Anonym (tungt) skrev 2017-11-21 13:19:18 följande:
Tack för ditt svar! Som tur är så har jag inte varit ensam om det rent praktiska. Där har jag ett syskon som skött det mesta (för att det är så syskonet vill ha det). Men vi har aldrig varit "gråta vid axeln" nära. Jag försöker att fokusera på min pappa som han var innan. Hur han på sitt vis lever vidare genom mig. Intressen som jag tagit över. Likheterna som vi hade. Sorgearbetet går hyfsat bra, men minnen av sista tiden dyker som sagt upp. Sista medvetna blicken (dagar före döden) som sa "går du nu?".
Sen är det ju dessa envisa skuldkänslor "Skulle man ha gjort mer, krävt mer av vårdinsatser, var det verkligen dax, vad hade han egentligen önskat? Det hela kändes mer som eutanasi än naturlig död. Att vi lät honom dö medvetet eftersom vi inte tyckte att han mådde bra med det liv han tvingats till sista året (vårdhem pga alzheimer). Hela han var ju inte "borta" bara halva..
Känner igen skuldkänslorna... Min mor fick en stroke. Jag skulle varit hemma hos henne men var för trött och därför orkade jag inte köra hem till henne (ca 40 minuter bort) och hon skulle ju till mig dagen efter... När hon inte dök upp och inte svarade på telefon så gick en granne över och hittade henne på golvet... Detta var på fredagen vid lunch. Måndagen så kom mina syskon, och måndag kl 21 dog hon...
Efteråt har jag hittat tecken på att hon vaknat på natten, hon bytte om från sin slitna pyjamas till sin finaste, förberedde med handväskan vid dörren och satte sig sedan och försökte kontakta mig på Facebook för att se om jag var vaken... Men innan hon kunnat ringa mig el ambulans så har hon fallit ihop inne i badrummet.
Jag har varit på väg att gå under av skuldkänslor. Om jag varit där som det var tänkt (skulle sovit över), om jag hade varit vaken och sett att hon kommit online på Facebook? Om jag inte sagt till henne att jag var supertrött så hon troligen inte vågade ringa mig utan att kolla om jag var vaken först... Varför pressade jag inte läkarna mer att operera tidigt? Utan det hann bli försent för operation innan jag försökte...
Mina syskon har varit underbara för de har gång på gång påmint mig om att jag gjorde allt jag kunde... Man har sina begränsningar.
Du och ditt syskon gjorde det bästa ni kunde, om någon borde få skulden är det vårdhemmet som inte skickade in honom tidigare... Men när det var som det var kunde ni inte göra det bättre...