• Anonym (????)

Hur mycket julklappar är egentligen "normalt"?

Vi har alltid försökt att hålla nere antalet julklappar och födelsedagspresenter men nu har äldsta barnet kommit upp i en sådan ålder att hon har börjat notera att hon verkar få mindre än klasskamraterna. Vi har pratat om att det ju är bättre att få några riktigt bra saker man uppskattar än många grejer som man ändå inte bryr sig om.

Jag har pratat med andra föräldrar som också pratat om att de håller nere antalet och känt att det varit ganska lika, men sedan har det ju framkommit att de barnen får en massa presenter och julklappar från släktingar vilket mina barn inte får.

Våra barn brukar få 3-4 julklappar var + 2-3 som de får tillsammans så totalt sett ca 6-7 julklappar. När de fyller år får det 3 ibland 4 paket.

Utöver det får det en julklapp och en födelsedagspresent var från mormor och morfar + en från farmor och farfar.

Vi håller nere kostnaderna också så det är inte så att de får färre men jättedyra presenter heller. Det är bara det att vi väljer riktigt noga så allting de får är sådant som de verkligen vill ha.  

Att vi håller nere antal och pris är enbart principiella skäl och har ingenting med ekonomi att göra så vi skulle ju kunna ge mycket mer.

Nu när äldsta barnet noterat det här så tänkte vi att det kanske kan vara bra att ge lite fler saker men vad är egentligen normalt? Med hänsyn tagen till att de inte får en hög med klappar från släktingarna utan att det i princip är så att allt de får är det som kommer från oss.

• Svar på tråden Hur mycket julklappar är egentligen "normalt"?
  • Anonym (stina)
    Anonym (figaro) skrev 2017-11-24 19:36:40 följande:

Nyfiken. Hur har ni råd med sju barn?

En kombination av hyfsad inkomst och prioriterande.
  • Tom Araya
    Anonym (????) skrev 2017-11-23 12:57:06 följande:

Vi har alltid försökt att hålla nere antalet julklappar och födelsedagspresenter men nu har äldsta barnet kommit upp i en sådan ålder att hon har börjat notera att hon verkar få mindre än klasskamraterna. Vi har pratat om att det ju är bättre att få några riktigt bra saker man uppskattar än många grejer som man ändå inte bryr sig om.

Jag har pratat med andra föräldrar som också pratat om att de håller nere antalet och känt att det varit ganska lika, men sedan har det ju framkommit att de barnen får en massa presenter och julklappar från släktingar vilket mina barn inte får.

Våra barn brukar få 3-4 julklappar var + 2-3 som de får tillsammans så totalt sett ca 6-7 julklappar. När de fyller år får det 3 ibland 4 paket.

Utöver det får det en julklapp och en födelsedagspresent var från mormor och morfar + en från farmor och farfar.

Vi håller nere kostnaderna också så det är inte så att de får färre men jättedyra presenter heller. Det är bara det att vi väljer riktigt noga så allting de får är sådant som de verkligen vill ha.  

Att vi håller nere antal och pris är enbart principiella skäl och har ingenting med ekonomi att göra så vi skulle ju kunna ge mycket mer.

Nu när äldsta barnet noterat det här så tänkte vi att det kanske kan vara bra att ge lite fler saker men vad är egentligen normalt? Med hänsyn tagen till att de inte får en hög med klappar från släktingarna utan att det i princip är så att allt de får är det som kommer från oss.

Jag tycker det ni gör är fullt normalt. Jag uppmanar er till att inte falla för jämförelsen med andra familjer, utan kapa det utan pardon.
  • Anonym (mor)

När våra två flickor var små så kunde det hända att de fick 50 julklappar var. De räknade och staplade och var så lyckliga. I paketen var inga stora, dyra saker men det var liksom PAKETEN som var det roligaste. Våra ungar blev inte bortskämda pga det utan har alltid varit tacksamma och glada för allt de fått.

Kort sagt 50 var det normala för oss.

• Anonym (morot)

Nja, för mindre barn är det roligt med många paket men jag kan nog tycka att gränsen går nånstans vid 20-25.

Sen hatar jag billigt skit som bara går sönder och illa gjorda batterileksaker som förstör miljön därför är det väldigt irriterande när en del köper just billigt skit från Tiger som är sönder redan när det packas upp (och jag överdriver inte en millimeter, sonen fick bl.a. småbilar som hjulen trillade av när han tog ut dem ur kartongen).

Vårt nu större barn vet att han bara får en julklapp från farfar eftersom farfar sparar i fonder till honom varje månad.

När det enda sonen önskar sig är mer datorspel och han redan har ett par tusen på sitt Steamkonto så får han inte mer av det, det vore absurt. Så då får han vara utan present om han inte kan komma på något han behöver.

Nu till jul kan det bli ny mobil, för hans gamla är väldigt långsam, men att köpa saker bara för att det gör inte jag. Får nog handla lite kläder också kanske och någon rolig bok men det är det. 

• Ess
    Anonym (Mamma till två) skrev 2017-11-24 21:38:17 följande:
    Men det är ju inte vare sig rimligt eller vettigt med femton julklappar.....kan detta verkligen vara sant? Låter inte riktigt klokt. Förklara för barnen hur ni ser på detta, det ger barnen mer än att överösas med paket.
    Det värsta jag har sett var mina kusinbarn, de fick så många att de inte ens orkade öppna alla. Jag har aldrig sett så många julklappar som de fick, det var liksom löjligt många.

Själv så brukar vi enas om en summa vi ger åt barnen, så antalet paket kan ju variera. Tror vi ger ca 1000 kr per barn.
  • Anonym (????)
    Anonym (C) skrev 2017-11-24 23:22:46 följande:

Jag tycker dina ideér om "egna" bäddset och badlakan är jättebra. Sådant behövs i alla fall och samtidigt rätt kul att få. Det ligger en tanke bakom det kit varje barn får som kommer att få dem att känna sig speciella, tror jag. 

Däremot tror jag att ett par strumpor eller en duschtvål kan skicka signaler att barnen inte är tillräckligt speciella för mer omtanke ens till jul. Strumpor och tvål ska man som förälder förse sitt barn med året runt. Om man inte kan sörja för att barnen är rena och ha hela kläder bör man prioritera om i sitt liv. Min väninnas barn kastade ifrån sig dessa klappar så fort pappret var avslitet. Totalt noll intresse av sådana grejer. Och så på nästa klapp i förhoppning om att den innehöll något mer intressant.

Det håller jag med om. Nu är ju mitt ena barn rätt klädintresserad där hon ser coola strumpor som något av det viktigaste för en "look med attityd" som hon kallar det så att köpa riktigt sjyssta strumpor till henne kan vara en hit
  • Anonym (boob)

Mina barn får ett paket från mig, ett från pappa och ett från farmor&farfar. Sedan så får de ett från katten, bara för att få ett extra paket, där brukar jag slå in en badbomb från lush. 

När de var mindre brukade jag göra anorlunda, barn har ju inget koncept av kostnader, de tycker bara det är kul med massa paket. Så istället för att köpa en stor förpackning lego för 700kr så köpte man flera små för 29kr.

Jag tycker det är viktigare att köpa bra presenter än massa krimskrams.

• Tom Araya
    Anonym (mor) skrev 2017-11-25 06:10:54 följande:

När våra två flickor var små så kunde det hända att de fick 50 julklappar var. De räknade och staplade och var så lyckliga. I paketen var inga stora, dyra saker men det var liksom PAKETEN som var det roligaste. Våra ungar blev inte bortskämda pga det utan har alltid varit tacksamma och glada för allt de fått.

Kort sagt 50 var det normala för oss.

Om ni gjort det till en viktig sak att de får så många paket så har de blivit bortskämda, oavsett hur du upplever att de reagerat.
  • Tom Araya

Jag dejtade en kvinna ett tag för ett antal år sedan som jag upplevde hade ett smått sjukt förhållande till julklappar. Hon hade två döttrar i nedre tonåren och de fick runt 20 julklappar var. Jag vet inte hur mycket hon la i pengar, men ekonomin var väl inte den bästa, så hon lånade 5-10 tusen av sin pappa till varje jul.
    Hon var så fanatisk i just detta med antalet att hon kunde köpa billigt krimskrams eller slå in delar som hörde ihop i olika paket. Själv är jag precis tvärt om, jag har köpt exempelvis ritgrejer till barn där allt slagits in i samma paket.

• legomum

Vi har valt att köpa lite större saker till jul och födelsedagar och mindre saker vid andra tillfällen.
    Men att ge ett underställ till ett barn eller en tvål bara för att fylla upp till ett visst antal .. där går gränsen.

För oss är julen en kul högtid och ska inte inbegripa en massa stress över bla ekonomin (been there, done that) utan vi köper det vi planerat och så får det vara med det.
    Köper en del från tyska amazon då man kommer billigare undan, håller koll på reor/outlet osv.

• gbgumman
    Anonym (C) skrev 2017-11-24 23:22:46 följande:
    Jag tycker dina ideér om "egna" bäddset och badlakan är jättebra. Sådant behövs i alla fall och samtidigt rätt kul att få. Det ligger en tanke bakom det kit varje barn får som kommer att få dem att känna sig speciella, tror jag. 

Däremot tror jag att ett par strumpor eller en duschtvål kan skicka signaler att barnen inte är tillräckligt speciella för mer omtanke ens till jul. Strumpor och tvål ska man som förälder förse sitt barn med året runt. Om man inte kan sörja för att barnen är rena och ha hela kläder bör man prioritera om i sitt liv. Min väninnas barn kastade ifrån sig dessa klappar så fort pappret var avslitet. Totalt noll intresse av sådana grejer. Och så på nästa klapp i förhoppning om att den innehöll något mer intressant.
    Vad är det för fel på duschcreme. Det står på dotterns önskelista. Vi har en alla får använda men hon öskar det ändå. Hon önskar också en bodybutter och en snorkel. Sedan inget mer. Hon är 10 år. Och ska få detta och en iPad.
  • gbgumman
    gbgumman skrev 2017-11-26 19:13:51 följande:
    Vad är det för fel på duschcreme. Det står på dotterns önskelista. Vi har en alla får använda men hon öskar det ändå. Hon önskar också en bodybutter och en snorkel. Sedan inget mer. Hon är 10 år. Och ska få detta och en iPad.
    Fast iPad står inte på listan. Men jag tror hon blir glad.
  • Anonym (Kajsa)

När barnen var små så tyckte de om att få rätt många paket. Jag tror de fick sisådär 20 paket var kanske, det skulle se" fullt" ut under granen . De fick pyjamasar och tröjor och sånt som de förstås skulle fått ändå när de växte, men de blev glada för kläder med roliga tryck eller fina färger. Målar- och pysselböcker, ritblock och kritor , böcker, nåt gemensamt spel som vi spelade på jullovet. Mjukdjur som de älskade och gav namn även om de redan hade många andra. Legoaskar som blev stora och dyra med åren men som var roliga att bygga på lediga dagarna. Senare musik- och sportutrustning. Nu som stora får de mest presentkort och pengar, vill egentligen inte ha prylar utan mer att vi gör något roligt ihop eller att vi skänker pengar till hjälporganisationer istället. De är inte prylälskare och inte bortskämda även om de alltid fick saker till sina fritidsintressen även om det inte varit jul. Cirka 2000 kr har det nog handlat om hela tiden i julklappspengar per barn.

Svar på tråden Hur mycket julklappar är egentligen "normalt"?