi köpte lägenhet ihop men det är bara jag som har en inkomst och betalar för allt här hemma.

Men vet inte längre om jag verkligen vill spendera resten av mitt liv med henne, något jag inte klarar av och som leder till 8/10 sv våra gräl är att hon är sjukligt svartsjuk vilket jag levt med i snart 10 år. Det är jobbigt att känna sig anklagad för att det är tjejer i en reklam för underkläder. Väldigt ofta dömmet hon mig och frågar alltid om jag tycker att andra kvinnor är vackra osv.

Detta har lett till att jag har blivit väldigt defensiv och grinigare är vad jag egentligen är.

Pga detta så har jag nånstans börjat förbereda mig mentalt för att göra slut då jag känner mig låst och olycklig, men samtidigt så älskar jag henne och vill inte göra något jag konner att ångra och vill att det ska bli bättre.

jag har gått och sagt det till mig själv i flera år nu.

Är det någon som är/varit i samma sits som hår några bra råd?

• Svar på tråden Osäker om jag bör göra slut
  • Milkway

Jag har inte gått igenom något liknande för aldrig haft så långt förhållande, men svartsjuka i relation har jag i bagaget och det var det enda relationen handlade om, att anklaga och vara nedlåtande mot mig.

Jag tycker att du tar upp det och mentalt förberett dig att det ska ta slut är svar på tal nog. Vet inte om du läst i andra svartsjuketrådar här men de flesta får bryta upp för svartsjuka är inte kärlek det är ett tecken på någon som inte är stabil i sitt psyke emotionellt och är inte stabil nog för ett förhållande. Jag vet flera bekanta som varit med svartsjuka partners och när de tillslut tog steget ut har de alla varit så nöjda och lättade och önskade att de tog steget tidigare för deras liv har bara gått till spillo det tär på en att hela tiden vara i klorna på sin svartsjuke partner och du kan inte göra något för problemet ligger hos de, i deras huvuden, i deras osäkerhet och då blir det ännu jobbigare.

Jag hade gjort slut, om hon är en fin tjej har hon fattat själv att du kan inte ta skiten dag ut och dag in och hon måste söka hjälp / mogna innan hon är med någon. Tio år, det är vansinnigt länge du har bara gått runt och stått ut och varken du eller hon kan vara lyckliga i en sån relation den ena drar ner den andra.

Befria dig från prinsen som ska rädda prinsessan och gör något värdefullt med livet, omge dig med de som ser det absolut bästa i dig, det är du värd.

• Milkway

Hur länge har hon levt på dig och vad gör hon om dagarna ? Man har skyldigheter i ett förhållande man kan inte bara tänka på sig själv och man måste satsa, det innebär vissa drastiska förändringar / tuffa utmaningar men enligt mig gör man i princip allt för att få det bra tillsammans och man delar på allt så båda har en klippa att luta sig mot.

• Kille90321

Hej igen och tack för svar, jag har betalt det mesta även innan jag fick jobb, förr vis csn och nu från jobbet, jag har betalt de senaste 2 åren.

Min sambo söker jobb och studerar, utan lån/bidrag, men ofta känns det som att hon blivit lite för bekväm angående hyra mat m,m.

Ska inte ta ifrån att det är hon som sköter maten, då jag själv är urusel på att laga mat :p

Vi har pratat om svartsjukan flera gånger och det slutar alltid att hon blir ledsen, jag mår dåligt och får ångest när jag vet om att hon är ledsen.

samtidigt så har hon stöttat mig oerhört mycket långt utöver det normala och varit det bästa som hänt mig.

Jag tänker ändå ofta hur det skulle vara att bo ensam, denna lägenhet är den första jag/vi haft.

Vill absolut inte leta något nytt förhållande om vi gör slut, någonstans vill jag bara kunna vara för mig själv.

Men som jag nämnde innan då vill jag ej såra och är så extremt osäker på vad jag vill.

Det är nästan så att jag hoppas på att hon tröttnar och gör slut vilket troligen inte kommer hända :/

Svar på tråden Osäker om jag bör göra slut