• Joker

Positiva erfarenheter av planerat ks

Jag är gravid med andra barnet (fick första i aug 2016). Jag tyckte att förlossningen var helt hemsk! Säkert en superbra förlossning på pappret. Jag blev igångsatt vid 14:30, runt 17:30 drog värkarna igång och ut kom barnet strax efter midnatt. Så det var väl en "kort" förlossning (?) Men värkarna var så himla intensiva och jag upplevde att jag inte fick någon vila alls mellan dem. Höll på att få panik så många gånger. Fick dessutom sys en hel del efteråt och undersöktes för misstänkt sfinkterruptur (vilket det thank god inte var!) Jag var så öm och hade så ont i underlivet i flera veckor efteråt. Fruktansvärt. Idag känner jag mig visserligen helt återställd och känner inte ens av att jag fött barn.

Så nu inför förlossning nr 2 panikar jag. Har funderat på detta med planerat ks. Kan ni inte dela med er av era positiva erfarenheter av snitt? Vad hade ni själva valt i dagsläget om ni blev gravida igen?

• Svar på tråden Positiva erfarenheter av planerat ks
  • tvillingmammaVastmanland

Jag hade en underbar förlossning med mina tvillingar, planerat kejsarsnitt. Var hur bra som helst. Hade lite ont efteråt i snittet men då fick jag en morfinspruta och blev glad..... Var vaken hela tiden och fick mina barn till mig direkt efteråt.

• Joker
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-11-16 19:22:24 följande:

Jag hade en underbar förlossning med mina tvillingar, planerat kejsarsnitt. Var hur bra som helst. Hade lite ont efteråt i snittet men då fick jag en morfinspruta och blev glad..... Var vaken hela tiden och fick mina barn till mig direkt efteråt.

Tack!!! Många säger ju just det där med att ha ont efteråt som en stor nackdel med snitt. Men jag hade så sjukt ont efter min vaginala förlossning också, så det känns i så fall som en nackdel med båda alternativen :S
  • tvillingmammaVastmanland
    Joker skrev 2017-11-16 19:56:41 följande:

Tack!!! Många säger ju just det där med att ha ont efteråt som en stor nackdel med snitt. Men jag hade så sjukt ont efter min vaginala förlossning också, så det känns i så fall som en nackdel med båda alternativen :S

Ja, det gjorde ju lite ont men man fick ju först morfin och sen rejält med alvedon så jag tyckte aldrig att det var jobbigt. Det gick ju ganska fort över. Jag var först livrädd när jag hörde jag skulle snittas, men det blev en väldigt fin upplevelse. Jag har inte haft någon mer förlossning så jag kan inte jämföra alternativen.
  • Rödtjärnens Anna

Jag gjorde ett akut snitt, och tyckte inte alls det var någon smärta att tala om. Gick med gåbord dagen efter och utan hjälpmedel efter två dygn. Lite ont i operationssåret efteråt. Den enda smärtlindring jag hade efteråt var Alvedon.

Nackdelen är ju att man inte får lyfta på ett par månader (men då kan ens partner hjälpa till och det kan ju vara en fördel). Sen ser jag ingen nackdel, förutom att jag som förstföderska ville uppleva en vaginal förlossning och kände mig snuvad då jag fick kejsarsnitt.

• Anonym (Kikkan)

Hej!

Jag har gjort båda, första kom med planerat kejsarsnitt på grund av sätesbjudbing och andra föddes vaginalt.

Hade också på pappret en bra förlossning, blev dock inte igångsatt, värkarna började runt 5 på eftermiddagen, klockan tio blev vi inskrivna på förlossningen och klockan två på natten var bebis ute. Eftersom det gick väldigt snabbt (räknades som förstföderska då första kom med planerat) så upplevde jag också värkarna som sjukt intensiva och fick panik några gånger. Hann inte få EDA som jag gärna hade velat. Och fick även sy väldigt mycket invändigt och hade väldigt ont ganska länge efteråt. Känner inte av det idag, så såhär i efterhand ser jag ändå positivt på att föda vaginalt :)

Det planerade snittet upplevde jag väldigt bra, allt gick smidigt. Hade såklart ont efteråt men inte på samma sätt. Så jag kände nog faktiskt att jag återhämtade mig snabbare efter snittet.

Fördelen med snitt med andra barnet är ju att man kan planera med barnvakt eftersom man vet när det är dags, men man går ju också miste om spänningen när det ska dra igång. Det var jag lite ledsen över med första.

Om man ska jämföra då, jag känner ändå att jag fick positiva upplevelser av båda. Det finns definitivt för och nackdelar med båda, och skulle det bli ett tredje barn så hade jag nog ändå velat föda vaginalt, det var snäppet häftigare. Kanske inte hjälper dig så mycket i ditt beslut men från en som upplevt båda så känns ändå vaginalt mer ?lockande? :)

Svar på tråden Positiva erfarenheter av planerat ks