• Anonym (Trådstartaren)

Småbarnsmamma, 18 år, miljonär - provocerar lärare?!

Hej!
    Jag är en relativt nybliven småbarnsmamma och jag är 18 år. Går andra året på gymnasiet och sonen är fyra månader. Jag blir ofta ifrågasatt av lärare om hur jag "ska klara småbarnslivet kombinerat med skola" och "man kan ju inte leva på föräldrarna om man själv är förälder". 

Saken är den att jag har det väldigt gott ställt ekonomiskt. Jag drar in 38 000 i månaden och min sambo, pappan, ca 45 000. Detta verkar sticka i mina lärares ögon och jag får ofta gliringar om "hur prioriterar man egentligen om ens barn har en åkpåse från (valfritt dyrt märke).

De verkar tro att 1. Jag enbart tjänar mitt studiebidrag och 2. Det är deras business?!

Hur bemöter jag mina lärare på bästa sätt när de anmärker på/kommer med spydigheter om ekonomi och dylikt bara för att jag är en ung förälder?

• Svar på tråden Småbarnsmamma, 18 år, miljonär - provocerar lärare?!
  • Anonym (LOL)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2017-11-11 00:44:17 följande:

För att barnet är med ibland i skolan. T.ex. under obligatoriska seminarium. 

Men här sprack ju din tråd. Obligatoriska seminarier har man på universitetet. I gymnasiet har man hela skoldagar, som är obligatoriska. Men bra försök!
  • Frontline
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2017-11-11 00:56:40 följande:
    Redan svarat på det.
    Men att dra in pengar på aktier är ju ingen garanti..
    Har själv gått back på mina ca 5000:- nu i veckan..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Hm)

Så lärarna har alltså koll på märket på ditt barns åkpåse?

Varför har du ens med din bebis till skolan?

Obligatoriska seminarium? Är det något nytt de börjat med på gymnasiet? På min tid hade vi obligatoriska skoldagar på gymnasiet.

• Anonym (X)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2017-11-11 00:44:17 följande:

För att barnet är med ibland i skolan. T.ex. under obligatoriska seminarium. 

Då är de jäkligt schyssta, du inser det va?
  • Mammalundgren

Dom ifrågasätter dig efter som att du upoenbarligen inte klarar av att kombinera skola och småbarnsliv. Det stör allas undervisning när du drar med din bebis. Dessutom borde barnet få full uppmärksamhet och inte behöva anpassa sig efter dina studier. Heltidsstudier är just det, studier på heltid. Om din kille tjänar så bra så borde han väl ha råd att vara föräldraledig? Har inte DU råd att vara föräldraledig?

• Isola747
    Anonym (LOL) skrev 2017-11-11 01:13:11 följande:
    Men här sprack ju din tråd. Obligatoriska seminarier har man på universitetet. I gymnasiet har man hela skoldagar, som är obligatoriska. Men bra försök!
    Jag hade obligatoriska SEMINARIER i högstadiet. Inga lektioner, bara seminarium, föreläsningar och workshops. Skolor kan ha olika upplägg.
  • Physalis

Tala om för läraren att du är hens elev och är där för att studera skolämnen inte för att få ovälkomna råd om ditt privatliv.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (M)
    Mammalundgren skrev 2017-11-11 05:36:02 följande:

Dom ifrågasätter dig efter som att du upoenbarligen inte klarar av att kombinera skola och småbarnsliv. Det stör allas undervisning när du drar med din bebis. Dessutom borde barnet få full uppmärksamhet och inte behöva anpassa sig efter dina studier. Heltidsstudier är just det, studier på heltid. Om din kille tjänar så bra så borde han väl ha råd att vara föräldraledig? Har inte DU råd att vara föräldraledig?

Hur missunsam får man bli?
  • Vvvuuullll

Säg åt dem att du gör vad du vill med dina pengar. Du har ingen skyldighet att redovisa för er ekonomi. Men kanske får du tyst på dem om du berättar familjens månadsinkomst.

• Vvvuuullll

Kan väl tillägga att jag inte tycker att det är konstigt att de funderar över din ekonomi. De flesta i din ålder har ju bara studiemedel och kanske några tusenlappar extra från helgjobb. Du är ett mycket ovanligt undantag. Att du är 18 och bara går andra året kan såklart bero på utlandsstudier, men om du halkat efter i skolan och fått gå om är ju det också ett skäl för dem att tro att du inte riktigt ror det här i land. MEN! De borde i så fall fråga dig finkänsligt och med visad oro om din situation - inte fälla spydiga kommentarer.

• carlssonanna

Låter jättekonstigt att du är tillbaka i skolan när barnet är 4 månader?
    vem har hand om barnet när du är i skolan?
    När ligger dessa seminarium? varför har du ingen barnvakt då?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2017-11-11 00:34:45 följande:
    Jag tjänar pengar på aktier (väldigt intresserad), reklam jag gjort och genom ett deltidsjobb jag har på helgerna. 
    Heltidsstudier + helgjobb och en bebis på 4 mån?
    Varför sitter u och ljuger på ett anonymt forum? vad får du ut av det?

Svar på tråden Småbarnsmamma, 18 år, miljonär - provocerar lärare?!