• Louisejp

Kan ni känna era barns lymfkörtlar på halsen?

Upptäckte för två veckor en liten rörlig knöl (typ som en ärta) på ena sidan av min 4-årings hals, men har kunnat känna även en typ likadan på andra sidan nu vilket känns lite mer lugnande. Har hört att dom kan kännas om barnet varit eller är förkyld men det har hon inte varit sen i våras.

Var hos VC precis och en distriktsköterska kände också o sa att jag inte behövde oroa mig, men det är ju lättare sagt än gjort..

Kan ni känna era barns lymfkörtlar på halsen?

• Svar på tråden Kan ni känna era barns lymfkörtlar på halsen?
  • Cailyn

Jag kan känna både mina egna och mitt ena barn har en som är större än en ärta.

Både gällande mig och mitt barn så har vi gått vidare och kollat upp det och resultatet var normalt, dvs ingen fara.

• Anonym (Jag)

Det är jättevanligt att barn har lymfkörtlar på halsen som man kan känna. Nästan alla barn har om man känner riktigt noga och vet vad man letar efter.

De kan bli lite större i samband med förkylning o dylikt. Men de kan finnas kvar jättelänge och är de under 1cm o liksom förslkjutbara är det ofarligt. Säkert det ssk kände efter.

• Louisejp
    Cailyn skrev 2017-11-28 17:18:53 följande:

Både gällande mig och mitt barn så har vi gått vidare och kollat upp det och resultatet var normalt, dvs ingen fara.

Tack för svar! Gjorde ni några tester då eller?
  • Louisejp
    Cailyn skrev 2017-11-28 17:18:53 följande:

O kan du även se "ärtan" på ditt barn i vissa vinklar?
Svar på tråden Kan ni känna era barns lymfkörtlar på halsen?