• Anonym (Ledsen)

Får inte tillbaka min katt

Min katt försvann i våras, har letat sen dess utan resultat.

Nu av en slump hade en i en grupp jag annonserat känt igen min katt och skickade screenshots från en främlings insta. De har min katt och den finns med på bilder enda från juni.

Jag kontakade dem direkt men de nekar att det är min katt. De säger att den själv flyttade in hos dem och bott där sen dess, så nu anser de att den är deras. De har tom kastrerat den!

Pratade med nån från polisen igår, men hon sa att en anmälan inte lär leda någon vart då det blir ord mot ord.

Vad ska jag göra!?

• Svar på tråden Får inte tillbaka min katt
  • Egon den stora
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-11-14 09:17:34 följande:

Skaffa en ny katt? Skämtar du? Jag älskar min katt!

Den skulle inte kastreras!

Nu är den ju det ändå. Att ha en innekatt som inte är kastrerad är ju plågsamt. Klart att den ville ut och röra sig!!
  • Anonym (Ledsen)
    Egon den stora skrev 2017-11-14 12:40:47 följande:
    Nu är den ju det ändå. Att ha en innekatt som inte är kastrerad är ju plågsamt. Klart att den ville ut och röra sig!!
    Den blev skrämd, har aldrig haft några problem med att vara inne innan.
    Självklart kastrerar man inte ett djur som är tänkt att den ska gå i avel.
  • Anonym (kattmänniska)

Är det en chippad och registrerad raskatt borde den kunna gå få tillbaka genom en polisanmälan eller via kronofogden.

Det finns ju bevis på att du är ägaren eftersom du är registrerad som det i SVERAK.

Sen om den rymde kan jag tänka mig att det finns en hel del mail och facebook inlägg om hur du sökt efter din katt vilket kan räknas som bevis att den rymt och du inte sålt eller gett bort den.

Du borde dessutom ha köpekontrakt och stamtavla. Är det en ovanligare ras som lätt identifieras som "ras ren". Borde de kunna visa upp en stamtavla annars är det ju uppenbart att de inte köpt den.

Jag själv har Devon rex och de katterna uppstår inte inom buskavel eftersom de måste ärva en recessiv gen.

Så tycker iaf du ska göra ett försök att anmäla till polisen igen och ta inte nej som ett svar. Kontakta kronofogden om handräkning eller vad det heter. Katter anses ju som en vara så kolla konsumentköplagen eller vad det heter.

Sen skulle jag nog kontakta min uppfödare eller SVERAK och se om man kan få någon hjälp där.

Vet att oregistrerade katter är svåra att få tillbaka eftersom de inte finns registrerade utan där är det ungefär som att den som ger den mat är ägare.

Hoppas det löser sig!

• Miss Skywalker

Ge dig inte ts! För jävla fräckt att sno ett husdjur..

• Anonym (H)

Anmäl tjuvarna TS.

Och skäll ut veterinären också om du får veta vem kastrerade katten.

Det ska inte gå till sådär att man kan dyka upp med en katt utan någon som helst handlingar och veterinären inte ens kollar chipet ?

Du har väl anmält din katt försvunnen...

• Anonym (A)
    Anonym (H) skrev 2017-11-14 16:29:43 följande:
    Anmäl tjuvarna TS.
    Och skäll ut veterinären också om du får veta vem kastrerade katten.

Det ska inte gå till sådär att man kan dyka upp med en katt utan någon som helst handlingar och veterinären inte ens kollar chipet ?

Du har väl anmält din katt försvunnen...
    Håller med
  • dagg88
    Anonym (H) skrev 2017-11-14 10:50:33 följande:

De har säkert velat stjäla den med flit.

Om katten är chippad och registrerad kan man lätt hitta ägaren om man vill.

Det finns tyvärr människor som stjäl djur om det är dyra raskatter/hundar eller ovanligt fina djur.

Raskatter med bra stamtavla är väldigt dyra.

Och ofta tillkommer flygbiljetter eller annat resekostnad om man avlar seriöst och vill ha bästa avelsdjuren.

Jo det vet jag. Har själv raskatter.

Troligast har de haft onda baktankar med att ta in katten.
  • Anonym (H)
    dagg88 skrev 2017-11-14 22:14:00 följande:

Jo det vet jag. Har själv raskatter.

Troligast har de haft onda baktankar med att ta in katten.

Ja. ;(

Stackars kisse. Hoppas TS får tillbaka sin katt.
  • Anonym (Anmäl)

Anmäl dom. Och som någon sa. VEM kastrerar en katt utan ägarbevis?! Vilken veterinär? Borde anmälas det med. Inte fan kastrerar man en chippad katt om "ägarna" inte kan bevisa att katten är deras.

• Egon den stora
    Anonym (Anmäl) skrev 2017-11-15 12:02:06 följande:

Anmäl dom. Och som någon sa. VEM kastrerar en katt utan ägarbevis?! Vilken veterinär? Borde anmälas det med. Inte fan kastrerar man en chippad katt om "ägarna" inte kan bevisa att katten är deras.

Jag har aldrig varit med om att någon frågat.
  • Anonym (Karin)

Ett husdjur är en ägodel, som en cykel. Man kan inte hitta en cykel, byta lås på den, förvara den i sin lägenhet och hävda den sin. Det är stöld.

Det är samma med din katt. Polisanmäl stölden. Du kan säkert stämma dem för att de kastrerat den, mot den ekonomiska skadan du lider av att inte kunna avla på den.

polisen.se/Utsatt-for-brott/Olika-typer-av-brott/Stold-eller-forlust/Djur/

• Anonym (Kissen)

Om man har utekatt får man nog finna sig i att katter följer sin natur och ibland helt enkelt byter plats de vill bo på. Så många som efterlyser sina ?bortsprungna? katter, för det mesta har katten helt enkelt flyttat på sig, hittat ett ställe den trivs bättre på. Katter gör så, de har stor integritet och väljer sina människor

• nevermind

Polisanmäl dem ändå, de kanske blir skitnödiga. De har stulit din egendom.

Om du har en så dyr katt har du väl nån typ av ägandebevis på den? Om inte annat har du väl foton från när den var liten?

Svar på tråden Får inte tillbaka min katt