• tyr

Klippt barnets hår utan att fråga

Tycker ni att detta är ok? Jag å mitt x har gemensam vårdnad om barnen och han gav sin nya tjej tillåtelse att klippa barnen utan att fråga mig. Hon har klippt ca 20-30 cm på dottern 4 år och det ser hemskt ut. Och min son har nu mer pott frisyr. Dottern hadde en tid hos frissan på fredag vilket dom vetat om dom ringt å kollat med mig. Jag tycker ju att båda föräldrarna ska va ok med att barnen blir klippta inte bara den ena eller har jag fel

Kakmonstret
  • Svar på tråden Klippt barnets hår utan att fråga
  • tyr
    Isola747 skrev 2017-11-14 15:32:08 följande:

Vi brukar tala om för varandra om vi tänkt gå till frisören och när barnen började prata om att klippa håret kort (från midjelång) så pratade vi om det innan och bestämde att barnen får klippa sig som de vill men att de måste fundera ett par veckor så att det inte blir ett infall som de ångrar. Hade inte uppskattat om han tagit med barnen och klippt av dem håret utan att prata med mig innan och hade inte gjort det själv heller. Men är det redan gjort så är det ju för sent men ni kan ju bestämma att ni pratar med varandra i förväg nästa gång

Jag har ju den uppfostran och uppfattningen att båda föräldrarna ska va ok med det och även barnet. Och som du säger klippa så mycket gör man inte hemma speciellt när personen inte kan klippa.
    Kakmonstret
  • tyr
    SiiimonErik skrev 2017-11-14 16:40:27 följande:

Klippa, at toppa håret lätt kanske inte .r hela världen - men även här tycker jag man både få ett Ok från andra föräldern. Men att klippa en ny frisör - nej fy sjuttsingen vad jag hade flippat på henne och exet (inte framför barnen). Tur att din dotter nu börjar acceptera detta... men alltså, ibland önskar jag detta var USA. Då hade du kunnat stämma skiten ur dem.

Ja så som jag tycker men jag fick svaret vad spelar det för roll. Nu bestämmde jag det och håret va nött å behövde klippas..... Ja visst toppa men toppa är inte 20-30 cm kortare hår tyckte jag
    Kakmonstret
  • legomum

Det är väl bara att ringa och tala med pappan och säga att de har en bokad tid på fredag hos frisören och att du gärna ser att de går dit.
    Samtidigt kan du säga att du vill ha en professionell frisör som klipper barnen bra än en amatör. där slutresultatet inte är ok.
    Det ska ju inte vara så svårt att få exet att gå med på en sådan deal.

• vargbjörn

JagVISSTE redan innan jag läste själva inlägget att det var en mamma som skrev detta haha.

En fråga till ts. Hade du frågat ditt ex innan du klippte barnens hår?

• tyr
    vargbjörn skrev 2017-11-14 20:27:35 följande:

JagVISSTE redan innan jag läste själva inlägget att det var en mamma som skrev detta haha.

Ja det hadde jag jag frågar om allt sånt som rör våra barn.
    Kakmonstret
  • tyr
    vargbjörn skrev 2017-11-14 20:27:35 följande:

Jag anser att det är en självklarhet då vi har gemensam vårdnad om barnen då är det vi som föräldrar som ska bestämma tillsammans. Så tycker jag
    Kakmonstret
  • vargbjörn
    tyr skrev 2017-11-15 12:24:43 följande:

Jag anser att det är en självklarhet då vi har gemensam vårdnad om barnen då är det vi som föräldrar som ska bestämma tillsammans. Så tycker jag

Uppfattat.
  • Brumma
    tyr skrev 2017-11-14 12:32:46 följande:

Jo han visste om att dottern skulle klippas men bara inte vilken tid och dag.

Då visste han alltså att du tyckte det var dags att klippa håret på dem. Han tog bara tag i det själv istället för att du tog tag i det.

Sedan att det inte blev bra är synd, men vad är skillnaden på att du ser till att barnen blir klippta och att han gör det? Ni var överens om att barnen SKULLE klippas.

Skulle pappan med till frisören eller skulle ett frisörbesök inneburit att du haft huvudansvaret och sista ordet vad gäller frisyr?
  • Brumma
    tyr skrev 2017-11-14 18:45:03 följande:

Ja så som jag tycker men jag fick svaret vad spelar det för roll. Nu bestämmde jag det och håret va nött å behövde klippas..... Ja visst toppa men toppa är inte 20-30 cm kortare hår tyckte jag

Du bestämde att det skulle klippas? Det är alltså mer ok än att pappan bestämmer samma sak?

Som svar på din fråga i TS så tycker jag att barnet är den som skall få bestämma så långt som möjligt gällande frisyren. Om det innebär att det går emot den ena föräldern så nej, då behöver inte föräldrarna vara överens.

När vi (jag) klippte bonusdottern meddelade vi dock mamman om det innan. Hade hon lovat att ta hand om det hade vi avvakat men hade håret inte varit klippt nästa gång hade vi klippt det.
  • Glinda från Oz

Du verkar inte följa det du skriver i trådstarten själv, hade du gjort det hade du frågat om lov innan du bokade dotterns frisörtid.

• DeLo

"Dottern hadde en tid hos frissan på fredag vilket dom vetat om dom ringt å kollat med mig."

Tolkar den meningen att du inte bad pappan in tillåtelse att klippa dottern heller. 

Svar på tråden Klippt barnets hår utan att fråga