Gamla förskolan hävdar att vi inte får inskola på den nya förskolan det datum som är bestämt
Vi har nyligen flyttat från en kommun till en annan och sade därmed upp förskoleplatsen och ordnade ny förskoleplats i den nya kommunen. Båda förskolorna är fristående, men olika företag, skall tilläggas. För att göra det enklare att förstå, så kan vi kalla den gamla förskolan Äpplet och den nya Päronet.
På måndag börjar vi inskolningsveckan på Päronet och har då tagit semester. På måndag har vi också en vecka kvar av uppsägningstiden på Äpplet. Idag säger Äpplet att vi inte får lov att inskola på Päronet innan uppsägningstiden på Äpplet är slut och att vi därför måste senarelägga inskolningen på den andra förskolan med en vecka. Anledningen ska vara hur och var barnet är försäkrat. Detta är inget som Päronet har sagt någonting om. Det är Päronet som har valt inskolningsdatum, vilket vi fick samma dag som vi meddelade dem att vi hade lämnat in uppsägningsblanketten på Äpplet.
Äpplet säger att det är "förbjudet" att göra så, eftersom man inte får lov att vara inskriven på två förskolor samtidigt, även om det i praktiken bara rör sig om 5 dagar. Personalen på Äpplet är mycket påstridiga om detta och trycker på att även om vi har semester den sista veckan så har vi ingen som helst rätt att inskola på en annan förskola då. De är så pass påstridiga att jag nu är rädd att de kommer att ringa den nya förskolan och stoppa inskolningen på måndag på något vis, vilket dels drabbar oss föräldrar eftersom vi inte kan dra tillbaka vår semester och inte vet om vi kan få ledigt ytterligare en vecka, och dels drabbar det barnet som är helt införstådd i och noga förberedd på att det är den sista dagen på Äpplet på fredag och första dagen på Päronet på måndag.
Jag förstår inte varför Äpplet är så påstridiga kring det här. Hur kan detta drabba dem negativt? Och är det verkligen så "förbjudet" att skola in på en annan förskola en vecka innan uppsägningstiden på den gamla har gått ut? Kan vi göra något för att lösa det här om Äpplet fortsätter att bråka kring saken? För övrigt så är det ju Päronet som har valt inskolningsdatum, men jag vågar inte fråga dem om det här, eftersom jag inte vill riskera att inskolningen blir senarelagd en vecka.