• sunshine1

Sömnstörning 11 åring Tips och råd önskas!

Hej Alla Kloka föräldrar!
    Vår son på 11 år har sedan 4månader tillbaka inte kunnat sova själv i sin säng, i början löste vi det så att han fick sova i vår säng, vi läste låg och pratade och lämnade dörren öppen, lampan tänd och han somnade fint, och så höll det i sig i 2 veckor, efter det så börja han oroa sig för att inte kunna somna på kvällen och jag eller pappa har sedan dess legat bredvid honom till han somnar( i vår säng), problemet är inte själva insomnandet utan att han vaknar så fort vi går, oavsett hur länge vi ligger bredvid. Detta börjar kännas ohållbart, då vi har fler barn som behöver nattas samt att jag och pappan inte får någon tid alls tillsammans på kvällarna. Självklart går alla barn genom olika faser, men denna fas har hållt på så länge... Är det någon annan som känner igen detta? Eller har något bra tips att komma med? ( Kan tilläggas att han är en väldigt känslig kille som lätt oroar sig,och vi har frågat och pratat men han säger att han inte vet varför han inte kan somna..)

Så tacksam för tips och råd från er!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-18 23:27
    Han har också på senare tid svårt att vara i från oss föräldrar, när han är hemma så upplever vi att det känns som han kontrollerar oss, känns som han är svartsjuk på något sätt, då han inte vill att jag och pappan ska vara själva...

• Svar på tråden Sömnstörning 11 åring Tips och råd önskas!
  • tvillingmammaVastmanland

Det kan vara något i skolan, barn i den åldern vill inte berätta om det är något. Mobbing påverkar ofta sömnen och ger oro på kvällen eller natten, ofta i flera år efter att mobbingen upphört. Jag läste på om detta då min son drabbades. Kan förstås också bero på något helt annat också. Ryggmassage hjälpte min son att varva ner.

• sunshine1

Tusen tack för ditt svar! Han är inte mobbad, har mycket vänner och är populär, brukar sjunga och klia honom på ryggen och han somnar lätt men vaknar så fort jag eller pappan går, oavsett hur länge vi ligger bredvid efter han somnat...

• No Logo

Jag tänker att om man "ger efter" för hans önskemål och det ändå eskalerar så hjälper ju inte åtgärderna, utan då förstärker man kanske bara hans känsla av att det är läskigt att sova själv. Man bekräftar hans oro om man själv anser det nödvändigt med sällskap när han sover, öppen dörr, lampan på, sova i er säng, ha sällskap när han sover etc

Jag hade nog testat att enbart bekräfta att han har dessa känslor genom ord "jag märker att du tycker det är jobbigt" , och lite extra kramar Innan han går och lägger sig och låta honom välja en (bara en, inte fler eftersom) sak som gör det enklare, typ dörren öppen, svag musik på. Prova att dela sovrum med nåt av syskonen ett tag kanske?

• tvillingmammaVastmanland
    sunshine1 skrev 2017-11-18 23:08:03 följande:

Tusen tack för ditt svar! Han är inte mobbad, har mycket vänner och är populär, brukar sjunga och klia honom på ryggen och han somnar lätt men vaknar så fort jag eller pappan går, oavsett hur länge vi ligger bredvid efter han somnat...

Jag tror att en känslig kille som har svårt att sova reagerar på någonting. Det skulle kunna vara något i skolan även om han inte själv är drabbad. Det kan också vara något i atmosfären hemma. På något sätt är han otrygg. Jag skulle prova med att ge honom mer uppmärksamhet och egentid med en förälder och kanske försöka lirka lite med frågor för att ta reda på om något tynger honom. Vi lät vår som sova med oss några timmar när han var otrygg och sen följde vi med honom till hans säng. Han var då åtta år. Det fungerade för oss.

Våra barn behöver mycket tid med oss föräldrar, ni har fler och yngre barn , kanske får han inte tillräckligt med tid med er.
  • pigglet

"Lär om honom" att sova hela natten i sin egen säng:
    Bädda åt en av er i hans sovrum, nedanför hans säng. Lägg er där tillsammans två kvällar, flytta sedan madrassen längre ut i rummet 2 nätter, efter 2 nätter till placeras madrassen utanför rummet. Efter ca 1 vecka ska det visst funka att barnet sover självt igen.

Svar på tråden Sömnstörning 11 åring Tips och råd önskas!