• Emhy89

Slutat med cerazette

Hej,

Jag har ätit cerazette i 1,5 år och slutade i lördags (11/11). Min cykel har varit oregelbunden under hela tiden men jag har ändå haft mens. Cyklerna har varit allt från 10 till 39 dagar långa, men jag har snittat på 23. I lördags när jag tog mitt sista piller hade jag haft molande mensvärk i ca en vecka och var 9 dagar "över tiden". Tog gravtest för att vara på säkra sidan. Idag är jag 14 dagar över tiden och har fortfarande mensvärk till och från hela dagarna, det ilar i hela nedre delen av ryggen och jag mår illa till och från under dagarna. 

Har läst att man kan må såhär när man slutat med cerazette, men jag har ju mått såhär sedan innan jag skulle fått mens (den 3/11). 

Vad tror ni? Är det cerazetten som spökar? För inte kan jag väl ha blivit gravid såhär snabbt och dessutom redan ha symptom på det i så fall?

Tacksam för svar, erfarenheter och reflektioner :)

• Svar på tråden Slutat med cerazette
  • Carambolan

Cerazette gör så att man inte har ägglossning. Man har därför heller inte riktig mens utan bara en genombrottsblödning, så det är ingen idé att analysera hur dina menscykler har sett ut tidigare. Boka tid hos gynekolog om du fortsätter må konstigt!

• Elliot1

När jag slutade med Cerazette så blev det kaos i kroppen typ. Kroppen spökade konstant och jag hade mensvärk till och från, ont i brösten hela tiden. Problem med humöret. Mellanblödningar hela tiden. Förstod verkligen iiiiingenting. Jag slutade med dem i januari och fick inte ordning på menscykeln förrän i maj/juni typ. Efter att jag själv varit med om det så har jag läst mycket om detta och det verkar som att många haft rejäla problem efter Cerazette. Tycker det är synd att man inte blir "varnad" om det.

Meeeeen, det viktigaste är ju att det faktiskt går över så lite tålamod :) När jag väl fick ordning på cykeln så har den varit regelbunden som en klocka.

• Rydén91

När jag slutade med cerazette så tog de nog ett tag innan kroppen återstöllde sig detta va typ 2009 kanske. Ja tog ut min p stav 10/11 och har fått någon sorts blödning vet inte om de kan vara efter börden på p staven eller om de är mens som är på gång igen. Ja hade oregelbunden mens innan med och vart långa dagar innan den slutade man kan intecrökna de som riktig mens då man vart skyddad. Som min barnmorsa sa till mig de kan ta några dagar eller månader innan kroppen åter ställer sig efter ha gått på preventivmedel

• EpicNurse

Man har inte mens när man har p-piller. Bara bortfallsblödning (ingen ägglossning). Så den behöver du inte fundera på hur den har varit för det har inget med din menscykel att göra.

Det kan ta alltifrån 2 veckor till 20 veckor innan ägglossningen kommer igång så det är bara att vänta och se.

Anledningen till att man mår konstigt är att kroppen själv börjar producera alla nödvändiga hormoner och så småningom igång med ägglossning och mens.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Rydén91

Väldigt bra att man kan få så himla bra svar på denna sidan när man inte kan allt eller ens kan läsa om just detta helt och hållet

• Scoops

Jag slutade med Cerazette i oktober och fick tillbaka mensen i Maj.

Den är fortfarande inte regelbunden.

• Emhy89

Ja alltså jag är ju fullt läskunnig och har läst massor, men med tanke på hur individuellt det kan vara från person till person är det alltid roligt i början av bebisverkstad när man är tokivrig så är jag mer nyfiken på olika erfarenheter än vad bipacksedeln osv säger Skrattande

• Rydén91

Jag skutade med p stav fredags 10/11 och ja har enligt batnmorskor bortfallsblödning hur de nu kallade det har nu haft detta sen 14 nov ungefär vet inte exakt om vad de eg är ingen vanlig mens ännu iaf

• EpicNurse
    Emhy89 skrev 2017-11-17 19:01:40 följande:

Ja alltså jag är ju fullt läskunnig och har läst massor, men med tanke på hur individuellt det kan vara från person till person är det alltid roligt i början av bebisverkstad när man är tokivrig så är jag mer nyfiken på olika erfarenheter än vad bipacksedeln osv säger 

Det framgick inte i din trådstart att du inte ville ha faktabaserade svar.

När du skriver att din mens är sen osv så är det väl rimligt att du blir informerad om att den inte alls är sen, att den inte kan vara sen eftersom du inte har någon fungerande menscykel, eftersom du har gått på preventivmedel, och att det kan ta flera månader innan första mensen kommer utan att den är ?sen?.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Emhy89
    EpicNurse skrev 2017-11-17 19:53:49 följande:
    Det framgick inte i din trådstart att du inte ville ha faktabaserade svar.

När du skriver att din mens är sen osv så är det väl rimligt att du blir informerad om att den inte alls är sen, att den inte kan vara sen eftersom du inte har någon fungerande menscykel, eftersom du har gått på preventivmedel, och att det kan ta flera månader innan första mensen kommer utan att den är ?sen?.
    Självklart tar jag tacksamt emot det också. När jag började med cerazette sa min BM att den del får mens och en del inte med Cerazette, därför antog jag att mina blödningar var mens. Menade absolut ingenting illa :)
  • Carambolan

Tja, läser man i fass för vårdpersonal så står det att 1 av 103 kvinnor i en studie hade ägglossning trots cerazette så du KAN ju ha haft mens, men mer sannolikt är att det bara är blödningar.

• Arpe86

Gammal tråd men hoppar in.

Slutade med cerazette i mars 2018 efter ca 4 år och ytterligare 7 år tidigare med Yasmine, hade missat att förnya receptet och kände samtidigt att jag ville prova ett liv utan piller och prova NC, ev på sikt försöka på barnfronten.

Efter ca 30 dagar fick jag mensvärk och mens, dock mindre mängd varade i 3 dagar.

Efter ytterligare ca 30 dagar när jag väntade mig mens så har jag istället bruna flytningar som varar ca 1-2 v. Ingen mensvärk. Är tröttare (kan va pga värmen), brösten känns större (men kändes samtidigt mindre under cerazette-perioden).

Mådde faktiskt prima med cerazette!

Svar på tråden Slutat med cerazette