• Stolt Farsa

Vilken politiker tycker ni är ärligast?

Vilken partiledare tycker ni är ärligast, står för sin sak och som inte vänder kappan efter vinden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken politiker tycker ni är ärligast?
  • Draken55

MP var väl nästan på väg att tas över av islamister för ett par år sen? det liknade ett kuppförsök, till och med de naiva i MP verkade fatta vad som pågick och det förekom ju utrensingar.  Undrar om de lärde sig nåt?, verkar så för att de har tonat ner en hel del av sin retorik .

• Anonym (Svårt)
    Abegayle70 skrev 2017-11-21 11:26:38 följande:

Jag är judinna, du behöver inte försöka lära mig någonting i den frågan.

Det är alldeles för vanligt att man gömmer sin antisemitism bakom sin påstådda antisionism.

Min uppfattning (ödmjuk inför det faktum att Israel/Palestinakonflikten är långvarig och komplex och inte är något man som utomstående bara tar ställning till som DIF vs AIK)

är att båda sidor kan röra till det i varsin motsatt riktning, dvs blanda sak och person, politik och folkgrupp etc. Den här konflikten är så djupt känslomässigt rotad hos många att många som kritiserar Israels politik anklagas för att vara judehatare, samtidigt som många som är pro Palestina inte vill se inslagen av terrorism etc heller, vilket å andra sidan kan uppfattas som antisemitism fast det handlar om att vissa har skygglappar för allt utom egna åsikter

Samtidigt finns det också äkta antisemitism som är mer eller mindre förklädd, och förintelseförnekare... Mm mm etc etc.

Liknande problem finns fortf exv bland vänstern när det handlar om att se hur monstruösa effekter kommunismen fick. Inte längre de flesta, men en del hamnar i självförsvar...

Personlig åsikt och betraktelse!
  • Abegayle70
    Anonym (Svårt) skrev 2017-11-21 11:51:59 följande:
    Min uppfattning (ödmjuk inför det faktum att Israel/Palestinakonflikten är långvarig och komplex och inte är något man som utomstående bara tar ställning till som DIF vs AIK)

är att båda sidor kan röra till det i varsin motsatt riktning, dvs blanda sak och person, politik och folkgrupp etc. Den här konflikten är så djupt känslomässigt rotad hos många att många som kritiserar Israels politik anklagas för att vara judehatare, samtidigt som många som är pro Palestina inte vill se inslagen av terrorism etc heller, vilket å andra sidan kan uppfattas som antisemitism fast det handlar om att vissa har skygglappar för allt utom egna åsikter

Samtidigt finns det också äkta antisemitism som är mer eller mindre förklädd, och förintelseförnekare... Mm mm etc etc.

Liknande problem finns fortf exv bland vänstern när det handlar om att se hur monstruösa effekter kommunismen fick. Inte längre de flesta, men en del hamnar i självförsvar...

Man kan diskutera det här i det oändliga.

Varför inte här?

www.familjeliv.se/forum/thread/76236662-israelpalestina-konflikter-och-diskussioner

annars blir det alldeles för OT. Tycker man kan föröka hålla sig till ämnet så gott det går.
    have a dream for breakfast and another one for life
  • themia
    Anonym (Svårt) skrev 2017-11-21 11:51:59 följande:

Håller helt med dig, det är så lätt för vissa att bli svartvita i denna konflikt
  • themia
    Draken55 skrev 2017-11-21 11:44:23 följande:

MP var väl nästan på väg att tas över av islamister för ett par år sen? det liknade ett kuppförsök, till och med de naiva i MP verkade fatta vad som pågick och det förekom ju utrensingar.  Undrar om de lärde sig nåt?, verkar så för att de har tonat ner en hel del av sin retorik .

Ja det fanns sådana tendenser (jag är själv miljöpartist). Islamister såg oss som lämpligt parti att stödja, men de blev som sagt utrensade och jag tror att vi gjorde klart för dem att MP inte är något för sådana element.
    Nu lär de vara på gång att bilda ett eget parti. Samma skrot som SD fast tvärt om.

Du får gärna förklara varför du anser mig vara naiv.
  • Anonym (Svårt)
    Abegayle70 skrev 2017-11-21 12:32:23 följande:

Man kan diskutera det här i det oändliga.

Varför inte här?

www.familjeliv.se/forum/thread/76236662-israelpalestina-konflikter-och-diskussioner

annars blir det alldeles för OT. Tycker man kan föröka hålla sig till ämnet så gott det går.

Det kan man!

...ang en del relaterade spinoffer tycker jag att man kan ge lite olika vinklar på för att bredda diskussionen. Jag tycker själv att mitt inlägg om djupa känslor för politiskt laddade ämnen är tillräckligt relaterat till frågan om politikers ärlighet, eftersom ämnet kom upp. Men jag fattar poängen.

Någon djupare diskussion orkar jag ändå inte med i nuläget ändå :)

Allt gott!
  • Draken55
    themia skrev 2017-11-21 13:11:36 följande:
    Ja det fanns sådana tendenser (jag är själv miljöpartist). Islamister såg oss som lämpligt parti att stödja, men de blev som sagt utrensade och jag tror att vi gjorde klart för dem att MP inte är något för sådana element.
    Nu lär de vara på gång att bilda ett eget parti. Samma skrot som SD fast tvärt om.

Du får gärna förklara varför du anser mig vara naiv.
    Jag har väl inte specifikt kallat dig naiv?, men jag har den åsikten att den "vanlige" mp-väljaren är extremt naiv, och det är en snäll tolkning.

Har du förresten noterat att MP numera är ett parti som är starkt decimerat i opinionen? vad beror det på och varför beter de sig likväl som om de skulle kunna få inflytande?
  • K Markatta
    themia skrev 2017-11-21 13:11:36 följande:
    Det var först när större medier började granska islamisterna i MP som man gjorde något. Innan dess sågs det inte som ett problem utan man lyfte snarare aktivt fram personer som handskakningsvägraren Yasri Khan och nominerade dem till framträdande poster i partiet.

Vi kan väl också nämna Mehmet Kaplan som handplockades av Fridolin till regeringen och som Löfven sedan tvingades sparka pga samröre med fascister.
  • themia
    Draken55 skrev 2017-11-21 13:49:41 följande:
    Jag har väl inte specifikt kallat dig naiv?, men jag har den åsikten att den "vanlige" mp-väljaren är extremt naiv, och det är en snäll tolkning.

Har du förresten noterat att MP numera är ett parti som är starkt decimerat i opinionen? vad beror det på och varför beter de sig likväl som om de skulle kunna få inflytande?
    Två händelser som vi gärna hade sluppit, bidrog till att många väljare flydde partiet, dels dessa utrensningar du nämnde dels det faktum att S körde över oss gällande försäljningen av Vattenfalls brunkol, vilket tvingade oss att välja mellan pest och kolera och vi valde pest. Det är möjligt att kolera hade varit bättre, det får vi aldrig veta.
    Därtill är det ett känt faktum att små partier i koalition ofta förlorar väljare. Under alliansen drabbade det C som hämtat sig igen i opposition.

Visst har MP haft inflytande,  dock inte så mycket som vi önskat förstås.

Att MP-väljare är naiva är ingen "snäll" tolkning, det Din tolkning.

Senast såg vi ett flertal SD-folk i Riksdagen som förnekar klimatproblemet. Tala om naivitet!
  • Abegayle70

Nu är det ju inte val här i Israel förrän 2019 (om det inte blir nyval tidigare) men jag skulle mycket väl kunna rösta på "vårt" gröna parti. HaTnu?a HaYeruqa (Green Movement) då de har mycket vettigt att komma med. Gröna åsikter är något som går hem hos mig.

have a dream for breakfast and another one for life
  • Anonym (D.D.)
    themia skrev 2017-11-21 19:35:50 följande:

Två händelser som vi gärna hade sluppit, bidrog till att många väljare flydde partiet, dels dessa utrensningar du nämnde dels det faktum att S körde över oss gällande försäljningen av Vattenfalls brunkol, vilket tvingade oss att välja mellan pest och kolera och vi valde pest. Det är möjligt att kolera hade varit bättre, det får vi aldrig veta.

Därtill är det ett känt faktum att små partier i koalition ofta förlorar väljare. Under alliansen drabbade det C som hämtat sig igen i opposition.

Visst har MP haft inflytande,  dock inte så mycket som vi önskat förstås.

Att MP-väljare är naiva är ingen "snäll" tolkning, det Din tolkning.

Senast såg vi ett flertal SD-folk i Riksdagen som förnekar klimatproblemet. Tala om naivitet!

Även din analys är naiv. Det är inte svårare än så att MPs politik visade sig vara lika naiv som kritikerna påstod.

Att man dessutom bad om ursäkt och grät när man tvingades gå med på det viktigaste politiska beslutet sedan millennieskiftet gjorde ingen gladare. De fortsatt naiva blev sura och gick till V. De uppvaknande MP-röstarna gick till S.
  • themia
    Anonym (D.D.) skrev 2017-11-21 20:19:18 följande:
    Även din analys är naiv. Det är inte svårare än så att MPs politik visade sig vara lika naiv som kritikerna påstod.

Att man dessutom bad om ursäkt och grät när man tvingades gå med på det viktigaste politiska beslutet sedan millennieskiftet gjorde ingen gladare. De fortsatt naiva blev sura och gick till V. De uppvaknande MP-röstarna gick till S.
    Jag förstår varför du är anonym
  • Dr Nail

Den där Jimmie Åkesson, han säger iaf så som det är. Han säger så som alla tänker, och inte som etablissemanget vill att vi ska tänka. Det vågar ingen annan av de där göra.

• xMKx

Intressant att de som inte varit i regeringsställning är de som får flest röster, de har inte tvingats omsätta politik i praktiken på samma sätt som de andra.

Sen att folk tycker att Jimmie "Jag vet inte" Åkesson framstår som ärlig övergår mitt förstånd. Antingen oärlig eller extremt inkompetent (eller både och...).

Svar på tråden Vilken politiker tycker ni är ärligast?