• Anonym (Jacob)

Ex (med borderline) hör av sig...?

Strax innan sommaren gjorde mitt ex slut med mig för att hon inte längre hade några känslor för mig. Det kom som en chock då hon och jag kom varandra otroligt nära under de relativt få månader vi var tillsammans. Vi umgicks jämt, vi gjorde hela tiden utflykter och hon följde till och med mig på min kusins bröllop och umgicks med hela min familj. Och ännu konstigare var det att hon var den som var mest nojig över att det skulle ta slut! Det var hon som kunde börja gråta över tanken på att det skulle ta slut! Det var hon som var sjukligt svartsjuk! Det var hon som hela tiden messade mig och blev nojig om jag inte messade tillbaka henne inom några få minuter! Ändå var det hon som tappade känslorna och gjorde slut... En sån snabb tvärvändning och personlighetsförändring har jag aldrig nånsin upplevt tidigare!

Hur som helst så har hon nu börjat höra av sig igen sen en tid tillbaka! Nu säger hon att hon saknar mig och berättar att hon tydligen varit helt melankolisk på sista tiden! Hon berättar inte varför men hon ger små antydningar om att hon vill träffas, typ "vad gör du ikväll?" varpå jag svarar och sen tystnar hon...

För det första undrar jag vad fan det är som pågår? Hon gjorde ju slut med mig och nu SAKNAR hon mig helt plötsligt? För det andra så undrar jag vad fan jag ska göra? För jag har ärligt talat ingen större lust att träffa henne igen efter allt det som hänt... men hur ska jag göra? Ska jag bara säga det rakt ut eller hålla tyst?

• Svar på tråden Ex (med borderline) hör av sig...?
  • Anonym (Q)
    Anonym (...) skrev 2017-11-24 14:21:40 följande:

Om ni inte ändrar era känslor varför behandlar ni plötsligt eran partner som skit då?! 

För att de har "Borderline" ett privilegium att aldrig ta ansvar och alla ska bara trösta deras psykiska misshandel och ha tolerans för det för "det är inte dras fel"

Läkare är dock smarta. Säga till en person med 0 självinsikt eller självkänsla "Du har denna sjukdom du kan inte ändra på dig, så säg bara det till alla andra så blir ditt liv bra, och köp dessa mediciner, så blir det lite bättre"
  • Anonym (Q)
    Anonym (Jacob) skrev 2017-11-23 23:08:07 följande:

Strax innan sommaren gjorde mitt ex slut med mig för att hon inte längre hade några känslor för mig. Det kom som en chock då hon och jag kom varandra otroligt nära under de relativt få månader vi var tillsammans. Vi umgicks jämt, vi gjorde hela tiden utflykter och hon följde till och med mig på min kusins bröllop och umgicks med hela min familj. Och ännu konstigare var det att hon var den som var mest nojig över att det skulle ta slut! Det var hon som kunde börja gråta över tanken på att det skulle ta slut! Det var hon som var sjukligt svartsjuk! Det var hon som hela tiden messade mig och blev nojig om jag inte messade tillbaka henne inom några få minuter! Ändå var det hon som tappade känslorna och gjorde slut... En sån snabb tvärvändning och personlighetsförändring har jag aldrig nånsin upplevt tidigare!

Hur som helst så har hon nu börjat höra av sig igen sen en tid tillbaka! Nu säger hon att hon saknar mig och berättar att hon tydligen varit helt melankolisk på sista tiden! Hon berättar inte varför men hon ger små antydningar om att hon vill träffas, typ "vad gör du ikväll?" varpå jag svarar och sen tystnar hon...

För det första undrar jag vad fan det är som pågår? Hon gjorde ju slut med mig och nu SAKNAR hon mig helt plötsligt? För det andra så undrar jag vad fan jag ska göra? För jag har ärligt talat ingen större lust att träffa henne igen efter allt det som hänt... men hur ska jag göra? Ska jag bara säga det rakt ut eller hålla tyst?

Regel nummer ett. När en svartsjuk respektlös individ säger att de har Borderline, spring och prata inte med de igen såvida du inte vill ha katt och råtta pappa/dotter medberoende relation som ditt nya kärleksliv. Du kommer aldrig få respekt för allt du kommer få är "Förlåt men jag har min diagnos, jag slår dig jag skriker jag springer iväg jag är otrogen jag dumpade dig och tog tillbaka dig och är respektlös opålitlig var varannan dag för att jag har den sjukdomen:((("

Kul liv.
  • Anonym (Jacob)
    Anonym (Borderline) skrev 2017-11-27 00:10:41 följande:

En del av borderline är att man har svårt att släppa in någon på djupet, och att lita på någon. Men när man väl litar på personen till 100% så ger man den sitt liv.

Även om man har episoder där man är en idiot.

Så det där med att en person med borderline bara kan ha ytliga relationer stämmer inte

Det var ungefär som så att hon och jag ändå kom varandra väldigt väldigt nära. Men det var just när hon började visa upp sina sämre sidor som det här hände. Jag kan dela in det såhär för att förenkla:

Första månaderna - Vi tog varandra med storm och vi träffades hela tiden! Allting var verkligen guld och jag var avgudad av henne! Vi var störtkära i varandra och vi var självuppoffrande och gjorde allt för varandra! Vi träffades så fort vi fick en ledig stund och vi gjorde allting tillsammans! Både utåt sett och innåt så var vi verkligen det perfekta paret och just då kändes det verkligen som om det skulle bli vi för alltid!

Sista månaderna - Här var det något som hände. Allt det tidigare fanns iof kvar men ändå så började hon att förändras. Hon blev mer svartsjuk, mer kontrollerande, mer orolig och fick metr separationsångest. Och även om vi fortfarande hade det bra så känns det i efterhand som om någonting hände med henne under den här tiden. Hennes beteende blev mer destruktivt och hon började att må sämre!

Sista tiden - Här var första gången jag faktiskt märkte att hon hade förändrats! Hon verkade inte alls lika intresserad av att träffas längre och hon verkade inte alls speciellt lycklig! Istället kändes hon rätt kall, avvisande och hon var inte längre lika glad med mig! Tillslut frågade jag henne om det var något som var fel och då svarade hon att ingenting var det, men att om det skulle skita sig det så var hon iaf glad över den fina tid vi haft... Något sånt skulle hon aldrig kunnat säga bara några månader innan!

Slutet - Tillslut sa hon som det var! Hon hade tappat känslorna och ville göra slut! När det sen hände så var hon lycklig och glad över att det tog slut och där stod jag ensam och övergiven! Jag har aldrig någonsin i hela mitt liv varit med om att en person förändrats så mycket så snabbt! Fy fan vad jag mådde skitdåligt då!

Om jag har känslor kvar för henne? Svaret är faktiskt ja! Men jag känner ändå att ett förhållande med henne skulle få mig att må sämre än jag gör idag och därför är jag faktiskt inte beredd att ge henne en chans till! För ärligt talat, om en person kan förändras så snabbt som hon gjorde så kommer bara det att gnaga i mig om jag går tillbaka till henne! Och då blir det ombytta roller, att jag blir den labila i vårt förhållande och hon skulle dessutom få lida av det pga mig paranoia! Är det verkligen schysst mot henne att dra in henne i ett destruktivt förhållande? Och skulle verkligen jag må bra av att ge henne en ny chans? Ledsen, men nej. Det går inte!
  • Anonym (f.d border)
    Anonym (Q) skrev 2017-11-27 00:46:10 följande:

För att de har "Borderline" ett privilegium att aldrig ta ansvar och alla ska bara trösta deras psykiska misshandel och ha tolerans för det för "det är inte dras fel"

Läkare är dock smarta. Säga till en person med 0 självinsikt eller självkänsla "Du har denna sjukdom du kan inte ändra på dig, så säg bara det till alla andra så blir ditt liv bra, och köp dessa mediciner, så blir det lite bättre"

Vilket bs! För det första går borderline att bota då det inte är någon kronisk sjukdom utan en personlighetsstörning. Detta är vad läkare säger till folk med borderline!

För det andra finns det inga mediciner mot borderline, igen för att det inte är en sjukdom.

För det tredje är en borderline diagnos inget man helst nämner för folk pga dess dåliga rykte, därav är det nog väldigt få om ens någon som ?skyller på sin diagnos?.

Diagnosen medför dock en hel del positiva egenskaper också (dessa försöker jag bevara), jag är extremt lojal, kärleksfull, trogen, väldigt empatisk m.m.

De sämre egenskaperna som impulsivitet, självdestruktivitet, självskadebeteende, humörsvängningar och i mitt fall även missbruk har jag jobbat mycket med för att få bort.

Det är svårt och tar tid men det går!
  • Anonym (Jacob)
    Anonym (f.d border) skrev 2017-11-27 05:23:05 följande:

Vilket bs! För det första går borderline att bota då det inte är någon kronisk sjukdom utan en personlighetsstörning. Detta är vad läkare säger till folk med borderline!

För det andra finns det inga mediciner mot borderline, igen för att det inte är en sjukdom.

För det tredje är en borderline diagnos inget man helst nämner för folk pga dess dåliga rykte, därav är det nog väldigt få om ens någon som ?skyller på sin diagnos?.

Diagnosen medför dock en hel del positiva egenskaper också (dessa försöker jag bevara), jag är extremt lojal, kärleksfull, trogen, väldigt empatisk m.m.

De sämre egenskaperna som impulsivitet, självdestruktivitet, självskadebeteende, humörsvängningar och i mitt fall även missbruk har jag jobbat mycket med för att få bort.

Det är svårt och tar tid men det går!

Får jag fråga en sak? När ni gjort något riktigt dumt, oavsett vad det är, hur lång tid tar det innan ni ångrar er? Och när ni verkligen sårat någon, som t.ex. mitt ex gjorde mot mig, hur brukar ni känna inför det? Jag undrar för att mitt ex faktiskt verkade lycklig när det tog slut. Det kändes lite osmakligt av henne.
  • Anonym (f.d border)
    Anonym (Jacob) skrev 2017-11-27 07:56:13 följande:

Får jag fråga en sak? När ni gjort något riktigt dumt, oavsett vad det är, hur lång tid tar det innan ni ångrar er? Och när ni verkligen sårat någon, som t.ex. mitt ex gjorde mot mig, hur brukar ni känna inför det? Jag undrar för att mitt ex faktiskt verkade lycklig när det tog slut. Det kändes lite osmakligt av henne.

Kan bara prata för min egen del.

Det tog inte lång tid alls. Däremot blir ångesten över mitt vidriga beteende (har varit fruktansvärd elak ibland mot exmannen) så svår att hantera så jag stänger helt av känslorna för att överleva. Om jag ber om ursäkt och ångrar mig så blir det ett erkännande att jag gjort fel och ångesten blir ännu värre.

Så det kan mycket väl vara så att hon spelade glad och lycklig men egentligen var väldigt ledsen.

Tror som sagt inte att hon skulle höra av sig till dig nu om hon inte hela tiden haft och har starka känslor.

Finns liksom ingen anledning till det.

Mitt ex frågade ofta hur jag kunde agera så känslokallt emellanåt och varför jag hade så svårt att säga förlåt. Svaret ser du ovan.
  • Anonym (Jacob)
    Anonym (f.d border) skrev 2017-11-27 08:21:06 följande:

Kan bara prata för min egen del.

Det tog inte lång tid alls. Däremot blir ångesten över mitt vidriga beteende (har varit fruktansvärd elak ibland mot exmannen) så svår att hantera så jag stänger helt av känslorna för att överleva. Om jag ber om ursäkt och ångrar mig så blir det ett erkännande att jag gjort fel och ångesten blir ännu värre.

Så det kan mycket väl vara så att hon spelade glad och lycklig men egentligen var väldigt ledsen.

Tror som sagt inte att hon skulle höra av sig till dig nu om hon inte hela tiden haft och har starka känslor.

Finns liksom ingen anledning till det.

Mitt ex frågade ofta hur jag kunde agera så känslokallt emellanåt och varför jag hade så svårt att säga förlåt. Svaret ser du ovan.

Ja okej! Om vi ska tala mitt ex så vet jag att hon hade en väldig stolthet och hade svårt att erkänna att hon gjort fel! Men fortfarande så minns jag också all ångest hon kunde ha för skitsaker! Hur som helst så vore det kanske bäst egentligen att prata med henne face2face! Vad tror du?
  • Anonym (f.d border)
    Anonym (Jacob) skrev 2017-11-27 15:17:58 följande:
    Ja okej! Om vi ska tala mitt ex så vet jag att hon hade en väldig stolthet och hade svårt att erkänna att hon gjort fel! Men fortfarande så minns jag också all ångest hon kunde ha för skitsaker! Hur som helst så vore det kanske bäst egentligen att prata med henne face2face! Vad tror du?
    Jag måste erkänna att hon låter extremt lik mig i sitt beteende. Jag har också en enorm stolthet men har lärt mig idag att kunna be om ursäkt och erkänna om jag gör något fel.
    Jag har fortfarande svårt när det gäller ångest för skitsaker för det får jag ofta, jag är dessutom något mer nojjig och orolig över saker än andra människor enligt min nuvarande pojkvän. Får ofta höra "Men sluta nojja nu, det är säkert inte som du tror" och liknande.

Men jag är fri från diagnosen och grymt mycket bättre och mer stabil i mitt humör sedan min behandling. (1,5 år i MBT)

Om du ska träffa henne face2face kan bara du själv svara på. Är du helt säker på att du inte vill tillbaka så blir det kanske mest jobbigt för er båda?
  • Anonym (Jacob)
    Anonym (f.d border) skrev 2017-11-27 15:24:24 följande:

Jag måste erkänna att hon låter extremt lik mig i sitt beteende. Jag har också en enorm stolthet men har lärt mig idag att kunna be om ursäkt och erkänna om jag gör något fel.

Jag har fortfarande svårt när det gäller ångest för skitsaker för det får jag ofta, jag är dessutom något mer nojjig och orolig över saker än andra människor enligt min nuvarande pojkvän. Får ofta höra "Men sluta nojja nu, det är säkert inte som du tror" och liknande.

Men jag är fri från diagnosen och grymt mycket bättre och mer stabil i mitt humör sedan min behandling. (1,5 år i MBT)

Om du ska träffa henne face2face kan bara du själv svara på. Är du helt säker på att du inte vill tillbaka så blir det kanske mest jobbigt för er båda?

Det kanske är du som är mitt ex? ;) Nej då, skämt åsido. Jag är helt säker nu på att jag inte vill ha henne tillbaka. Det enda argumentet för är att jag har känslor kvar för henne, men även dessa kan vara fel då de lika gärna kan vara så att jag känner att hon är den enda som kan bota mina sårade känslor. Och då är ju inte känslorna äkta!
  • Anonym (Jacob)

Skrev ett mess till henne nu och sa att jag inte var intresserad av att ha någon kontakt med henne. Hon verkar ha tagit det ganska

• Anonym (Jacob)

Hon verkar ha tagit det ganska bra!

• Tryggman

En fråga till dig: hur ofta har hon ört av sig till dig? Och när hörde hon av sig senast?

Hon kanske bara tycker synd om dig och vill höra att du mår bra så hon kan känna sig bättre?

Alternativt saknar hon dig men kan inte vara med dig pga starka känslor så hon är kvar med en av sina nya ligg som behandlar henne som luft och ovärdigt - en miljö hon trivs i för det ställs inga krav och hon känner ingenting och därmed ingen rädsla att bli övergiven utan snarare andrum och frihet. Men så saknar hon den fina tiden med dig, som dock kväver henne och hon går ut och dricker/drar en lina eller två och har sex men en ny värdelös snubbe för att få bekräftelse och känna sig åtrådd, sen kommer hon ihåg dig om en vecka igen och blir glad men ångesten tar vid igen och samma cirkel repeteras. 

Hon kanske inte vill ha förhållande med dig, bara saknar dig men kan inte vara med dig...

Svar på tråden Ex (med borderline) hör av sig...?